یک فعال اقتصادی:

یزد ظرفیت ایجاد صنایع کم‌آبخواه پایین‌دستی فولاد را دارد/تکمیل زنجیره فولاد توسعه صنایع پاک است

رئیس کمیته اقتصادی شانا در یزد با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های فولادی این استان، گفت: تولیدات خوبی در حوزه فولاد داریم اما زنجیره تولیدات فولادی در استان تکمیل نیست و تنها تا مرحله‌ای که آب‌بر است را تولید می‌کنیم و پس از آن تولیدی نداریم.

«محمدرضا صادقی» با بیان این که باید تولید محصول ارزش آفرین و تکمیل زنجیره تولید از اولویت‌های فولاد سازی باشد، اظهار کرد: زنجیره فولاد را باید با کارگاه‌های مختلف حتی در مقیاس‌های کوچک تکمیل کنیم و براساس برنامه‌ریزی مدون و با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان یزد به سمت قطعه‌سازی خودرو برویم.

وی با بیان این که در طرح یزد یک فولاد آلیاژی، تولید ورق‌های خاص نیز تعریف شده است، افزود: این محصول در خودروسازی و تولید لوله‌های آبرسان کاربرد دارد و می‌توان در استان، صنایع پایین دست فولادی مانند ماشین سازی که مصرف آب بسیار کمی دارند را فعال کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: می توان چشم انداز استان را اینگونه دید که در مدت یکسال آینده ماشین سازی را به عنوان صنعتی کاملاً غیرآب‌بر در حوزه شاسی‌سازی راه‌اندازی کنیم و نیاز تولیدی استان‌های همجوار را تامین کنیم.

وی بیان کرد: قطعه‌سازی را اگر در استان داشته باشیم ضمن ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی به جای تامین شغل برای نیروی کار ساده، سمت و سوی مؤثری هم به رشته‌های دانشگاهی و ارتباط بین صنعت و دانشگاه بدهیم و از مهاجرت فارغ‌التحصیلان به خارج از استان نیز جلوگیری کنیم.

رئیس کمیته اقتصادی شانا اظهار کرد: مزیت‌های این اقدام برای استان کویری یزد که با مشکل آب مواجه است قطعاً نفع مردمی دارد چون نیازی به آب ندارد و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را منجر می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی کمیته اقتصادی شانا در یزد، صادقی از دیگر مزیت‌های تکمیل زنجیره تولیدات فولاد آلیاژی را توسعه صنایع پاک برشمرد و افزود: این صنایع، آلایندگی بسیار کمتری نسبت به تولید کاشی و سرامیک یا تولید شمش دارد و از همه مهمتر آلایندگی زیست محیطی و پساب و ریزگرد هم به واسطه این که فعالیت‌ها مربوط به برشکاری و تراشکاری و جوشکاری است، ندارد.

وی با اشاره به ایجاد ارزش افزوده در تکمیل زنجیره فولاد و تامین قطعات صنعتی عنوان کرد: با وجود شرکت مهمی مانند فولاد آلیاژی ایران در یزد که تولیدات خوبی دارد و حتی در خاورمیانه نیز بی‌نظیر است، صادرات ارزشمندی برای کشورهایی چون آلمان و خودروسازی‌های بزرگ داشته است و امروز نیز می توان با تکمیل زنجیره تولید، ارزآوری بیشتری را برای استان رقم زد و ارزش افزوده ایجاد کرد.

صادقی در پایان با تاکید بر پرهیز از خام فروشی، تصریح کرد: به راحتی می توان تولید ناخالص ملی را افزایش داد و سود ارزشمندی را نصیب مردم کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..