معاون وزیر بهداشت:

۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط نخبگان ایرانی تولید شد

معاون وزیر بهداشت گفت: در سال جاری بالغ بر ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط نخبگان ایرانی تولید شده است.

به گزارش یزدی نیوز، سید حیدر محمدی،در حاشیه اجلاس سه روزه معاونان غذا و داروی کشور در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره به کیفیت مطلوب داروهای ایرانی اظهار داشت: صنعت دارو در ایران پیشرو است و ایران سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار دارو به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران صادرکننده ونتیلاتور تنفسی است، عنوان کرد: بخش مهمی از داروهای تولیدی کشور را داروهای بیولوژیکی تشکیل می‌دهد و ایران جزو برترین تولیدکنندگان این دارو در جهان به شمار می‌رود.

وی، عدم قیمت گذاری دارو در ماه‌های ابتدای سال و کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی را از مهمترین دلایل کمبود دارو در ماه‌های شهریور تا آبان عنوان کرد و ادامه داد: شیب کمبود دارو از آذرماه نزولی شد و هم اکنون موجودی ۶۰ درصد اقلام دارویی پایدار شده و به ۶ ماه رسیده است.

مشکلی در زمینه آنتی بیوتیک خوراکی در کشور نداریم

محمدی از واردات ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار آنتی بیوتیک به کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر مشکلی در حوزه آنتی بیوتیک خوراکی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور، تغییر الگوی مصرف دارو بعد از شیوع کرونا را یکی دیگر از دلایل کمبود دارو در کشور دانست و بیان کرد: ظرفیت تولید کم نشده است ولی امسال بعد از سپری کردن شیوع گسترده کرونا، مصرف دارو به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به تخصیص سهمیه دارو به استان‌ها افزود: سهمیه دارویی هر استان بر اساس تعداد بیمارستان‌ها، تعداد تخت بستری و جمعیت استان تعیین می‌شود.

محمدی ادامه داد: در این اجلاس مقرر شد معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به موجودی تعداد دارو کشور دسترسی داشته باشند و زمینه تبادل دارویی بین استان‌ها فراهم شود.

وی افزود: استانداری و شورای تأمین هر استان باید نسبت به جمعیت شناور بیماران غیربومی خود مستندسازی کنند تا سهمیه داروهای خاص نیز افزایش یابد.

تلاش برای افزایش موجودی دارویی کشور

محمدی، پایدار شدن موجودی دارویی کشور را از اولویت‌های این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: موجودی دارویی کشور باید آنقدر افزایش یابد که نیازی به سهمیه بندی نباشد و این مهم با افزایش تولید و واردات محقق می‌شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره طرح دارویار نیز گفت: در گذشته پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر برای پایین‌ترین قیمت دارو بود و در حال حاضر برای داروهایی است که حداقل ۵۰ درصد بازار دارویی را دارند و در صورتی که شرایط اجرای این طرح در سال آینده مساعد باشد، این طرح برای حوزه تجهیزات پزشکی نیز اجرایی خواهد شد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..