افتتاح طرح‌های آبخیزداری تفت با حضور وزیر جهادکشاورزی/خسارت ۴۰۰۰ میلیاردی قنوات یزد در سیل

وزیر جهادکشاورزی ضمن افتتاح طرحهای آبخیزداری مصوب دور اول سفر در شهرستان تفت یزد، از روند بازسازی و نوسازی قنوات این شهرستان و خسارات وارده به این بخش بازدید کرد.

«سیدجواد ساداتی‌نژاد» در جریان سفر به شهرستان تفت بند خاکی شماره ۲ و انحراف سیل گاریزات در حوزه آبخیز پشتکوه را افتتاح کرد.

این طرح با هدف کنترل سیل بخش گاریزات، حفاظت از اراضی زراعی و باغی مناطق پایین دست و تغذیه منابع آب زیرزمینی با انجام ۷۷ هزار و ۸۲۵ مترمکعب عملیات خاکی و شش هزار و ۴۰۰ مترمکعب عملیات خشکه چین با تخصیص ۷۵ میلیارد ریال اعتبار از محل تملک داراییهای ملی و اعتبارات دور اول سفر رئیس جمهور اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از قنوات دهستان زردین و احمدآباد در شهرستان تفت بازدید کرد که در جریان این بازدید، «سید ابوالفضل وکیلی» رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: در استان یزد بیش از سه هزار و ۹۳ رشته قنات دایر است که به میزان ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال استحصال آب داشته و نزدیک به ۲۰ درصد آب بخش کشاورزی را تأمین می‌کند.

وی با بیان این که این استان از لحاظ تعداد قنوات در جایگاه پنجم کشور است، افزود: از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری به استان یزد مبلغ یک هزار میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به قنوات استان تخصیص داده شده و در ۲۶۱ رشته از قنوات با طول تقریبی ۳۲ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام گرفته است.

به گفته وی، در سال جاری مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از محل کمک های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات (تعهدات سفر) به استان ابلاغ شده و در مرحله انجام عملیات اجرایی است.

وکیلی با اشاره به بارندگی شدید و سیل سال جاری، بیان کرد: در اثر وقوع سیل در مرداد ماه سال جاری بیش از ۶۴۰ رشته قنات به میزان ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده که میزان خسارت ریالی آن مبلغی بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این که بیشترین عملیات انجام شده شامل طوقه چینی، در پوش و کول گذاری بوده است، اظهار کرد: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه‌های نگهداری آنها و عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می‌شود و از برخی دوباره‌کاری‌های نظیر گل ریزش‌برداری ناشی از سیل زدگی قنات و ریزشهای شدید گالری قنات(کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی کرده است.

وکیلی تصریح کرد: انجام مطالعات دقیق و کامل برای اولویت بندی و نوبت بندی قنوات و نیز بررسی کامل نیازمندی‌های قنوات اولویت دار و برآورد هزینه های مربوطه همراه با نقشه‌های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

گفتنی است، بیش از نیمی از قنوات استان( ۱۶۶۴ رشته) درشهرستان تفت واقع گردیده است. عمده قنوات این شهرستان در مناطق کوهستانی و کوه پایه ای واقع شده و متاثر از میزان بارندگی در طول فصل زراعی است.

در سیل مرداد ماه سال جاری بیشترین خسارت به قنوات این شهرستان وارد شد که در سال جاری و از محل اعتبارات طرح کمکهای فنی اعتباری و بازسازی قنوات مبلغ ۳۸۰ میلیارد و ۷۷ میلیون ریال به ۲۷۴ رشته قنات این شهرستان پرداخت شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..