وعده‌های روی کاغذ مانده/خانه‌های نیمه آوار یزد و زمستانی که نیمه گذشت!

سیل مرداد ماه امسال یزد منجر به وارد شدن خسارت به حدود ۲۶۰ واحد مسکونی شد و در آن زمان قول و قرارهای برای سامان گرفتن خانه های آوار یا نیمه آوار از سوی مسئولان داده شد اما اکنون با گذشت شش ماه از آن، قول و قرارها همچنان بر روی کاغذ مانده است.

مرداد ماه امسال بود که شاهد یورش غیرعادی سامانه مونسون(فصلی) به ایران به عنوان بخشی از سامانه آب و هوایی حاره‌ای و خسارت به برخی از شهر های کشور از جمله یزد کویری بودیم.

فعالیت این سامانه در یزد منجر به ایجاد خسارت ۸۰ درصدی به حدود ۲۶۰ واحد مسکونی در این شهر شد.

البته تجربۀ سیل مرداد امسال در یزد، مسئولان شهری را بیش از پیش متوجه بحرانِ تغییر اقلیم در تنها شهر جهانی ایران همراه با دیگر نقاط کشور کرد؛ شهری که به آن اولین شهر خشتی دنیا هم می گویند و پنج سال قبل، مهر جهانی شدن خود را از یونسکو دریافت کرد و بحرانی که در صورت وقوع دوباره به واسطه همین خصوصیت متفاوتش میتواند آسیب های بیشتری را به این شهر وارد کند.

از عملکرد مسئولان شهری در زمان وقوع این بحران که بگذریم، قول و قرار های همان مسئولان و حتی متولیان کشوری که در آن بحران بر سر خانه های آوار شده حاضر و عکسهای یادگاری گرفتند، برای روزهای نخست بعد از بحران و برای مردم محلاتی همانند «سردوراه»، «سرسنگ»، «چهامنار» و «اکبرآباد» که خانه هایشان آوار شده بود، دلگرم کننده ولی نیاز فوری به اقدامات اجرایی داشت.

حال نزدیک به شش ماه از همه قول های مطرح شده و مصوباتی که روز های نخست بعد از بحران تاییده اجرا گرفتند، می گذرد اما حرف های مالکان برخی از خانه های آسیب دیده در این محلات که در آذر ماه امسال با عنوان «خانه‌های نیمه آوار یزد و زمستانی که در راه است» در این خبرگزاری منتشر شد، مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا و تصاویر ثبت شده در روز های گذشته، حکایت از آن دارد که با وجود قول های برخی از مسئولان مبنی بر ساخت مجدد خانه های تخریب شده، تاکنون هیچ اقدامی برای نجات از شرایط کنونی و سامان گرفتن خانه های آوار یا نیمه آوار شده انجام نشده است.

اکنون زمستان رسیده است، اما مالکان خانه های تخریب یا نیمه تخریب که در شش ماه گذشته امیدوار و منتظر برای به سرانجام رساندن خانه های خود بودند به واسطه سرمای خشک و بیابانی یزد، شرایط بدتری را تجربه میکنند.

سفر دو روزه «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران حدود شش ماه بعد از سیل در این شهر جهانی، آن‌هم در شرایطی که هنوز بخش زیادی از تعهدات مدیریت شهری و میراثی برای نجات خانه‌های آوار شده و نیمه آوار تکمیل نشده‌، فرصت مغتنمی برای پیگیری و به سرانجام رساندن آن تعهدات از سوی مسئولان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..