یزد ۱۳۴ هزار هکتار جنگل دارد/مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی یزد برای احیای جنگل‌ها

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به وجود عرصه های جنگلی در استان و نقش موثر آنها در حفظ آب و خاک، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر همکاری‌ و مشارکت خوبی بین گروه‌های مردمی و جهادی در راستای احیای جنگل‌های استان با اجرای طرحهای بذرکاری در دستور کار قرار گرفته و امسال نیز در سطح ۵۰ هکتار در حال پیگیری و انجام است.

«اکبر کارگر» ضمن بیان این که استان یزد دارای سطح جنگلی بالغ بر ۱۳۴ هزار هکتار است، تصریح کرد: این جنگل‌ها شامل جنگل‌های طبیعی‌ و دست‌کاشت‌ و نیز بیشه‌زارها و اراضی جنگلی است که جنگل‌های دست کاشت عمدتاً تاغکاری و در سطح استان پراکنده است.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان علاوه بر ایجاد سطحی بالغ بر ۳۵۰ هکتار کمربند سبز یزد، طی چند سال اخیر با ایجاد کاشت گونه‌های جنگلی بنه و بادام اقدام به جنگل‌کاری در سطحی بالغ بر دو هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان کرده است.

این مسئول به نقش تاثیرگذار جنگل‌ها بر حفظ آب‌ و خاک اشاره و اظهار کرد: نقش و تاثیر پوشش‌های گیاهی به ویژه جنگل‌ها در مواردی مانند تولید اکسیژن، کاهش تبخیر و تعرق، کاهش رواناب‌ها و سیلاب‌ها، افزایش نفوذپذیری خاک، کاهش فرسایش‌های آبی و بادی بر هیچ کسی پوشیده نیست و علاوه بر اینها جنگل‌ها با تولید سالانه قریب به ۲,۵ تن اکسیژن به ازای هر هکتار، نقش مهمی در چرخه آب و چرخه کربن دارند.

وی جنگلها را میراث گرانبهای طبیعی برای بشر خواند و با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری این پوشش‌های گیاهی توسط همه اقشار جامعه، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند؛ «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» و این موضوع قطعاً مسولیت دستگاه‌های مختلف را افزون کرده و همه دستگاه‌ها را ملزم به حفظ و نگهداری منابع طبیعی می‌کند.

کارگر از مهمترین عوامل تخریب جنگل‌های استان را خشکسالی‌های مستمر چندین ساله ذکر کرد و افزود: تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها، آفات درختان جنگلی و البته دخالت و تعرض انسانها با اقداماتی مانند چرای بی‌رویه و معدنکاری غیراصولی از دیگر عوامل تخریب و نابودی سطوح جنگلی هستند.

وی با بیان این که معضل جدی سالهای اخیر جنگلها نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان با توجه به خشکسالی‌های متوالی، وقوع آتش‌سوزیهاست، گفت: هر چند استان یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی با توجه به نوع پوشش جنگلی و تراکم آن در استان و نیز تلاش‌های گسترده و گشت‌های حفاظتی و مراقبتی منابع طبیعی و البته مشارکتهای ستودنی مردم و نیروهای بسیج و سپاه تاکنون شاهد حوادث جدی در استان نبوده‌ایم.

کارگر از دیگر چالشهای عمده حفظ جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی را عدم تصویب و تخصیص اعتبارات، رعایت نشدن کامل قوانین، نبود تعادل دام و جنگل، نبود مشارکت عمومی مردم و دستگاه‌ها برشمرد.

رئیس اداره‌ جنگل‌داری و جنگل‌کاری‌ استان با تاکید بر جدیت اداره کل منابع طبیعی استان بر حفظ و نگهداری از جنگل‌های موجود، بیان کرد: به رغم این که نوع و تغییر اقلیم و میزان بارندگی‌ها نقش مهم و موثری بر حفظ و نگهداری از جنگلها دارد ولی در صورت تامین اعتبارات لازم و باتوجه به وجود طرح‌های مصوب می‌توان آینده روشنی را برای جنگلهای استان مد نظر داشت، هر چند که اکنون میزان اعتبارات تخصیص یافته با میزان و حجم عملیات‌های مورد نیاز چندان همخوانی ندارد.

وی‌ در مورد رعایت نشدن قوانین این حوزه نیز عنوان کرد: هر چند در راستای حفظ جنگل و در کل حفظ منابع طبیعی، قوانین خوب و موثری در کشور وضع شده ولی رعایت نشدن این قوانین به یک چالش تبدیل شده و شاید باید درخصوص جرایم و بازدارندگی بیشتر آنها اصلاحات لازم را صورت دارد.

رئیس اداره جنگل‌داری استان به تخریب جنگلها در جریان بازدیدهای غیراصولی گردشگران اشاره و اظهار کرد: حضور مردم و گردشگران در محیط‌های طبیعی و جنگل‌ها نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص حفظ و نگهداری از آنها به ویژه مواردی مانند پرهیز از ریختن زباله و روشن کردن آتش در فضاهای جنگلی است.

وی افزود: متاسفانه در استان یزد شاهد حضور و فعالیت جدی گروه‌های مردم نهاد نیستیم ولی در عین حال گروه‌های مختلف مردم محلی تلاش‌هایی را در جهت حفظ و نگهداری از جنگل‌ها دارند و در برخی موارد به صورت خودجوش در امر بذرکاری سطوح جنگلی مشارکت خوبی دارند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: خوشبختانه از چند سال پیش همکاری‌های خوبی بین گروه‌های مردمی و جهادی در راستای احیای جنگل‌های استان با اجرای بذرکاری در دستور کار قرار گرفته و امسال نیز در سطح ۵۰ هکتار در حال پیگیری و انجام است.

وی از اجرای طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس جنوب و مرکز ایران در استان یزد خبر داد و افزود: در قالب این طرح ملی نیز طرح‌های حفاظتی و حمایتی نیز تعریف شده که به صورت ملی، تامین اعتبار می‌شود.

کارگر در پایان یادآور شد: اداره کل جنگل‌داری استان طرح‌های مختلفی را در راستای حفظ و توسعه جنگل‌های استان در دستور کار دارد به طوری که علاوه بر طرح ملی صیانت، طرح جنگل‌داری چند منظوره کرخنگان چنارناز و همچنین طرح شناسایی مناطق مستعد جنگل‌کاری با گونه‌های بومی استان را تهیه و تصویب کرده و طرح‌های حفظ، احیا و توسعه در مورد آنها پیش بینی شده است که امیدواریم با اختصاص اعتبارات ملی و استانی شاهد تحقق انها باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..