مشاهده یک قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش اردکان یزد

مدیرکل محیط زیست استان یزد از مشاهده یک قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر اردکان خبر داد و گفت: این پناهگاه، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ در استان است.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان یزد، سیدرضا نورانیان افزود: مأموران یگان تکاوری ساغند در حین گشت و کنترل خط آسفالت خرانق- ساغند، موفق به مشاهده و فیلمرداری از یک قلاده یوزپلنگ که از محدوده نی‌باز به سمت محدوده دره انجیر در حال عبور از جاده بود، شدند.

وی اظهار کرد: در این پناهگاه حیات وحش از گذشته تاکنون همواره حضور این گونه ها به صورت مشاهده مستقیم و دوربین های تله ای ثبت شده است.

نورانیان خاطرنشان کرد: پناهگاه حیات وحش دره انجیر با مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار هکتار، دارای تنوع گونه ای و جمعیت مناسب از طعمه های یوزپلنگ، قوچ و میش، جبیر، کل و بز و خرگوش می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: مهمترین تهدیدات این گونه، تصادفات جاده ای، فعالیت معادن و جاده های دسترسی آن، تخریب و ناامنی زیستگاه، سگهای گله و ولگرد، استفاده از طعمه سمی و تله توسط گله داران است.

پناهگاه دره انجیر اردکان از سال ۱۳۸۱ به عنوان پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان یزد قرار گرفت؛ مساحت آن ۱۷۵ هزار و ۳۰۲ هکتار و مهمترین مسیر دسترسی به آن جاده اصلی یزد – طبس است و این پناهگاه شامل سه منطقه ارتفاعی مهم به نام های «دره انجیر»، « بوزوا» و «نی باز» و دشت های حدفاصل آنهاست.

سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان یزد مربوط به سال ۱۳۵۴ در منطقه کلوت سرخابی شهرستان مهریز است.

علاوه بر یوزآسیایی، بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..