رئیس کمیسیون امورداخلی:

دانشگاه بهترین مکان برای تضارب اندیشه‌هاست

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: باید این امکان را فراهم کنیم تا در بستر کرسی های آزاداندیشی نظرات و تفکرات مختلف که بعضا با یکدیگر در تضاد هستند در محیط دانشگاهی شنیده شود و خروجی این تضارب اندیشه ها گزینش بهترین تفکر باشد.

محمد صالح جوکار ، با تاکید بر ضرورت احیای تحرک و پویایی در دانشگاه ها درباره نقش دانشگاه در فضای سیاست داخلی کشور، بیان کرد: اگر نشاط جوانی با یک محیط علمی، پژوهشی و فرهنگی تلفیق شود می تواند هم تولید محتوا و هم تولید حرکت انجام دهد. اینکه ما می گوییم جوانان و به ویژه دانشجویان ما پیشران حرکت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه هستند به دلیل همین موضوع است. دانشگاه باید برای جامعه الگو ساز و امید آفرین باشد.

دانشجو جریان ساز است

وی در ادامه اظهار کرد: تحرک و پویایی در محیط دانشگاه باید آینده کشور را به گونه ای رقم بزند که مردم را امیدوار کند، این محیط پویا و فعال و با نشاط باید توسط خود دانشجو ایجاد شود، نمی توان با دستور از بالا یا خارج از دانشگاه این محیط را ایجاد کرد. گرچه ساختار دانشگاه ها در ایجاد این محیط می تواند خیلی کارساز باشد ولی در اصل پایه و اساس کار فعالیت خود دانشجو است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به عنوان مثال هسته اولیه یک تشکل دانشجویی یک نفر یا پنج نفر است، این تشکل یک ایده یا یک خلاقیت یا یک تفکری دارد که می تواند دور محور این هسته اولیه سایر افراد را جذب کند. تشکل دانشجویی یک بستر فعالیتی را ایجاد می کند که سایر دانشجو ها جذب آن شده و به فعالیت می پردازند. ما هرچه بتوانیم این بستر را بهتر فراهم کنیم و این تشکل های دانشجویی فعال تر و پویاتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهند این به نفع کشور است. با فعال شدن این تشکل ها محیط دانشگاه متحول می شود.

پیوند بین مثلث دانشگاهی باید تقویت شود

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در ادامه تاکید کرد: البته نقش اساتید و مدیران دانشگاه نیز حائز اهمیت است؛ پیوند بین اساتید و دانشجویان می تواند به مسیر تحول در دانشگاه سرعت ببخشد. اینکه دانشجو بتواند ظرفیت های خود و خلاقیتش را ارائه کند تحول آفرین است. ما این مثلث را باید در دانشگاه داشته باشم، پیوند بین اساتید، محتوا و دانشجو کمک می کند تا بستر پیشرفت دانشجو، انجام حرکت های نوآورانه در دانشگاه فراهم شود.

ایجاد کرسی های آزاد اندیشی مطالبه رهبری است

وی افزود: ما نیازمند تحول در تفکر مدیران و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان هستیم، این سه مثلث باید مقداری با یکدیگر تطبیق پیدا کنند. مدیر دانشگاه باید زمینه بروز خلاقیت های دانشجویان در بستر تشکل ها را فراهم کند. از سوی دیگر اساتید نیز باید نقش راهنمای خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: یکی از بحث هایی که حضرت آقا از سال های گذشته بر روی آن تاکید داشتند ایجاد کرسی های آزاد اندیشی است. عموما دانشگاه محل تضارب اندیشه ها است ما باید این بستر را فراهم کنیم که افراد در محیط دانشگاهی تفکرات، نظریات و تئوری های خود را بیان کنند، نظرات مخالف نیز شنیده شود، سپس برترین ها از این محیط علمی انتخاب شود.

جوکار در پایان گفت: در کرسی های آزاد اندیشی همه می توانند نظرات خود را مطرح کنند و بهترین نظرها استخراج و از آن ها استفاده شود. احیای این کرسی های آزاد اندیشی یک پویایی برای حرکت در محیط دانشگاهی فراهم خواهد کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..