یک چهارم بافتهای شهر یزد فرسوده است

مسئول ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با بیان این که یک چهارم بافتهای شهر یزد فرسوده هستند، نیاز اعتباری استان برای بازآفرینی این بافتها را سالانه ۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار امسال هنوز تایید نهایی نشده است.

«علی باقری» ضمن اشاره به این که ۲۵.۸ درصد شهر یزد شامل بافت‌های فرسوده است، در مورد اقدامات صورت گرفته تاکنون در قالب اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، اظهار کرد: اقدامات عمرانی از قبیل آسفالت، بهسازی و جدول گذاری معابر محلات هدف، اختصاص قیر رایگان به شهرداری یزد جهت بهسازی معابر محلات هدف،‌ مرمت و بازسازی فضاهای شهری و جدارهای واجد ارزش تاریخی و ایجاد خانه بهداشت، پارک محله‌ای، مخازن آب شرب در محلات حسن آباد، صدر اباد و اسکان، از جمله این اقدامات بوده است.

وی همچنین از ارائه تسهیلات و تخفیفات ساخت مسکونی در بافت فرسوده و آموزش رایگان فنی و حرفه‌ای به ساکنان محلات جهت خوداشتغالی آنها در همین راستا خبر داد.

مسئول ستاد بازآفرینی شهری یزد با اشاره به تاریخی بودن بخشی از بافتهای فرسوده در استان خاطرنشان کرد: مرمت بناهای تاریخی با مشارکت میراث فرهنگی استان صورت می‌گیرد که در همین راستا اقداماتی نظیر مرمت قلعه تاریخی شاهدیه، مرمت و بازسازی بدنه میدان شاه طهماسب، مرمت استحفاظی خانه‌های تاریخی صالحی و پهلوان حسینی نیز صورت گرفته است.

وی در مورد اولویت مناطق شهر یزد برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری گفت: اولویت با سکونتگاه‌های غیررسمی شهر یزد شامل محلات حسن آباد، صدرآباد و اسکان به دلیل ضعف شدید برخورداری از کمترین میزان خدمات عمومی شهری و کیفیت پایین زندگی در این محلات است.

باقری راجع به خدماتی که در قالب بازآفرینی شهری به شهروندان ارائه می‌شود نیز اعلام کرد: بازآفرینی به شهروندان در قالب تخفیفات حداقل ۵۰ درصدی اخذ پروانه شهرسازی در محلات هدف و تقسیط بلندمدت باقی مانده عوارض، تخفیفات ۳۰ درصدی سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارائه تسهیلات بانکی جهت ساخت مسکونی در محلات هدف و برگزاری کلاسهای آموزشی فنی و حرفه ای رایگان در راستای خود اشتغالی ساکنان این محلات صورت می‌گیرد.

این مسئول در پایان بازآفرینی بافتهای فرسوده کل شهرهای استان یزد را نیازمند سالانه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار خواند و گفت: در سال گذشته حدود ۳۲ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت ولی اعتبار امسال هنوز تایید نهایی نشده است.

بخش نظردهی بسته شده است..