یک کارشناس اقتصادی در یزد:

هیچ کارخانه‌ای با ارز ۴۰ هزار تومانی تولید نداشته است/افزایش قیمت به بهانه گرانی ارز خیانت است

به دنبال تغییر و تحولات جدید در مدیریت بانک مرکزی و سیاست‌های جدید ارزی، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفته است و برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تغییر در رویه‌های سابق بانک مرکزی از سوی رئیس کل جدید و بهره گیری از کارشناسان حوزه ارز به ویژه متخصصان این بازار در بخش خصوصی، قطعا ساماندهی بازار ارز د...

«محمدرضا صادقی» رئیس کمیته اقتصادی شانا در استان یزد، درباره تاثیر تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار ارز، گفت: در همان ساعات ابتدایی این تغییر، قیمت ارز در بازار عقب نشینی کرد و این اجازه را به برخی سودجویان نداد تا به بهانه افرایش نرخ ارز، تورم کاذب ایجاد کنند و گرانی به مردم تحمیل شود.

وی با بیان این که مردم امیدوار به بهبود اوضاع هستند اما نگرانی‌هایی در خصوص افزایش قیمت ها دارند، افزود: اینکه برخی تولید کنندگان و تاجران سعی دارند به مردم القا کنند که با ارز ۴۰ هزار تومانی تولید و واردات داشته‌اند، کاملا نادرست است و اصلا چنین چیزی در چرخه اقتصاد کشور نمی‌گنجد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که دولت از تولیدکننده و تجار کشور حمایت می کند و برای تامین مواد اولیه تولید و یا واردات آن‌ها ارز در اختیارشان قرار داده است، عنوان کرد: هیچ تاجر و تولید کننده‌ای با ارز ۴۰ هزار تومانی معامله و تولیدی نداشته و اگر بوده به صورت قاچاق است و می‌توان گفت عملا گرانی نداشتیم.

وی با بیان این که افزایش حبابی قیمت ارز در سطح جامعه از سوی دلالان و سفته‌بازها بوده و جای نگرانی ندارد، افزود: میزان ارزی هم که در بازار معامله شده، عدد و رقمی قابل توجهی نیست و تاثیر چندانی ندارد اما این که برخی روی این قیمت ها مانور دادند مردم را نگران کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به این که در واقع گرانی نداریم و برخی از روی ناآگاهی خود اقدام به افزایش قیمت دادند که خیانت به نظام و مردم است، اضافه کرد: اصلا دولت ارزی را با قیمت بالاتر از ۳۰ هزار تومانی عرضه نکرده و کسی که مدعی است با قیمتی بالاتر، ارز خود را تامین کرده قطعا دروغ می‌گوید و از مبادی غیرقانونی آن را تامین کرده است که قاچاق به شمار می رود.

وی با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین تصریح کرد: دقیقا در این مسئله مصداق دارد که باید برای مردم هم روشنگری کرد تا بدانند که ارز با نرخ بالای ۳۰ هزارتومان در بازار جایگاهی نداشته و عملا کالایی با این قیمت ارز تولید نشده و حتی واردات نیز با این عدد به کشور نداشته ایم.

صادقی با بیان اینکه منشاء ارز نیمایی مشخص است و بر اساس نظر رئیس بانک مرکزی به وفور در اختیار متقاضی قرار می گیرد عنوان کرد: متاسفانه برخی از تولید کننده ها فروش خود را متوقف کرده اند به بهانه اینکه ارز قیمت ۴۰ هزارتومانی را ثبت کرد در حالیکه همان تولید کننده و تاجر و بازرگان با ارز بالای ۳۰ هزارتومان معامله نداشته است.

این فعال اقتصادی با بیان این که دشمن فعالیت خود را در اغتشاشات شکست خورده دید و به سمت اقتصاد روی آورد، اظهار کرد: با یک تغییر ساده قیمت ارز دچار ریزش شد و به سمت واقعیت در حرکت است ضمن اینکه به گفته رئیس کل بانک مرکزی هرکسی متقاضی ارز نیمایی برای تجارت خود باشد به میزان نیاز در اختیارش قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد تورم به بهانه ارز ۴۰ هزارتومانی بی معنی است بیان کرد: مردم باید بدانند آنچیزی را که خرید می کنند و به عنوان مصرف کننده به دستشان می رسد بر اساس ارز نیمایی بوده و به هیچ عنوان دسترسی تجار و بازرگانان به ارز با قیمت بالای ۳۰ هزارتومان کذب محض است.

صادقی با بیان اینکه مردم با مراجعه به صرافی ها برای تهیه ارز اقدام می کردند که به نظرم نیازی نیست زندگی خود را به ارز گره بزنند عنوان کرد: اینکه برخی چنین اقدامی داشته باشند قطعا اخلال در بازار ارز است و در واقع ارز باید در چرخه اقتصادی باشد تا تولید و تجارت فعال باشد و رفاه و آرامش و آسایش مردم نیز تامین شود.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی کمیته اقتصادی شانا در یزد، وی در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بورس هم با بیان اینکه قطعا ضرر مردم در بورس نسبت به گذشته جبران می شود افزود: درباره تاثیر نرخ ارز بر بورس هم با توجه به اینکه بورس با نرخ نیما کار می‌کند نرخ‌های بازار آزاد در عملکرد شرکت‌ها تاثیری ندارد و برای بازار نرخ نیما مهم است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..