پیش‌بینی اسکان روزانه ۱۰۰ هزار مسافر نوروزی در یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد گفت: با توجه به تقارن ماه رمضان و نوروز و همچنین سردی هوای استان‌های غرب و شمال غربی، پیش‌بینی می‌شود شدیدترین پیک مسافر در استان را شاهد باشیم که باید روزانه برای اسکان صد هزار نفر، آمادگی داشته باشیم.

به گزارش یزدی نیوز، احمد آخوندی  در جمع مدیران دستگاه‌های اجرای این شهر میراث جهانی به اقدامات ستاد تسهیلات سفر نوروزی اشاره و اظهار کرد: در نوروز امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و سردی هوا در استان‌های غربی و شمال غربی، قطعاً پیک مسافران در نوروز شدید است و ما باید در زمینه‌های مختلف از جمله اسکان، ایمنی جاده‌ها و خدمات‌رسانی و راهنمایی، آمادگی کامل داشته باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون ظرفیت اقامت‌های رسمی استان ۱۳ هزار نفر است درحالی‌که باید روزانه برای اسکان و پذیرش صد هزار نفر آمادگی داشته و بسترهای لازم را فراهم کنیم. لذا در این زمینه می‌توان از ظرفیت ویژه آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و امامزادگان بهره گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان از راه‌اندازی سامانه «یزد ۱۴۰۱» و تلفنی با شماره ۰۳۵۳۳۵۲۱ برای راهنمایی مسافران خبر داد و گفت: به محض ورود میهمانان نوروزی از مناطق مختلف به استان یزد، پیامکی مبنی بر خوشامدگویی و اعلام این سامانه و شماره تلفن برای آنان ارسال می‌شود تا در هرلحظه از شبانه‌روز و هر مکانی که احتیاج به راهنمایی داشتند، هشت اپراتور که در سه نوبت خدمت‌رسانی می‌کنند، پاسخگوی آنان باشند.

وی با تأکید بر این‌که اگر اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شود، بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد، ابراز کرد: مکان‌های تعریف شده برای برپایی نوروزگاه ها و راهنمایی مسافران خوب است، اما نشان‌دهنده ابهت شهر یزد نیست؛ بنابراین نوروزگاه ها باید بیش از گذشته معرف یزد و مردمان آن بوده و برنامه‌های شاخص و ویژه‌ای را اجرا کنند.

این مسئول با بیان این‌که در ایام نوروز باید حرمت ماه مبارک رمضان به خوبی حفظ شود، تصریح کرد: نحوه خدمات‌رسانی واحدهای خدماتی پذیرایی باید مشخص شده و کشیک‌های خاص وجود داشته و پروتکل‌های ماه رمضان به درستی اجرا شود. ضمن اینکه در پارک‌ها نیز باید فضای پخت و صرف غذا محصور باشد.

وی همچنین از جز خوانی قرآن کریم در اماکن مهم گردشگری از جمله باغ دولت‌آباد، مسجد جامع و میرچخماق خبر داد و اضافه کرد: هر واحد اقامتی که در استان می‌خواهد برنامه‌ای اجرا کند، ملاک عمل وی مجوزی است که از سوی ارشاد صادر می‌شود و هیچ اداره دیگری نمی‌تواند مانع برنامه آنان شود، مگر اینکه فرمانداری و عوامل فرهنگی تشخیص دهند که برنامه‌های اجرایی چالش برانگیز است.

آخوندی خاطرنشان کرد: از آتش‌نشانی درخواست می‌شود تا ماشین و مواد ویژه مهار آتش در بافت تاریخی را تدارک ببینند؛ چراکه در صورت آتش‌سوزی نمی‌توان خشت را با آب خاموش کرد. ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود چهار دستگاه مینی‌بوس برای ایاب و ذهاب مسافران در بافت تاریخی تدارک دیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در خاتمه یادآور شد، مرجع صدور اطلاعیه‌های مختلف و ارائه گزارش، در شهرستان‌ها فقط فرمانداران و در استان نیز سخنگوی ستاد تسهیلات سفر نوروزی است تا کلیه اطلاع‌رسانی‌ها به صورت متمرکز صورت گیرد و هیچ مدیر دیگری نمی‌تواند در این حوزه مصاحبه کند.

منبع:خبرگزاری فارس

بخش نظردهی بسته شده است..