رقابت ۶ اثر در سی و دومین جشنواره تئاتر استان یزد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان طی مدت سه روز در تالار هنر یزد خبر داد.

«احسان عابدی»  در نشست خبری که در آستانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان در محل اداره کل ارشاد اسلامی یزد برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان این دوره از جشنواره در تابستان امسال اعلام شد و براساس محورهای در اولویت تعیین شده برای جشنواره، در مجموع یازده گروه نمایشی موفق به ثبت‌نام شدند.

وی با اشاره به این که آثار مورد بازبینی این دوره شامل هفت نمایش از شهرستان یزد، دو اثر از شهرستان بافق و از شهرستان‌های مهریز و میبد هر کدام یک اثر بوده است،‌گفت: در نهاین هیات بازبینی تعداد هشت اثر را به عنوان کارهای پذیرفته شده به هیات داوران معرفی کردند.

عابدی خاطرنشان کرد: با توجه به انصراف دو اثر از شهرستانهای میبد و یزد از حضور در بخش رقابت به دلیل مشکلاتی که در مورد حضور نقش آفرینان اصلی پیش آمده است، در مجموع شش نمایش برای اجرا در بخش رقابت جشنواره انتخاب شدند.

وی این آثار را شامل نمایش «بازماندگان با مرگ نفس می‌کشند» اثر مهدی درویشی، نمایش «بچه‌های خاکستری» اثر محسن جاور، نمایش «رویای نیمه سوخته» اثر پاشا بدرود، نمایش «علی گندآبی» اثر اصغر بمانی، نمایش «وقتی صدای صوت میاد سرت را بدزد» اثر ابوالفضل کاغذگران و نمایش «بازی بزرگ بازگشت» اثر ابوالفضل طبایی، ذکر کرد. ‌

وی زمان اجرای عمومی آثار و برگزاری جشنواره را هشتم تا دهم آذرماه ذکر کرد و گفت: افتتاحیه این دوره از جشنواره عصر روز هشتم آذرماه با اولین اجرا در تالار هنر برگزار می‌شود و در ادامه طی نوبت‌های صبح، ظهر و عصر در همین مکان اجرای عمومی آثار دنبال خواهد شد و اختتامیه نیز عصر روز پنجشنبه در سالن فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار خواهد شد.

 

این مسئول هیات داوران این دوره از جشنواره را «جلیل رفیعی» و «محمدرضا امیرخانی» از داخل استان و «مسلم قاسمی» از خارج استان نام برد و با اشاره به بازتاب خوب جشنواره تئاتر مقاومت و میزبانی خوب این رویداد ملی هنری در یزد، تصریح کرد: بخش خیابانی این جشنواره به میزبانی یزد برگزار شده و بخش صحنه‌ای نیز به زودی در مشهد برگزار می‎شود که دو اثر شامل «کافه بیروت» اثر احمد ندافی و «شات و شوت» از مجتبی لاله‌زاری در این بخش پذیرفته شده که امیدواریم خوش بدرخشند.

عابدی همچنین خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از تئاتر استانی، یزد میزبان رویداد جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین با همکاری بهزیستی استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد خواهد بود و در آذرماه نیز میزبان جشنواره ملی تئاتر ایثار در شهرستان اردکان به همت بیناد شهید و امور ایثارگران و با همکاری انجمن نمایش استان هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: متاسفانه بعد از اغتشاشات اخیر شاهد هجمه‌های سنگین و نامناسب و بعضاً غیرانسانی نسبت به هنرمندان در سطح کشور و استان هستیم که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی به صورت ترور رسانه‌ای انجام می‎شود.

این مسئول با بیان این قطعاً هجمه‌های مذکر را از طریق مراجع قضایی و نظارتی دنبال می‌کنیم، گفت: متاسفانه پس از دو سال رکود تئاتر در جریان بحران کرونا و اقداماتی که در ماه‎های گذشته برای رونق مجدد هنر انجام شد ولی اکنون با دورانی سخت تر از کرونا برای هنرمندان مواجه هستیم و امیدواریم هنرمندان بی‎توجه به این فشارها پای به میدان فعالیت بگذارند و اجازه ندهند معاندین از این وضعیت سوء استفاده کنند.

 

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست ضمن تبریک ایام هفته بسیج، ابراز امیدواری کرد رویداد خوبی را در جشنواره تئاتر استان شاهد باشیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد سعی دارد اتفاقات خوب و فاخر هنری را به اندازه توان حمایت کند و معتقدیم اگر بخواهیم مفهومی را جامعه بسط و ترویج دهیم، بهترین روش آن استفاده از ابزار هنر است.

این مسئول با بیان این که یزد از ظرفیت‌های نمایشی خوبی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این حوزه، تئاتر و هنر یزد ارتقا یابد.

صداقت خاطرنشان کرد: هنر به ویژه تئاتر باعث انتقال بسیاری از مفاهیم مثبت به زندگی مردم کند و در شرایطی که برخی در تلاش برای القای ناامیدی در جامعه هستند، اهالی هنر می توانند با روح و لطافت دادن به زندکی مردم، کام هموطنان خود را شیرین سازند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از اهتمام این سازمان برای حمایت از نمایشهای عمومی تئاتر در استان خارج از عرصه رقابتها و مسابقات خبر داد.

 

«علی جاور» دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره تئاتر استان نیز با اشاره به وجود ۴۰۰ فارغ التحصیل نمایش در استان، ابراز امیدواری کرد که حمایتهای مسئولان استان از آثار نمایشی بیشتر و محدودیتهای این عرصه برای ارتقای تئاتر کاهش یابد.

«احمد ندافی» مسئول انجمن نمایش استان نیز طی سخنانی در مورد ظرفیتهای بالای هنر نمایش استان و علت اهتمام بیشتر مسئولان استان به این حوزه، توضیحاتی ارائه کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..