مدیر کل بهزیستی یزد در جشن معلولان بهاباد:

جداسازی معلولان از جامعه به عنوان شهروند درجه ۲ تبعیض است

مدیر کل بهزیستی استان یزد با تاکید بر دسترس‌پذیر کردن جامعه برای افراد دارای معلولیت، خواستار تلاش در جهت الحاق و ادغام معلولان در جامعه شد و گفت: سیاست‌هایی که معلولان را به صورت خاص و شهروند درجه دو در نظر می‌گیرد، ایجاد تبعیض نسبت به این افراد می‌کند که اصلا زیبنده و شایسته نیست.

«رضا ابهت» در مراسم جشن روز معلولان در شهرستان بهاباد که به مناسبت دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان و در حضور مسئولان این شهرستان در سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد برگزار شد، با بیان این که خدمت در سازمان بهزیستی قابل شمارش نیست، گفت: چشم امید ما به حمایت‌ها و کمک‌های خیرین، تشکل‌های غیر دولتی و موسساتی است که یک تنه مسئولیت‌ها و شرح وظایف بهزیستی را پذیرفته‌اند و شانه زیر بار مسئولیت گذاشته‌اند.

وی با بیان این که بحث معلولیت یک بحث ناگزیر در جوامع انسانی است، افزود: باید از توانمندی و قابلیت‌های معلولین در تمامی زمینه‌ها استفاده کرد.

ابهت بیان کرد: امروزه به جای آن که معلولیت را پدیده‌ای فردی تلقی کنند، موضوعی اجتماعی می‌دانند چرا که اگر جامعه این ظرفیت و توانمندی را داشته باشد که از کلیه آحاد خود با هر درجه از توانمندی در جهت توسعه خود استفاده کند، جامعه‌ای پایدار، توسعه یافته و رو به رشد است و در غیر این صورت جامعه‌ای معلول است.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود جامعه‌ای دسترس‌پذیر برای افراد دارای معلولیت مهیا شود و در جهت الحاق و ادغام این افراد در جامعه تلاش شود و سیاست‌هایی که این افراد را به صورت خاص و شهروند درجه دو در نظر می‌گیرد، ایجاد تبعیض نسبت به این افراد می‌کند که اصلا زیبنده و شایسته نیست.

مدیر کل بهزیستی استان با بیان این که یک معلول می‌تواند با همان معلولیت خود کارهای بزرگی را انجام دهد، افزود: معلولان تاکنون نیز با حضور خود در عرصه‌های مختلف ثابت کرده‌اند که می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند.

وی افزود: تلاش در راستای مناسب سازی معابر به منظور بهره مندی این عزیزان از خدمات شهری، تلاش در راستای اشتغال معلولان عزیز و فراهم کردن امکانات لازم برای زندگی راحت و بدون دغدغه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

ابهت با اشاره به اینکه معلولان به ترحم نیازی ندارند بلکه نیازمند احترام هستند که می تواند نقش بسزایی در خودباوری و بروز توانمندی های فراوان این قشر داشته باشد افزود: معلولان مانند همه افراد، حق مشارکت در مسایل مربوط به خود و جامعه و بهره مندی از تمامی امکانات و رفاه را در جامعه دارند.

وی افزود: امروز نبود بسترهای مناسب یکی از مهم‌ترین موانع مشارکت اجتماعی معلولان عزیز در جامعه ما است و تنها خواسته معلولان ما این است که شرایط به‌گونه‌ای شود که بتوانند امورات شخصی خود را به طور مستقل انجام دهند.

در این آیین برنامه‌های متنوعی شامل موسیقی، تک نوازی سنتور، قرائت شعر طنز و آوازهای محلی و سنتی و مسابقه از سوی اعضای مرکز توانبخشی پونه وطلوع و گل آرای بهاباد اجرا و از دست اندرکاران این برنامه و خیرین، تقدیر شد.

درپایان این مراسم نیز از زنان سرپرست دارای معلول با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..