سالانه ۵۰ سانت از سطح آب دشت بهاباد افت می‌کند

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد بابیان اینکه شهرستان بهاباد از برنامه سازگاری با کم آبی عقب است، گفت: ️متوسط بارندگی طی ده سال گذشته ۱۰ میلی متر کمتر شده و سالانه ۵۰ سانتی متر از سطح آب دشت بهاباد افت می‌کند.

«محمد مهدی جوادیان زاده»  در حاشیه جلسه رویداد آبی شهرستان بهاباد اظهار کرد: همه درخواست‌ها برای افزایش مجوز برداشت آب است که با اهداف شورای حفاظت منابع آب مغایر است؛ تلاش ما این است که سطح فعلی آب دشت بهاباد را ثابت نگه داریم.

وی در مورد بحث مدیریت سیل اخیر در این شهرستان که موجب خسارت‌های مالی در بخش‌های مختلف شد، افزود: با توجه به سیل‌های اخیری که در استان و شهرستانها داشتیم، خوشبختانه ما توانستیم از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای بند (ز) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در این رابطه استفاده کنیم که در این زمینه بهاباد در اولویت قرار دادیم تا بستری در سیل های اخیر و آینده وجود نداشته باشد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد همچنان مدیریت مصرف توسط شهروندان را مهم دانست و گفت: مردم عزیز استان مثل همیشه مدیریت مصرف را در اولویت برنامه‌های خود داشته باشند.

«علیرضا تیموری» فرماندار بهاباد نیز با توجه به محدودیت‌های برداشت آب از سفره زیرزمینی و خشکسالی‌ها، خواستار حمایت از کشاورزان شد و گفت: بحث آب موضوع بسیار مهم و حیاتی است که همه ما باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ منابع آبی شهرستان باشیم.

وی بیان کرد: برداشت معادن و ممنوعه بودن دشت بهاباد، منجر به کاهش کیفیت و تغییر نوع محصولات کشاورزی منطقه حاصلخیز شهرستان شده است.

فرماندار بهاباد با اشاره به این که شهرستان بهاباد دارای منابع غنی پرآب است با توجه به تامین آب معدن چادرملو از این شهرستان، این امر باعث محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی شهرستان شده و خواستار توجه بیشتر برای تامین آب در بخش کشاورزی شد.

بررسی جابجایی چاه برداشت آب شرب شهری بهاباد، ثبت جهانی قنات بهاباد، قطع برق چاه‌های فاقد کنتور هوشمند، عدم ارائه خدمات به چاه‌های صنعتی فاقد کنتور هوشمند، نصب کنتور هوشمند بر چاههای متعلق به فضای سبز شهرداری، استعلام از آب منطقه‌ای برای هرگونه ساخت و ساز در اراضی مجاور رودخانه‌ها، ساخت استخر ذخیره پساب کارخانه کیمیاداران در راستای حفاظت کیفی منابع آبی، بررسی وضعیت آب قنات روستای پرک، مشکل زمین مسکونی در روستاهای بخش مرکزی، اضافه برداشت چند چاه کشاورزی و رفع تصرف اراضی ملی از برخی مباحث و تصمیمات جلسه بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..