گنجانده شدن زنگ کتابخوانی در برنامه درسی مدارس یزد

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: به منظور تقویت ارتباط بین مدارس و کتابخانه ها، زنگ کتابخوانی نخست به برنامه درسی دانش آموزان مدارس یزد و سپس سراسر کشور اضافه می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز، رمضانی گفت: بیش از سه هزار و هفتصد کتابخانه در کشور فعال است که از این تعداد، بیش از دو هزار و هفتصد کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی و بقیه به صورت مشارکتی و خصوصی اداره می‌شود. همچنین در کشور در حدود هفت هزار و پانصد نفر در این کتابخانه‌ها مشغول به کار هستند.

وی، گفت: به لحاظ توسعه کتابخانه‌ها در منطقه در جایگاه نخست و در جهان اسلام پس از اندونزی در جایگاه دوم قرار داریم. همچنین در آسیا در میان پنج کشور برتر هستیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افزود: در تعریف خدمات جدید کتابداری جزو کشور‌های پیشرو هستیم. به عنوان نمونه در کتابخانه مرکزی یزد نزدیک به شصت خدمت ارائه می‌شود.

رمضانی از کتابخانه‌های سیار به عنوان عنصری مهم در حوزه عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی یاد کرد و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از چهل کتابخانه سیار در کشور فعال است و در صورت تامین خودرو‌های مناسب از محل خیری یا بودجه استانی، نهاد کتابخانه‌های کشور آن‌ها را تجهیز و نیروی انسانی لازم را فراهم می‌کند.

وی، خاطر نشان کرد: تمام کتابخانه‌های کشور دارای بخش ویژه کودکان و نوجوانان هستند و سیزده کتابخانه نیز به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعال است که در صدد افزایش آنها هستیم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین از برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای نشر کتاب، ایجاد کتابخانه، برگزاری جشنواره و تولید برنامه تلویزیونی در حوزه کتابخوانی کودک و نوجوان موسوم به هدهد سفید خبر داد.

 

رمضانی به ارائه خدمات خاص به کم‌بینایان، نابینایان و ناشنوایان در سراسر کشور و به ویژه در یزد به عنوان شهر دوستدار معلول اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه مرکزی یزد فعال است و امکان چاپ کتاب با خط بریل نیز در استان فراهم است. همچنین در سراسر کشور استدیو‌های ضبط کتب صوتی مشغول به فعالیت هستند.

وی، یزد را یکی از فرهنگی‌ترین استان‌های کشور خواند و افزود: تکمیل و توسعه کتابخانه مرکزی یزد و سایر استان‌ها به عنوان مراکز پیش برنده فرهنگ در دستور کار این نهاد قرار داد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..