قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی:

سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم/استرداد اشیای تاریخی به کشورمان سرعت گرفته

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به افزایش دو برابر بودجه این معاونت در دولت سیزدهم،‌ این اعتبار را برای کارهای بزرگ معاونت میراث فرهنگی ناکافی خواند و گفت: سالانه نیازمند ۱۵ هزار میلیارد در این حوزه هستیم و این در حالیست که بودجه وزارت میراث برای سال آینده سه هزار میل...

«علی دارابی» در مراسم اختتامیه اولین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی که  به میزبانی یزد برگزار شد، ضمن تبریک مبعث پیامبر خاتم(ص) اسوه اخلاق و انسان کامل در طول تاریخ، از همه عوامل و پشتیبانان برگزاری این جشنواره تقدیر و عنوان کرد: این جشنواره دستاوردهای بزرگی به همراه داشت و در مجموع جشنواره‌ها برای تضارب آرا و احترام گذاشتن به نظرات مختلف و ارتقای سقف تحمل و مدارا در عرصه اجتماعی است که امیدواریم این جشنواره نیز چنین بوده باشد.

وی از تلاش برای راه اندازی نهضت روایتگری در حوزه میراث فرهنگی خبر داد و گفت: معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم با مشورت پیشکسوتان و کارشناسان تعداد ۱۰۲ برنامه و سیاست و اقدام را برای این حوزه تعریف کرده است.

دارابی از شاخص‌ترین این برنامه‌ها را مرجعیت بخشی به میراث فرهنگی خواند و در این باره بیان کرد: نمی‌توان از مهجوریت میراث فرهنگی در جامعه سخن نگفت ولی در این رابطه تلاش داریم مرجعیت این حوزه در بخشهای مختلف را ارتقا بخشیم.

وی همچنین از تلاش برای افزایش بودجه و اعتبارات میراث فرهنگی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: هرچند در همین مدت بودجه میراث فرهنگی به دو برابر افزایش یافته ولی برای کار بزرگ این حوزه ناکافیست و تلاش می‌کنیم اعتبار قابل توجهی را برای این حوزه دریافت کنیم.

وی از نیاز سالانه به ۱۵ هزار میلیارد در این حوزه خبر داد و گفت: این در حالیست که بودجه وزارت میراث برای سال آینده سه هزار میلیارد تومان منظور شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: در نظر داریم انجمن خیرین میراث فرهنگی را راه اندازی کنیم و از این طریق کمکهای مردم در تمام نقاط جهان را برای حفظ و مرمت و صیانت از میراث فرهنگی کشورمان جلب کنیم.

وی ایجاد حلقه سفیران میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌ها و سیاستهای معاونت میراث فرهنگی کشور در این دوره خواند و ابراز امیدواری کرد از هنرمندان در این راستا به بهترین شکل بهره گرفته و سواد میراثی جامعه رشد یابد.

دارابی در ادامه از تصویب تدوین سند ملی میراث فرهنگی کشور نیز خبر داد و افزود: شورای عالی ثبت جهانی نیز در این معاونت تشکیل شده و اولویتهای ثبت جهانی در حوزه میراث ملموس، میراث ناملموس و میراث طبیعی برای ۱۰ سال آینده تعیین شده است.

استرداد اشیا تاریخی به کشورمان سرعت گرفته

وی به تلاش‌های صورت گرفته در جهت فعال کردن حوزه دیپلماسی عمومی میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در همین مدت استرداد اشیا تاریخی به کشورمان سرعت گرفته و در این ۱۷ ماه، بخش قابل توجهی از این میراث از دیگر کشورها به کشورمان بازگشته است.

دارابی در بخش پایانی سخنانش نیز این جشنواره را برآیند همه این تلاشها خواند و خاطرنشان کرد: از فردا دبیرخانه دائمی جشنواره برای برنامه دوره بعد آغاز به کار خواهد کرد که در همین رابطه نیز سه استان برای میزبانی دوره بعد اعلام آمادگی کرده‌اند.

نیازمند سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم

«مهران فاطمی» استاندار یزد در این مراسم ضمن تبریک مبعث رسول اکرم(ص) و خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و میهمانان این جشنواره، اظهار کرد: هنر الهام بخش، رهایی‌آفرین و انگیزاننده و مظهر تلاش و کوشش انسان برای رسیدن به قله‌های آزادی، عدالت و کرامت و مهربانی و نشاط و بالندگی است و کار هنرمند، کار مقدسی است چرا که خداوند اولین هنرمند هستی است.

وی پیامبران را نیز هنرمند خواند و گفت: بی‌تردید هنر آنگاه ماندگار می‌شود که شور و شعور را در هم آمیزد و اثربخش باشد و این هنر پیامبران بوده است.

فاطمی از این که استان یزد میزبان اولین دوره جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی است، ابراز خرسندی و برای تداوم آن اظهار امیدواری کرد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: تردید ندارم که چنانچه ما مسئولان فرصتی مناسب برای هنرمندان این سرزمین فراهم کنیم، گوهر فاخر هنر ایرانی تمام عرصه‌ها خواهد درخشید

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..