رییس سازمان مدیریت یزد:

احکام پیشنهادی برنامه هفتم باید خلاقانه باشد

no-thumbs

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در تشریح فرآیند تدوین برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه کشور از سوی استان‌ها باید خلاقانه، نوآورانه و دارای کمترین وابستگی به منابع عمومی باشد.

«مجید دهقانی‌زاده» با اشاره به فرآیند تهیه و تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه و شکل‌گیری ستاد برنامه در سازمان برنامه و بودجه کشور و تاکید بر شکل‌گیری ستاد استانی برنامه هفتم توسعه در این سازمان، گفت: استان یزد از همان ابتدا با بهره‌گیری از متخصصان و صاحب نظران دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و دانشگاهی در ارایه پیشنهادهای احکام برنامه هفتم توسعه کشور پیشگام بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه به نقش فعالانه استان در ارایه پیشنهادهای احکام این برنامه اشاره کرد و گفت: این سازمان با همکاری و هماهنگی کامل ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان بخش دولتی، تعاونی و خصوصی و صاحب نظران و اندیشمندان ذیربط اقدام به تدوین پیشنهادهای احکام برنامه در محورهای کلیدی و اولویت‌دار کرده است.

دهقانی‌زاده افزود: دستگاه‌های اجرایی استان با حضور در کارگروه‌های ۹ گانه مرتبط ضمن بررسی‌های کارشناسانه و آسیب‌شناسانه موضوعات به ارایه احکام پیشنهادی لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون مسائل مشخص و اهمیت‌دار استان با تاکید بر مساله محوری احکام و پرهیز از کلی‌گویی پرداختند.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه با محوریت اقتصاد و تمرکز بر معیشت مردم در حال تهیه و تدوین است، اظهار کرد: این استان با برگزاری جلسات متعدد به شناسایی مشکلات برنامه ششم توسعه و چالش‌های موجود کشور و استان پرداخته و در حال تدوین پیشنهادات و احکام برنامه در این راستا است.

رییس سازمان مدیریت استان با توجه به محدودیت‌های اعتباری به ویژه در بخش عمومی دولت، افزود: سعی شده است احکام پیشنهادی استان خلاقانه، نوآورانه و دارای کمترین وابستگی به منابع عمومی باشد.

دهقانی‌زاده با استناد به بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان ابلاغی ریاست جمهور، تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها را یکی از محورهای اولویت‌دار در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور دانست و افزود: تمرکز برنامه هفتم باید بر تفویض اختیار به استانها، افزایش اختیارات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت (آمایش) استانی، روش‌های خلاقانه و نوآورانه در بودجه‌ریزی، بازنگری معافیت‎های مالیاتی و کاهش تعداد روزهای کاری هفته به ۵ روز در سراسر کشور با هدف ارتقاء بهره‌وری نیروی کار بخش دولتی و خصوصی و تقویت گردشگری داخلی و کاهش هزینه‌های دولت قرار گیرد.

وی با توجه به آسیب‌شناسی‎ برنامه‌های توسعه در دوره‌های قبل و جلوگیری از تکرار آن در تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: به نظر می‌رسد بهتر است در برنامه هفتم به اصلاح و کاهش تعداد احکام و قوانین و مقررات کشور بپردازیم و به جای تدوین تعداد زیادی حکم در برنامه، تنها مهمترین موارد پیشران و اولویت‌دار کشور را در آن مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، دهقانی‌زاده به پژوهش‌های صورت گرفته مرتبط با تدوین برنامه هفتم توسعه در استان یزد اشاره کرد و تدوین استراتژی توسعه صنعت نساجی یزد، مدل‌سازی توزیع و تخصیص بهینه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، آینده‌پژوهی منابع و مصارف آب در یزد با توجه به روندهای توسعه‌ای استان، تدوین نقشه راه تبدیل استان به قطب فناوری‌های همگرا در کشور و تدوین نقشه راه توسعه گردشگری پایدار استان یزد را از جمله این عناوین پژوهشی نام برد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..