ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی صنایع به‌ منظور تحقق یزد نوین

یزد به عنوان استان پیشرو در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در کشور، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خود تأمین توسط صنایع را به عنوان یکی از طرح‌های پیشران توسعه استان در قالب طرح تحولی «یزد نوین» در دستور کار دارد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ ویژه انرژی خورشیدی برای تولید برق می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب برای تولید برق و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که تأثیر اساسی بر بالا رفتن دمای زمین دارد، شود.

استان یزد از نظر موقعیت جغرافیایی پتانسیل مناسبی در جهت ایجاد و بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در کشور دارد و خوشبختانه رویکرد این استان نیز مبنی بر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خود تأمین توسط صنایع است.

تولید برق خورشیدی موتور پیشران توسعه یزد

«مهران فاطمی» استاندار یزد در هفتمین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری در سال جاری که با حضور مدیران دستگاه‌های دولتی و صنایع استان یزد برگزار شد، یکی از طرح‌های پیشران توسعه استان را تولید برق خورشیدی دانست.

وی با اشاره به اینکه انرژی برق جزء لاینفک صنعت و فعالیت‌های این بخش است، افزود: ‌استان یزد موقعیت بسیار مناسبی برای ایجاد و فعالیت نیروگاه‌های خورشیدی داشته و با ایجاد نیروگاه‌های خودتامین برق در صنعت، صنایع استان برق موردنیاز خود را از انرژی‌های پاک تامین می‌کنند.

معرفی یزد به‌ عنوان قطب انرژی خورشیدی خاورمیانه

«سیدمسعود عظیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد و مسئول پیگیری ویژه انرژی‌های خورشیدی، با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی و شناسایی دقیق ظرفیت‌های استان یزد، انرژی خورشیدی را به‌عنوان یکی از محورهای سند یزد نوین قرار داده و گام‌های مهم عملیاتی را برای توسعه انرژی خورشیدی طی یک سال گذشته برداشته است، ‌افزود: با پیش‌بینی تولید دو هزار مگاواتی برق تا سال ۱۴۰۴ و تبدیل استان یزد به‌عنوان قطب انرژی خورشیدی خاورمیانه،‌ همه زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم‌شده است.

ایجاد نیروگاه خودتامین صنایع برای تداوم تولید صنایع

«ابوالفضل اسدی» مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز ایجاد نیروگاه‌های خود تأمین خورشیدی توسط صنایع کوچک و بزرگ را به‌عنوان راهی برای تأمین برق مطمئن این صنایع در ایام حساس عنوان کرد و افزود:‌ با انجام این امر، گامی مؤثر در تولید نیروی برق برداشته شده و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، کاهش زمان راه‌اندازی و تداوم فعالیت در شرایط اضطراری کمبود برق را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استان یزد با بهره‌مندی از ۸۴ مگاوات نیروگاه خورشیدی، مقام برتر بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در کشور را دارا است،‌ افزود: در دولت سیزدهم نیز برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سطح کشور انجام‌ شده که از این میزان چهار هزار مگاوات به نیروگاه خورشیدی، سه هزار مگاوات به نیروگاه تجدیدپذیر صنایع و سه هزار مگاوات به نیروگاه بادی اختصاص دارد.

 

ایجاد ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صنایع در دولت سیزدهم

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی برق منطقه‌ای یزد، «احمد کردستانی» معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات این شرکت هم در تشریح اهم اقدامات انجام‌شده برای ایجاد نیروگاه‌های خودتامین تجدیدپذیر صنایع،‌ با اشاره به اینکه برق مشترکین در نقطه مصرف، به میزان تولید این نیروگاه‌ها، از شمول محدودیت برق مستثنا خواهند بود و تمهیدات لازم برای ترانزیت و تحویل برق تولیدی به‌صورت هموار به مشترکین انجام می‌شود، افزود: تاکنون بیش از ۲۱۰۰ مگاوات مجوز نیروگاه تجدیدپذیر صنایع کشور توسط ساتبا صادر شده و ۶۸۰ مگاوات نیز در حال صدور است.

این مسئول با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده به ‌منظور ایجاد نیروگاه خورشیدی صنایع در استان یزد،‌ هماهنگی و مشخص نمودن مدل ایجاد نیروگاه خورشیدی توسط صنعت به‌صورت سرمایه‌گذاری یا خود تأمین، معرفی اراضی مناسب به صنعت و سرمایه‌گذار، اخذ و صدور مجوزهای مربوطه از سازمان‌های ذی‌ربط و آغاز عملیات ساخت نیروگاه توسط صنعت و سرمایه‌گذار در استان را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..