مرمت یک آب‌انبار منحصربه‌فرد در اشکذر یزد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر در استان یزد از آغاز مرمت آب انبار هفت بادگیری حسین آباد خبر داد.

«مهدی جمالیان» ضمن اعلام این خبر گفت: آب انبارهای حسین آباد و عصرآباد از نظر تعداد بادگیر در کشور منحصر به فرد هستند و این دو، تنها آب انبارهای هفت بادگیری هستند که دارای دو مخزن هستند.

وی با اشاره به آغاز مرمت آب انبار هفت بادگیری حسین آباد، ادامه داد: ارتفاع بادگیرهای آب انبار حسین آباد حدود شش متر است و دارای چهار منفذ در هر ضلع است، بادگیرها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آنها با آجرهای شرفی و تزئینات دندانه موشی مزین شده است.

جمالیان تصریح کرد: آب انبار حسین آباد رستاق در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع ایجاد شده و دو مخزن در میانه این سازه در کنار هم قرار دارند و بادگیرها اطراف خزینه را احاطه کرده‌اند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی اشکذر اضافه کرد: آب انبار حسین آباد دارای دو ورودی جداگانه است که با آجر تزیین شده و هر ورودی ۲۳ پله دارد، یکی به سمت قبله باز می شود و مسلمان از آن استفاده می کردند و دیگر ورودی که به سمت شمال شرقی است و خاص استفاده اقلیت دینی زرتشتیان بوده است.

جمالیان عملیات مرمت این بنای پهلوی شامل آجر فرش پشت بام، اجرای مجدد دیوار خشتی تخریب شده، اندود کاهگل بدنه، استحکام بخشی دیوارها و پوشش سقف خشتی آغاز شده است.

به گزارش یزدی نیوزو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، آب انبار هفت بادگیری حسین آباد سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۱۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..