مهلت ارسال آثار به جشنواره جایزه فیروزه تمدید شد؛

مدیر کل ارشاد یزد مطرح کرد؛ اقتصاد فرهنگ و هنر، ظرفیتی نهفته جهت توسعه اقتصاد غیرنفتی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری هشتمین دوره جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی تحت عنوان «جایزه فیروزه» خبر داد و آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره را ۱۸ فرودین ماه آتی اعلام کرد.

«احسان عابدی»در نشست شورای هماهنگی این دوره از جشنواره که با حضور سرپرست دفتر امور اقتصادی استانداری یزد و مسئولان مربوطه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، هدف اصلی جشنواره فیروزه را تقویت حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر اعلام کرد و گفت: ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت در حوزه صنایع فرهنگی، زمینه‌سازی هم افزایی تولیدکنندگان صنایع فرهنگی، رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور و معرفی فعالان صنایع فرهنگی به جامعه و نهادهای خصوصی از دیگر اهداف برگزاری جشنواره جایزه فیروزه است.

وی با بیان این که این جشنواره در بخش‌های ایده‌های استارتاپی، کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای تجاری شده برگزار می‌شود، گفت: علاقمندان می‌توانند در قالب‌های اسباب بازی، عروسک، نوشت افزار ایرانی و اسلامی و هدایای فرهنگی در این رویداد شرکت کنند.

عابدی استقبال هنرمندان استان در جشنواره سال گذشته را قابل توجه خواند و گفت: کسب رتبه سوم جشنواره پارسال توسط یکی از هنرمندان استان یزد بیانگر ظرفیتهای بالای استان در حوزه تولیدات خلاق فرهنگی است که باید بیشتر به آن اهتمام شود.

وی صنایع خلاق فرهنگی و هنری را از ظرفیت‌های قابل تامل در عرصه اقتصاد خواند و گفت: با توجه به این که کمتر به این حوزه پرداخته شده، برگزاری این جشنواره که در راستای توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده شده، فرصت مغتنمی برای معرفی پتانسیلهای این حوزه در استان یزد است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان از نهادهای حاکمیتی خواست نظر به این ظرفیتهای نهفته اقتصادی در بخش فرهنگ و هنر کشور بیش از پیش بستر سرمایه گذاری در این حوزه در راستای توسعه اقتصاد غیرنفتی فراهم سازند.

«الهه افسریه» دبیر استانی این دوره از جشنواره نیز اعلام کرد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۱۸ فرودین‌ماه سال آینده تمدید شده و علاقمندان می‌توانند به صورت مجازی از طریق تارنمای platzaar.ir برای ارسال آثار و کسب بیشتر در این باره اقدام کنند.

وی تصریح کرد: آثار ارسالی به این پایگاه پس از داوری و انتخاب برگزیدگان استانی، جهت قضات نهایی توسط هیات داوران جشنواره ملی به تهران ارسال خواهد شد که پس از ان نیز آثار منتخب باید به صورت حضوری ارائه شود.

افسریه به ظرفیت‌های خوب استان یزد در قالب‌های این دوره از جشنواره به ویژه در بخش هدایای فرهنگی که صرفاً صنایع دستی نخواهد بود، اشاره و عنوان کرد: صنایع خلاق فرهنگی و هنری جای کار بسیاری در کشور به خصوص در استان یزد که از صنایع بزرگ و متوسط اشباح شده است، دارد.

وی صنایع خلاق فعال این بخش را به لحاظ سبز بودن، ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی فراوان حائز اهمیت خواند و پیشنهاد کرد برای انگیزه‌بخشی جهت مشارکت بالاتر هنرمندان استان علاوه بر مزیتهای ملی منظور شده، مشوق‌های استانی نیز لحاظ شود.

«محمدرضا پاکدل» سرپرست امور اقتصادی استانداری یزد نیز در این نشست خواستار ایجاد ساختاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مشابه واحد R&D در صنایع جهت بررسی و تحقیق در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر شد و گفت: باید برای اقتصادی کردن طرح‌ها و برنامه های فرهنگی استان نیز برنامه‌ریزی داشت و برای آنها شاخصهایی را نیز تعریف کرد.

وی بر استفاده از ظرفیتهای خواهرخواندگی‌های یزد در این رابطه تاکید کرد و گفت: با تشکیل کارگروه‌های صنفی در حوزه تولیدات فرهنگی و فراهم کردن بازار در این بخش از ظرفیت هدایای فرهنگی در دستگاه‌ها و بخشهای مختلف بهره گرفته شود.

پاکدل خواستار ارزیابی شاخص‌های کیفی برگزاری این قبیل جشنواره‌ها پس از سپری شدن آن شد و پیشنهاد کرد علاوه بر بخشهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره، تولید محتوی در سایر بخش‌های فرهنگی و هنری نیز مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول نسبت به همکاری دفتر امور اقتصادی استانداری جهت برگزاری چنین رویدادهایی که می‌تواند منجر به رونق اقتصادی در جامعه شود؛ اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است؛ در این نشست دیگ شرکت‌کنندگان نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..