مدیر کل بحران استان در سالروز وقوع زلزله بم:

زلزله‌های بم و طبس هشداری جدی برای یزد است

مدیر کل بحران استان یزد با اشاره به گستردگی بافت‌های تاریخی و فرسوده و واقع شدن این استان روی چندین گسله، گفت: نباید مانند زلزله بم به قدمت بالای بناهای تاریخی استان خوش‌بین بود لذا زلزله‌های بم و طبس طی سالیان اخیر یک هشدار جدی برای استان یزد است.

«محمدعلی ملک زاده» روز سه شنبه پنجم دیماه که در تقویم رسمی کشورمان به عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: متاسفانه کشور ایران روی کمربند زلزله دنیا قرار گرفته و به تبع استان یزد نیز به دلیل واقع شدن روی چندین گسل از وقوع زلزله‌هایی حتی به بزرگی بالای ۴ ریشتر بی‌نصیب نیست.

وی با بیان این که در اکثر نقاط استان یزد شاهد بروز زمین‌لرزه‌هایی هستیم، متذکر شد: البته به لحاظ نوع، شدت و قدرت این مخاطره طبیعی در منطقه شرقی استان و مشخصاً شهرستان‌های بهاباد و بافق بیشتر گزارش می‌شود که در این زمینه خوشبختانه طی سالیان گذشته در شهرهایی مانند بهاباد نسبت‌ به ارتقاء سطح ایمنی منازل اقدامات مناسبی صورت گرفته که البته هنوز جای کار بیشتری برای رسیدن به شهری ایمن‌تر دارد.

ملک‌زاده با اشاره به وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۳ و تلفات بالای جانی در این بلای طبیعی، گفت: اکثر مردم برای شهر بم با توجه به بافت‌ و بناهای تاریخی با قدمتی ۲۵۰۰ ساله وقوع زلزله را متصور نبود ولی متاسفانه در تاریخ ۵ دیماه سال ۸۲ با وقوع زمین‌لرزه‌ای که تنها ۱۲.۵ ثانیه نیز به طول کشید، شاهد وقوع تلفات سنگین و جان دادن حدود ۵۰ هزار نفر از هموطنانمان در این حادثه بودیم و حال این که عمر قدیمی‌ترین سازه در شهر یزد مربوط به مسجدی در منطقه فرج با قدمت ۱۵۰۰ سال است لذا زلزله‌های بم و طبس بیخ گوش استان یزد طی سالیان اخیر هشداری جدی است.

وی با اشاره به قرار گرفتن یزد روی گسلهایی مانند گسل دهشیر، گسل انار و گسل کوهبنان، گفت: طول عمر گسلها بعضاً قرنها را دربرمی‌گیرد ولی هر لحظه امکان فعال شدن گسلهای خفته نیز وجود دارد لذا باید همواره آماده مقابله با وقوع چنین بلایایی در استان و کشورمان باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان این که استان یزد با ۱۸ مخاطره از مجموع ۳۴ مخاطره در کشورمان مواجه است، گفت: برخی از این مخاطرات مانند زلزله بسیار آنی روی می‌دهند و خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال می‌گذارند ولی برخی نیز مانند خشک‌سالی و آلودگی هوا در درازمدت جوامع را با خسارات بالایی مواجه می‌کنند.

وی به تاثیر وقوع دو سیل اخیر یزد در ایجاد حساسیت در بین مسئولان، رسانه‌ها و مردم برای آمادگی در مقابل این پدیده اشاره و عنوان کرد: باید چنین حساسیتی را قبل از وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و حتی آولدگی هوا در بین مردم و مسئولان ایجاد شود چرا که مدیریت بحران تنها یک بحث دستگاهی نیست بلکه باید به یک فرهنگ عامه تبدیل شود.

ملک زاده در ادامه مأموریتهای مدیریت بحران را در چهار بخش دسته‌بندی کرد و گفت: مهم‌ترین بخش آن مربوط به حوزه پیشگیری است که عمدتاً در قالب نظارت بر ساخت‌ و سازها و تاکید بر رعایت اصول و آیین‌نامه‌های بین‌المللی ساختمان‌سازی مورد اهتمام است و ماموریت دیگر آمادگی در برابر وقوع حوادث است که با به‌روزرسانی تجهیزات در زمینه‌های مختلف اعم از شناسایی مخاطرات و خدمات‌دهی در حین بحران‌ها مورد اهتمام است.

وی با بیان این که در حوزه ماموریتی مقابله در شرایط بحران نیز دستگاه‌های مختلف عمدتاً در قالب فعالیت‌های آموزشی و برگزاری مانورها برای ارتقای توانایی و توانمندی خود برای ارائه خدمت‌ در شرایط بحرانی اقدام می‌کنند، ادامه داد: چهارمین ماموریت مدیریت بحران مربوط به حوزه بازسازی و بازتوانی است که طی آن به همت دستگاه‌های مختلف تلاش می‌شود تا شرایط به نحوی به حالتی مناسب جهت ارائه خدمات به مردم بازگردانده شود.

این مسئول به شرایط مشابه یزد با بم به لحاظ برخورداری از بافتهای تاریخی و فرسوده فراوان، گفت: البته در همین راستا دولتها طی دوره‌ها مختلف اقدام به ایجاد سازوکارهایی برای افزایش ایمنی این بافتها در قالب تسهیل ترددها، بهسازی بافت‌های شهری و ارتقاء سطح ایمنی این بافتها صورت داده‌اند که از جمله این اقدامات می‌توان به تدارک تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری با محوریت ادارات راه و شهرسازی اشاره کرد.

وی آمار استفاده از این ظرفیت در استان یزد را قابل‌قبول ندانست و گفت: باید مالکان ساختمان‌های فرسوده در راستای ارتقای ایمنی ساختمان خود به سمت دریافت این تسهیلات که سقف آن تا سال گذشته ۳۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۵ ساله بوده‌، سوق داده شوند، ضمن این که سامانه و درگاه اینترنتی مربوط به دریافت این تسهیلات در زمینه صدور پروانه، خدمات نظام مهندسی و سایر خدمات این حوزه نیز تسهیلات خوبی را به متقاضیان ارائه می‌کند.

ملک‌زاده راجع به ایمن سازی بافتهای تاریخی نیز گفت: خوشبختانه نهادهای دانشگاهی و میراث فرهنگی بحث‌های مختلفی را در جهت ایمن‌سازی بیشتر این سازه‌ها و همچنین مباحثی مانند ایجاد اتاق امن و تسهیل دسترسی‌ها و ارائه خدمات دنبال می‌کنند ولی در عین حال باید اقدامات لازم برای خدمات رسانی متناسب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مانند نصب شیرهای آتش‌نشانی و موارد دیگر از قبل وقوع این بحرانها فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای ساخت و ساز اصولی و ایمن ساختمانها توسط مردم، گفت: بخش عمده‌ای از سرمایه هر خانواده مربوط به تأمین مسکن می‌شود که اگر ایمن فراهم شود، در شرایط خاص می‌تواند جان و سرمایه خانواده‌ها را حفظ کند ولی در غیر این صورت هم سرمایه مالی و هم تلفات جانی را برای خانواده‌ها به‌ همراه خواهد داشت و این در حالیست که کل هزینه ایمن‌سازی سازه در برابر بلاهای طبیعی کم‌تر از ۵ درصد از کل هزینه ساخت‌وساز را شامل می‌شود که به‌ نظر سرمایه‌گذاری ارزشمندی است.

وی گفت: خوشبختانه طرح اقدام ملی مسکن توسط تیم‌های خبره و شرکت‌های دارای رتبه بالا در ساخت باکیفیت در حال انجام است لذا امیدواریم در این زمینه مشکلی به‌ لحاظ ایمنی نداشته باشیم ولی در عین‌ حال به خریداران مسکن نیز توصیه می‌شود که حتمکاً به استاندارد بودن ساختمان توجه داشته باشند.

ملک زاده در پایان بر جدی‌تر گرفته شدن ظرفیت بیمه‌ها برای کاهش خسارات وارده از ناحیه بالاهای طبیعی در بخشهای مختلف تاکید کرد و گفت: تمام دستگاه‌های کشور براساس برنامه توسعه موظف به بیمه کردن اموال منقول و غیرمنقول در برابر حوادث شده‌اند و علاوه بر این نیز باید توجه داشت که هر چه ضریب ایمنی اماکن و ساختمانها نیز بالاتر باشد، حق بیمه کمتری از مالکان اخذ خواهد شد لذا باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..