هوشمندسازی حمل و نقل شهر میراث جهانی یک گام تا واقعیت

رئیس کمیسیون حمل و نقل و آمد و شد شورای اسلامی شهر یزد از اقدام شهرداری یزد برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند حمل‌ و نقل موسوم به ITS خبر داد و گفت: این سامانه دارای زیرسامانه‌های متعددی است که یکی از موارد آن «سامانه اطلاع‌رسانی به مسافرین» یا PIS است.

«مجید تجملیان» در جلسه با مدیران حوزه حمل و نقل شهرداری یزد اظهار کرد: این سامانه به تازگی و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و در حال طی کردن مراحل آزمون‌های عملیاتی است تا ایرادهای آن برطرف شده و آماده خدمت رسانی به مردم شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند روی موبایل خود در هر مسیری مشاهده کنند که اتوبوس‌ها در کجای مسیر هستند و به طور تقریبی چه زمانی به ایستگاه مورد نظر آنها می‌رسند.

تجملیلان ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی صحیح در گام‌های بعدی امکان برنامه‌ریزی سفر شهری با استفاده از اتوبوس، ون و تاکسی خطی به این سامانه اضافه شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و آمد و شد شورای شهر ادامه داد: همچنین با اضافه شدن تعدادی اتوبوس و ون جدید به ناوگان، از سال ۱۴۰۲ شاهد گسترش خطوط حمل‌ و نقل همگانی خواهیم بود.

به گفته تجملیان، یکی از نقطه ضعف‌های حمل‌ و نقل همگانی شهر یزد فقدان تاکسی‌های خطی در سطح شهر بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ان‌شاءالله از اوایل سال ۱۴۰۲ به تدریج چند مسیر تاکسی خطی توسط سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری راه‌اندازی خواهد شد.

با وجود این که بسیاری راه‌اندازی هرچه سریعتر خطوط BRT در یزد را زمینه‌ساز استفاده بیشتر مردم از ناوگان اتوبوس شهری می‌دانند این عضو شورای یزد نظر دیگری دارد؛ تجملیان در این خصوص گفت: راه‌اندازی خطوط پرسرعت اتوبوس شهری یا BRT جزو فعالیت‌های مفیدی است که البته هنوز زمان اجرای آن در یزد فرا نرسیده است چرا که این کار پیش‌نیازهای متعددی دارد که در صورت به نتیجه نرسیدن آنها، ایجاد خطوط BRT فقط منجر به هدررفت هزینه هنگفت و بهره‌وری اندک سامانه خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی شورای شهر یزد، تجملیان در پایان ابراز امیدواری کرد با همیاری مسئولین و همکاری مردم عزیز یزد بتوان با اجرای طرح‌های متعدد ایجابی و سلبی، شرایط را در یکی دو سال دیگر برای ایجاد خطوط BRT نیز فراهم کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..