رصدخانه تفت جزو 10 سایت برتر کشور از سوی سازمان فضایی:

راه‌اندازی بزرگترین رصدخانه‌ کشور در تفت

تفت در بلندترین نقطه استان قرار دارد و از آن می‌توان به عنوان بام استان یاد کرد، این شهرستان در کنار ارتفاعات شیرکوه بین ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۴۰۷۵ متر از سطح دریا واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه از آب و هوایی مطلوب و نسبتاً کم‌آلاینده‌تری برخوردار است.

به گزارش یزدی نیوزاز طرفی اصولاً شهرهای کویری به دلیل کم بودن آلاینده‌های نوری و هوایی به‌عنوان بهترین مکان‌ها برای رصد ستارگان و فعالیت در حوزه نجوم محسوب می‌شوند.

در همین راستا نیز شهر تفت به‌عنوان یک مکان مطلوب برای استقرار رصدخانه‌ی استان مدنظر گرفته شده و اکنون یکی از بزرگترین رصدخانه‌های کشور در آن آماده بهره‌برداری شده است.

البته این رصدخانه به‌منظور بهره‌برداری بهتر علمی در یک مرکز علمی معتبر یعنی دانشگاه آزاد اسلامی تفت و به دست محققان این دانشگاه دایر شده است.

دکتر «محمدرضاجواهری» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفت با بیان این‌که رصدخانه این دانشگاه از ابتدای سال راه‌اندازی شده اما هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور رسماً افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون این رصدخانه پذیرای ۸۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم علاقمند نجوم بوده است.

وی درباره ویژگی‌های بزرگترین تلسکوپ کشور تصریح کرد: این تلسکوپ ۶۸ کیلویی با قطر ۲۵ اینچ، تمام اتوماتیک و دارای بزرگ‌نمایی ۷۷ تا ۶۳۵ برابر و مجهز به دستگاهی برای ثبت و انتقال تصاویر رصدی به کامپیوتر است.

جواهری در ادامه خاطرنشان کرد: رصدخانه‌ی تفت در زمینی به مساحت ۳۵۰ مترمربع واقع شده که مجهز به آسمان‌نما، سالن اجتماعات و تلسکوپ‌های ۱۰ اینچی برای بازدیدکنندگان است و برای مهمانان قبل از بازدید فیلم‌ها و تصاویری از اجرام آسمانی پخش می‌شود.

به گفته‌ی وی، بازدیدکنندگان از رصدخانه می‌توانند از تلسکوپ اصلی نیز دیدن کنند ولی کار با آن، ویژه‌ی پژوهشگران و محققان است و تنها مجاز به استفاده از تلسکوپ‌های کوچک‌تر در نظر گرفته شده در این مجموعه هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفت با بیان این‌که تمام کار طراحی و راه‌اندازی این رصدخانه توسط محققان و متخصصان این دانشگاه انجام شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد و ایده‌ی تشکیل این رصدخانه نیز از سوی یکی از اعضای هئیت علمی دانشگاه که درحوزه نجوم فعال بود در سال ۸۵ داده شد که مورد استقبال هیئت رئیسه قرار گرفت اما به دلیل تحریم‌ها خرید تلسکوپ با مشکل مواجه شد و نهایتاً نیز با چند واسطه به کشور وارد شد.

وی فعالیت مشتاقانه‌ی انجمن نجوم دانشگاه پیش از راه‌اندازی این طرح با تلسکوپ‌های کوچک‌تر را یکی دیگر از انگیزه‌های ایجاد چنین رصدخانه‌ای ذکر کرد.

جواهری، رصدخانه تفت را جزو ۱۰ سایت برتر کشور از سوی سازمان فضایی دانست و تصریح کرد: مقام اول به رصدخانه ملی که در کاشان در حال ساخت است، داده شده اما با توجه به این که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، رصدخانه تفت هم‌اکنون در جایگاه اول است و پس از آن نیز رصدخانه‌های مراغه و داشگاه شیراز قرار دارند.

وی هدف از ایجاد این رصدخانه را آشنایی عموم جامعه با نجوم و شگفتی‌های آن و سپس کمک به توسعه علم نجوم ذکر کرد و گفت: گروه تحقیقاتی دانشگاه هم‌اکنون روی دو طرح پژوهشی فعالیت می‌کند که امیدواریم طی دو ماه آینده، مقالات آن منتشر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این واحد در پایان نیز شهر تفت را مکان خوبی برای ایجاد این رصدخانه به جهت آلودگی کم نوری دانست و اظهار امیدواری کرد با ایجاد این رصدخانه، دانشگاه بتواند درحوزه درآمدهای تجاری وابسته به گردشگری علمی نیز فعال شود.

بخش نظردهی بسته شده است..