استاندار یزد:

موزه زنده صنایع دستی در استان یزد راه‌اندازی شود

استاندار یزد با تاکید بر لزوم پیگیری موضوعات مربوط به راه اندازی موزه زنده صنایع دستی در استان، اهتمام به ایجاد اشتغال در مناطق کمتر برخوردار استان با آموزش صنایع دستی و ایجاد بازار فروش برای آن را خواستار شد.

«مهران فاطمی» در نشست شورای توسعه گردشگری استان، صنایع دستی یزد را بخشی از هویت و پیشینه تاریخی یزدی‌ها و محصولی مبتنی بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مردمان این دیار دانست و گفت: صنایع دستی شاید در برهه هایی از زمان مورد بی مهری‌هایی واقع شده اما امروز باید مسیر این هنر صنعت، بسیار زنده‌تر و به روزتر از گذشته طی شود.

وی با بیان این که صنایع دستی هنر صنعتی پاک، اشتغال آفرین و در عین حال متناسب و هم راستا با بسیاری از اصالت‌ها و فرهنگ‌های ماست، اظهار کرد: صنایع دستی یکی از محورهای اساسی در شورای توسعه گردشگری استان بوده و باید با نگاه ویژه موضوعات مربوط به آن جهت بهبود فضای فعالیت و رونق این هنر صنعت دنبال شود.

استاندار در ادامه به یکی از پیشنهادات ارائه شده در نشست راجع به ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام امادگی شهرداری یزد جهت سرمایه گذاری در این زمینه و ایجاد بازار فروش محصولات تولیدی، این مهم با جدیت پیگیری شود.

فاطمی همچنین با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص ایجاد شهرک طلا و جواهر در یزد، گفت: با عنایت به مسائل خاص امنیتی، مدیریتی و حفاظتی و اعلام آمادگی شهرداری یزد برای آماده سازی این مجموعه، بخشی از موضوعات از این قالب دنبال شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت دانش بنیان سازی صنایع دستی جهت ایجاد اشتغال در مناطق کمتر برخوردار اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد ارائه شده در خصوص ورود صنایع بزرگ به این حوزه؛ در قالب مسئولیت اجتماعی، قابل پیگیری و مشروط به تهیه مدل عملیاتی قابل اطمینان است تا ضمن آموزش صنایع دستی و اشتغالزایی در این مناطق، استارتاپ هایی در این حوزه شکل گیرد.

استاندار با بیان اینکه برنامه مذکور باید چرخه از تهیه مواد اولیه تا بازار فروش و بازرگانی را پوشش دهد، افزود: فرمانداران شهرستان ها نیز در این مسیر همراه و همگام خواهند بود.

وی در ادامه راه اندازی موزه زنده صنایع دستی در استان را اقدامی خلاقانه و نوآورانه خواند و خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی استان‌ها به صورت مصداقی اقدام به راه اندازی موزه زنده در برخی رشته های صنایع دستی شده اما تجمیع آن ها در قالب یک مرکز، علاوه بر جذابیت برای مردم و گردشگران و نمایش محصولات می تواند زمینه ساز ترویج و فرهنگسازی این مسئله شود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش قرارگیری صنایع دستی استان به عنوان هدیه اعطایی در جشنواره ها و مراسم های تجلیل بخش دولتی و واحدهای تولیدی را اقدامی موثر در جهت ایجاد بازار بزرگ فروش برای محصولات صنایع دستی و حمایت از هنرمندان این حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا باید ضوابطی مشخص و دنبال شود.

استاندار همچنین بر برنامه ریزی برگزاری رویدادها و جشنواره های صنایع دستی در طول سال تاکید کرد و به تبیین اهمیت برپایی غرفه های معرفی صنایع دستی استان در دستگاه های دولتی پرداخت.

وی در ادامه به موارد و دغدغه های مطرح شده در خصوص تامین مواد اولیه بخش صنایع دستی اشاره کرد و افزود: کارگروهی با حضور اداره کل میراث فرهنگی، شرکت شهرک های صنعتی و اداره استاندارد تشکیل و مباحث این حوزه از تامین مواد اولیه تا انجام نظارت های لازم، پیگیری شود.

فاطمی افزود: با توجه به اینکه گردشگری و صنایع دستی یکی از محورهای هم راستا با اولویت های استان است باید ارائه تسهیلات تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ قانون بودجه به این بخش، با نگاه خاصی دیده شود.

استاندار خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: اجازه ندهید در این اداره کل، بخش صنایع دستی مظلوم باشد و آن را از مظلومیت و مهجوریت خارج کنید.

فاطمی ادامه داد: گردشگری تا جایی می تواند اوج بگیرد که صنایع دستی و نگاه به بافت های تاریخی و ارزشمند ما اوج بگیرد لذا باید همه مولفه ها را با هم دید و باهم دنبال کرد.

استاندار گفت: شورای توسعه گردشگری یک شورای بالادستی با حضور مدیران مرتبط با این حوزه و فعالین بخش خصوصی است لذا مصوبات آن، همانند مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان لازم الاجرا است.

وی تشکیل شورای توسعه گردشگری استان و برگزاری هفتگی جلسات آن را مؤید اهمیت و نگاه ویژه به این حوزه دانست و اظهار کرد: با توجه به قرارگیری موضوعات مهم و اساسی این حوزه روی میز این شورا و تصمیم گیری در خصوص آن ها، قطعا با تداوم این نشست ها تحولات جدی در این حوزه ایجاد می‌شود.

فاطمی با بیان این که یکی از مسیرهای مهم توسعه و پیشرفت استان، مسیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رعایت ملاحظات فرهنگی آن است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته استان یزد با رقم ۷.۵۵ درصدی بالاترین رشد اقتصادی را در کشور تجربه کرد که سهم فعالیت های گردشگری و میراث فرهنگی در این رشد عدد ۲.۵۵ درصد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای حوزه گرشگری استان، بیان کرد: اطمینان دارم در صورت توجه به این حوزه و انجام اقدامات و فعالیت های لازم می توان استان را تنها از مسیر گردشگری با رعایت ملاحظات آن اداره کرد.

استاندار در پایان اضافه کرد: امید است محصول جلسات این حوزه، با توکل بر خدا و همت مدیران و فعالین بخش خصوصی، رسیدن به تراز شایسته و زیبنده یزد نوین باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..