معاون سازمان مدیریت یزد تاکید کرد؛

ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و فناوری در حوزه آب

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد بر ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و فناوری در حوزه آب تاکید کرد.

«جعفر رحمانی» در چهارمین نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان در این سازمان که  در سالن اندیشه این سازمان برگزار شد، از دلایل محدود شدن برگزاری این کارگروه را تشکیل ستاد نوفاد و برگزاری جلسات مستمر آن با موضوعات دانش‌بنیان و مرتبط با شعار سال عنوان کرد و گفت: در این کارگره ساماندهی مسایل پژوهشی استان دنبال خواهد شد.

وی بحران آب را یکی از مهمترین بحران‌های جاری و آتی استان بیان و اظهار کرد: با توجه به اینکه مساله اصلی استان آب است در برنامه تحولی «یزدِ نوین» این مساله در اولویت قرار گرفت و طرح‌های مختلفی نظیر انتقال آب دریا به استان پیگیری و به اجرا درآمد.

رحمانی تصریح کرد: اما نگاه صِرف به تامین آب از طریق انتقال از دریا یا بین حوزه‌ای و بدون توجه به بهره‌وری و مصرف آب اشتباه است.

وی با اشاره به منفی بودن تراز آبخوان‌ها در استان، گفت: نگرانی که همواره وجود دارد این است که حیات زیست استان ممکن است در خطر قرار گیرد لذا باید آب انتقالی جایگزین آب مصرفی صنایع، معادن و کشاورزی از این محل شود.

رحمانی بر اهمیت آینده پژوهی منابع و مصارف آب در استان اشاره و بیان کرد: توسعه استان بایستی بر مبنای سند آمایش و همچنین نگاه فرهنگی، محیط زیستی و توان اکولوژیک سرزمین باشد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت استان، با تاکید بر ارتقای بهره‌وری بر پایه دانش و فناوری درحوزه آب، اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که استان می‌تواند در زمینه حل مسایل آب پیگیری کند استفاده از دانش و فناوری برای ارتقاء بهره‌وری در مصرف آب است که به این مهم در برنامه “یزدِ بهره‌ور” نیز پرداخته شده است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت استان، در ادامه این نشست همچنین گزارشی از طرح مطالعاتی با عنوان «آینده پژوهی منابع و مصارف آب در استان با تاکید بر پیامدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی» و نیز گزارشی از وضعیت طرح‌های پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه‌های سال ۱۴۰۱ استان نیز ارائه و بررسی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..