تجهیز تاکنون ۹۲ درصد چاه‌های کشاورزی یزد به کنتور هوشمند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد بر هدف گذاری کاهش ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب در استان تا سال ۱۴۰۵ در راستای سازگاری با کم آبی، از تجهیز ۹۲ درصد چاه‌های کشاورزی و ۶۵ درصد صنایع به کنتورهای هوشمند آب تاکنون خبر داد.

«جواد منصوری» در نشست با خبرنگاران که با موضوع آشنایی با کنتورهای هوشمند آب برگزار شد، اظهار کرد: سند سازگاری با کم آبی در فاز نخست با تدارک اقدامات و تدوین برنامه‌ها و وظایف مختلف برای دستگاه‌های مرتبط در نظر دارد تا افق سال ۱۴۰۵ در سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب استان، میزان مصرف آب را به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش دهد.

وی هدف از تدوین این سند را به صفر رساندن میزان افت سطح آبخوان‌های استان تا سال ۱۴۰۵ ذکر کرد و گفت: البته امیدواریم در سالهای پس از آن نیز از تراز را مثبت و منجر به افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در استان شویم.

منصوری یادآور شد: در دورانی نه چندان دور سطح آب‌های زیرزمینی در استان کویری یزد به نحوی بود که چاه‌های چهل گزی(متری) در این دیار معروف بود ولی اینک عمق آبدهی چاه‌ها در شهر یزد به ۸۰ تا ۱۰۰ متر و در برخی نقاط استان حتی به ۳۰۰ متر نیز رسیده است.

وی گفت: به همین دلیل و در راستای تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در استان نصب کنتورهای هوشمند در دستور کار قرار گرفت که تاکنون در بخش کشاورزی ۹۲ درصد از چاه‌های کشاورزی استان و در بخش صنعت نیز ۶۵ درصد از صنایع به کنتورهای حجمی تجهیز شده‌اند.

وی در مورد نحوه عملکرد این کنتورهای آب نیز خاطرنشان کرد: این کنتورها در حال حاضر براساس میزان آب تخصیص یافته به مصرف کننده که از سوی شرکت آب منطقه‌ای و براساس سند سازگاری با کم آبی هر ساله تعیین می‌شود، ضمن نمایش حجم آب در اختیار، میزان آب مصرف شده، میزان دبی و حتی مقدار مصرف برق، مدیریت مصرف سالانه را در قبال حجم اب در اختیار به مصرف‎کننده واگذار می کند.

معاون آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: سعی داریم با نصب سامانه آنلاین، مشکلات و تخلفات در این حوزه را به ‌صورت بر خط پایش کنیم.

وی با بیان این که تمام دستگاه‌های ذیربط اعم از جهادکشاورزی ، سازمان صمت و دیگر بخشها در تدوین سند سازگاری با کم آبی اعمال نظر کرده‌اند، گفت: خوشبختانه همکاری خوبی از سوی کشاورزان و صنعتگران استان در این زمینه صورت گرفته است و آب منطقه‌ای در کنار اقدامات سایر دستگاه‌ها برای کاهش مصرف، به ‌صورت پلکانی حجم متناسب با مصرف را به صورت سالانه تعیین می‌کند تا اضافه برداشت‌ چاه‌های مورد استفاده به تدریج کاهش یابد.

منصوری در پایان نیز ابراز کرد: حجم پایش شده طی این سال‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش توان آب‌دهی چاه‌ها، تنها در بخش کشاورزی سالانه تا پنج درصد کاهش مصرف را در استان داریم.

به گفته این مسئول، آمارها نشان می‌دهد که میزان برداشت آب در بخش کشاورزی در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده ولی این میزان در سال ۱۳۹۸ و قبل از اجرای سند سازگاری در استان به ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده بود که بیانگر کاهش توان آب‌دهی چاه‌‎ها به دلیل خشکسالی‌های متوالی و افزایش درجه حرارت هوا بوده لذا هدف غائی ما کمک به حفظ منابع موجب برای نسلهای آینده است.

گفتنی است؛ در این نشست «سیدعلی اوهب» رئیس گروه طرح احیا و تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..