رئیس بنیاد نخبگان یزد خبر داد

تشکیل ۴۲ تیم نخبگانی مسأله‌محور در استان یزد/اختصاص ​۲۰۰ واحد مسکونی به نخبگان استان​

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با تاکید بر ضرورت داشتن تصویر واضحی از مسائل واقعی جامعه در نگاه نخبگان، از تشکیل ۴۲ تیم نخبگانی مسأله‌محور با هدف رفع مشکلات استان در سال جاری خبر داد.

«حیدر مفتاحی زاده»در دیدار با آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه کشور و امام جمعه میبد ضمن ارائه گزارشی، یکی از اولویتهای بنیاد در دوره جدید را تبیین جایگاه بنیاد نخبگان در بین مدیران استان خواند و اظهار کرد: بنیاد نخبگان یک مجموعه فراسازمانی و برخوردار از پتانسیل بالایی از نیروی انسانی مستعد و قوی است که می‌تواند در بخش‌های مختلف استان مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان این که خوشبختانه طی این مدت گفتکمان خوبی در مورد جایگاه بنیاد نخبگان در بین مسئولان استان شکل گرفته است، افزود: یکی دیگر از مباحث مورد اهتمام بنیاد بحث شناسایی پتانسیل‌های استانی در سطح ملی بود و در همین راستا تلاش داریم با توجه به نخبه‍خیر بودن یزد، لشکر عظیم نخبگی را در استان تحقق بخشیم.

مفتاحی‌زاده از اهتمام به موضوع بازتعریف و توسعه چتر حمایتی بنیاد نخبگان خبر داد و گفت: در همین راستا برای تدوین شیوه‌نامه حمایت از نخبگان صنعتی و کارآفرین در سطح کشور اعلام امادگی کردیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی نخبگان در موضوع جلوگیری از ایجاد انفعال در سیستم‌های اداری استان، اولین لازمه تحقق این مهم را جلوگیری از منفعل شدن نخبگان به عنوان مهمترین عامل مرگ یک مجموعه ذکر کرد و گفت: در همین راستا طی ۸ ماه گذشته شرایط برای شکل‌گیری خودجوش تیم‌های اندیشه‌ورز در جامعه نخبگانی استان فراهم شد و اکنون در حوزه‌های مختلف شاهد فعالیت این تیمها هستیم.

این مسئول از حضور مدیران استان به صورت هفتگی از بنیاد نخبگان استان در راستای اشراف یافتن نخبگان بر نقشه علمی و آینده استان خبر داد و گفت: متناسب با سند «یزد نوین» تلاش داریم تا بتوانیم نقش‌آفرینی نخبگان را به بهترین نحو داشته باشیم.

وی افزود: البته در همین رابطه نیز استاندار محترم موضوع تحلیل از سند مذکور را به عهده نخبگان گذاشتند و فرمودند که به هر آنچه که نخبگان تحلیل کنند، مقید هستیم و آن را اجرایی خواهیم کرد.

مفتاحی زاده با تاکید بر این که نخبگان باید تصویر واضحی از مسائل واقعی استان و کشور داشته باشند، اظهار کرد: در همین راستا طرح شهید احمدی روشن به عنوان یک طرح مسئله محور مورد اهتمام قرار گرفته و علی رغم این که طی دو سه سال اخیر درمجموع حدود هفت طرح مساله محور توسط نخبگان بررسی و مرتفع شد، امسال ۴۲ تیم نخبگانی مسأله‌محور با هدف رفع مشکلات جامعه شکل گرفته است.

وی عمده عوامل مهاجرت نخبگان براساس تحلیل‌های صورت گرفته را مسائل مربوط به معیشت، مسکن و مفید بودن نخبگان ذکر کرد و گفت: در همین راستا، براساس تفاهم‌نامه‌ای که یازدهم دی ماه در اجتماع بزرگ نخبگان استان اجرای خواهد شد، جذب بدون آزمون ۱۲۰ نفر از نخبگان را در دستگاه‌های اجرایی استان یزد را شاهد خواهیم بود و همچنین مقرر شد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد مسکونی نیز برای نخبگان استان اختصاص یابد.

رئیس بنیاد نخبگان استان در بخش دیگری از گزارش خود از طرح موضوع بورسیه دانشجویان مستعد و نخبه در شرکت‌ها و بخش خصوصی استان خبر داد و با بیان این که طرح مذکور مورد استقبال استاندار و مسئولان دانشگاه واقع شده است، گفت: در این رابطه شیوه‌نامه ملی برای این موضوع آماده شده که قابلیت اجرایی در تمام کشور را داراست و بر اساس آن، دو سال فعالیت دانشجویان نخبه در قالب نیروی بورسیه در این شرکتها جایگزین دوره سربازی خواهد شد.

مفتاحی زاده در پایان نیز با بیان اینکه امسال برای اولین بار علاوه بر کارآفرینان برتر در استان، یک نفر نخبه کارآفرین نیز معرفی و تجلیل خواهد شد، عنوان کرد: در طرح شهید رضوانی که تا سالهای قبل تنها ۷۰ تا ۸۰ دانشجوی استان به بنیاد ملی نخبگان معرفی شده بود، امسال خوشبختانه تعداد ۸۱ دانشجو را با همان شاخصهای ارزیابی گذشته به بنیاد ملی معرفی کردیم.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..