مدیر کل بحران استان یزد خبر داد

ناکارآمدی ۳۰ درصدی خانه‌های یزد در برابر زلزله/ واریز نیمی از دیه حادثه دیدگان قطار یزد-مشهد

مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد در حالی از ناکارآمدی ۳۰ درصد این استان در برابر مخاطراتی مانند زلزله خبر داد که به گفته وی، تنها در سال گذشته ۴۷۴ مورد زمین لرزه به بزرگی بیش از دو ریشتر در این استان روی داده و از این حیث یزد رتبه هفتم لرزه‌خیزی را در کشور دارد.

«محمد علی ملک‌زاده» به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در جمع خبرنگاران، نقش رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی، آموزش همگانی و کاهش خسارات مخاطرات را یادآور شد.

وی در ادامه یکی از مهمترین مخاطرات طبیعی در کشور و استان را زلزله خواند و گفت: استان یزد روی چهار گسل که بعضاً خفته و برخی نیز فعال هستند، قرار دارد که از بزرگترین آنها گسل دهشیر به طول ۳۰۰ کیلومتر است و از فعالترین آنها نیز گسل کوهبنان است.

وی با بیان این که استان یزد طی ۱۰۰ سال گذشته ۱۳ زلزله به بزرگی ۵ تا ۷.۶ ریشتر بوده است،‌ گفت: طی سال گذشته ۴۷۴ مورد زمین لرزه بالای ۲ ریشتر در استان اتفاق افتاده که استان یزد را از این حیث در رتبه هفتم کشور جای داده است.

ملک‌زاده پراکندگی زمین لرزه‌های سال گذشته را یادآور شد و گفت: آمارها حکایت از وقوع یک زلزله بالای ۴ ریشتری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت ایستگاه لرزه نگاری و ۲۴ شتاب نگار در استان فعالیت دارند و علاوه بر این نیز مرکز لرزه نگاری باند پهن استان با شعاع ۳۰۰ کیلومتر در هامانه خرانق یزد مستقر است.

این مسئول مهمترین اقدامات در جهت کاهش خسارت زلزله در استان را شامل شناخت و برنامه ریزی و فرهنگ سازی، توسعه زیرساختهای شناسایی از جمله ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری و شتاب نگار، ایمن سازی سازه‌ها، آموزش و افزایش تاب اوری و آمادگی و هماهنگی بین دستگاه ها و برگزاری مانورها ذکر کرد.

وی از تدوین طرح پهنه بندی زلزله استان برای بازه ۱۰ ساله و نیز تهیه زیر پهنه‌بندی برخی شهرهای استان مانند بهاباد و یزد خبر داد و ادامه داد: استان یزد ۳۲ هزار هکتار بافت شهری دارد که ۸۴۰۰ هکتار از آن بافت‌های ناکارآمد شامل بافت‌های فرسوده، بافتهای تاریخی و حاشیه‌های شهرهاست.

وی از وجود ۲۷ درصد بافت فرسوده در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در استان داریم که ۳۰ درصد آنها ناکارآمد شهری هستند لذا از سوی دولتهای مختلف موضوع ارائه تسهیلات نوسازی و بهسازی در این بخش مورد توجه قرار گرفته که شامل تسهیلات مالی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان و دیگر تسهیلات خدماتی در این حوزه است.

ملک زاده مشارکت دولت و مردم در امر بهسازی این بافتها را بهترین و موثرترین روش برای ایمن‌سازی آنها در برابر مخاطرات طبیعی پیشنهاد کرد و گفت: استان یزد ۱۸ مخاطره را تجربه کرده است که مهمترین این مخاطرات شامل سیل، زمین لرزه و خشکسالی بوده است.

وی عمده مخاطرات امسال استان و میزان خسارت ناشی از آنها را شامل ۲۳۵۰۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی، ۵۲ هزار میلیارد ریال خسارت دو مورد سرمازدگی بخش کشاورزی استان که عمدتاً در حوزه محصول پسته اتفاق افتاده است، ۷۳۸۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از ۱۲ مورد وقوع طوفان، ۵۲۵۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از ۶۹ مورد گزارش ریزگردها و غبارها و نیز ۷۷۵۴۵ میلیارد ریال خسارت از وقوع دو سیل سالجاری استان و البته خسارت ۰.۲ میلیارد ریالی یک مورد آتش سوزی در مراتع ذکر کرد.

وی در مورد حادثه واژگونی قطار مسافربری مشهد به یزد در خردادماه امسال که ۱۳ فوتی و ۶۹ مصدوم داشت نیز گفت: این حادثه خارج از محدوده استان بود ولی تمام توان استان برای امدادرسانی و پیگیری‌های قضایی در این مورد بکار گرفته شد و تاکنون ۵۰ درصد دیه متوفیان و مصدومان توسط بیمه راه‌آهن به حساب دستگاه قضایی واریز شده تا پس از صدور حکم نهایی و انجام فرایندهای قانونی در اختیار مصدومان و خانواده متوفیان قرار بگیرد.

این مسئول ضمن اشاره به این که خشکسالی ۲۳ سال متناوب میهمان یزدیهاست، یکی از مخاطرات غیرقابل جبران و تاحدودی نامحسوس در استان را پدیده‌ی فرونشست خواند و گفت: ۱۰۵ کیلومترمربع از مساحت استان در حوزه ابرکوه و نیز ۵۰۰ کیلومترمربع از دشت اردکان – یزد دچار فرونشست هستند.

وی ۲۵۸ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری استان را در معرض خطر پدیده فرونشست خواند و عمده دلیل وقوع آن را برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی بیان کرد.

ملک‌زاده با بیان این‌ که آموزش شهروندی برای کاهش مخاطرات مختلف از جمله اولویت‌های اجرایی استان است، اعلام کرد: دو سند استانی کاهش خطر حوادث و سوانح برای استان در حال تدوین است.

وی توجه به بحث بیمه منازل را نیز جدی دانست و بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد منازل روستایی و ۲۰ درصد منازل شهری توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بیمه شده‌اند.

مدیر کل بحران استان با بیان این‌ که یزد در مرداد ماه سال جاری به همراه ۲۵ استان کشور متاثر از پدیده مونسون دچار خسارات گسترده‌ای از سیل شدند، گفت: در همین رابطه ۱۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی به استان تخصیص یافته که از حیث جذب این اعتبارات، رتبه دوم را در بین استانهای کشور به لحاظ شدت خسارات به خود اختصاص داده‌ایم.

ملک زاده در پایان نیز با بیان این‌ که سیل بندهای استان نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند، گفت: بیش از ۱۰ سال است که سیل‌بندهای استان یزد بازسازی و مقاوم‌سازی نشده که البته اهتمام به این موضوع نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..