رشد ۱۴ درصدی ثبت موقوفات جدید در یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به ثبت ۲۴ موقوفه جدید در استان، از رشد ۱۴ درصدی وقف‌های جدید در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

 حجت‌الاسلام «حسین زارع‌زاده» امروز شانزدهم مردادماه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: استان یزد هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار موقوفه با قریب ۵۰ هزار رقبه‌ی وقفی دارد که شاید به همین میزان نیز موقوفات و رقبات شناسایی نشده داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۶ سند برای موقوفات استان اخذ شده که این تعداد به ۲۰۰ رقبه وقفی متصل است.

مدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه استان یزد هم‌چنین به تمدید و تنظیم ۲۳۴۰ سند اجاره برای رقبات وقفی استان در این مدت اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر کاهش ۹ درصدی نذورات استان را شاهد هستیم که شاید عمده علت آن نیز مشکلات اقتصادی جامعه باشد.

زارع‌زاده با بیان این‌که عمده رویکرد برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، برنامه‌های فرهنگی است، به برگزاری طرح نشاط معنوی در ۲۵ بقعه متبرکه در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۵۵۰ شرکت‌کننده شامل ۷۰۰ خواهر و ۸۵۰ برادر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در ادامه از برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان ۱۶ بقعه متبرکه در استان خبر داد و گفت: این مراسم به صورت نمادین در روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه در امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود که این مراسم شامل برپایی نمایشگاه، تجلیل از هیئت امناء امامزادگان، غبارروبی و سخنرانی و مداحی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه با اشاره به برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات قران کریم در اوقاف، اعلام کرد: در این مسابقات که در ۹ رشته حفظ پنج جزء، ۱۰جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، تحقیق، ترتیل، معارف، اذان و دعاخوانی برگزار می‌شود، در مرحله‌ی شهرستانی ۸۲۲ نفر از سراسر استان با هم رقابت کردند که ۲۹۹ نفر به مرحله استانی راه یافتند.

وی با بیان این‌که مسابقات کشوری اواخر مهرماه در گیلان برگزار می‌شود، اظهار کرد: مسابقات مرحله‌ی استانی یزد نیز ۲۷ و ۲۸ مردادماه در امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد برگزار می‌شود.

زارع‌زاده یکی از افتخارات اوقاف استان را قرار گرفتن در میان استان‌های شاخص کشور در رابطه با طرح حفظ  قرآن کریم خواند و گفت: سهمیه امسال استان ۵۳۰۰ نفر است و برای بهتر برگزار شدن کلاس‌های حفظ، ۴۵ مربی استان برای آموزش به قم اعزام شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مهم‌ترین وظایف اوقاف و امور خیریه را اجرای نیات موقوفات ذکر  و خاطرنشان کرد: اداره‌کل اوقاف استان در راستای اجرای نیات واقفان در سال‌جاری در بخش مذهبی ۳۳۰ میلیون تومان، در بخش خیریه ۳۷۰ میلیون تومان، در بخش اجتماعی ۵۸ میلیون تومان، در بخش اجرای نیات موقوفات در رابطه با مساجد ۲۴۵ میلیون تومان و در بخش بقاع متبرکه نیز در رابطه با هزینه‌های جاری ۷۰۰ میلیون تومان و در بخش عمرانی نیز ۷۵۰ میلیون تومان، از درآمد موقوفات هزینه کرده است.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنانش نیز به برنامه‌های اولویت‌دار اوقاف استان اشاره کرد و گفت: تأمین نیروی انسانی و کیفی‌سازی نیروهای موجود، بروزرسانی اجارات موقوفات هم‌چنین تثبیت موقوفات از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت جدید اوقاف استان خواهد بود.

زارع‌زاده در رابطه با موقوفات شناسایی نشده در استان نیز تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که موقوفات شناسایی نشده بیشتر در روستاهای استان وجود داشته باشد و قطعاً شناسایی آنها دور از توان فعلی اوقاف است، از این‌رو پیشنهاد می‌شود که دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها در این رابطه به ادارات اوقاف کمک کنند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..