معاون توسعه مشارکتهای کمیته امداد:

کمیته امداد امانتدار مردم است/هزینه کردن صدقات مردم در خارج کشور غیرشرعی است

معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به این که کمیته امداد به عنوان امانت‌دار مردم صیانت و هدایت منابع مردم را در چهار حوزه برعهده دارد که تنها در بخش صدقات اقدام به جمع اوری و هزینه آن در سرفصلهای مربوطه می‌کند،‌ تاکید کرد: هیچ صدقه‌ای از یک استان در استانی دیگر و حتی در ...

«حبیب الله آسوده» در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان یزد که در سالن غدیر یزد برگزار شد، با اشاره به برخی آثار زکات در جامعه، اظهار کرد: بعد اجتماعی زکات یکی از ابعاد مهم زکات است به طوری که زکات موجب ایجاد انسجام و قوام بین ملت می‌شود.

وی با اشاره به نقش زکات در آبادانی و توسعه و کمک به رفاه اجتماعی، افزود: قران کریم قریب به ۳۰ مرتبه واژه زکات را در کنار کلمه نماز ذکر می‌کند که بیانگر اهمیت این فریضه الهی است.

آسوده ادامه داد: بی‌توجهی به این فریضه الهی باعث ایجاد خلل و آسیب به ارشهای دینی و معنوی جامعه خواهد شد لذا حفظ این ارزش باید مورد اهتمام مسئولان و مردم قرار گیرد.

وی با بیان این که چرا امروز نسبت به برخی از ارزشها در جامعه بی‌تفاوت‌تر شده و وقتی ارزشهای ما مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرد، به رگ غیرتمان برنمی‌خورد، تاکید کرد: یقیناً ادامه این بی‌توجهی‌ها باعث می‌شود که دشمن در ادامه ارزشهای نظام و کشورمان را بیشتر نشانه رود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت شورای زکات در کشور و استانها با عضویت مقامات و مسئولان ارشد کشوری و استانها اشاره کرد و گفت: کمیته امداد در چهار حوزه نسبت به صیانت و هدایت منابع مردم اقدام می‌کند که یکی از این موارد زکات است.

وی ادامه داد: شورای زکات کشور در هفت ماهه گذشته قریب به ۱۴۰۰ میلیارد تومان گزارش زکات به مردم کشورمان داده که از این مقدار ۱۰ درصد زکات واجب، ۴۱ درصد فطریه و کفارات و مابقی زکات مستحبی بوده است.

وی دیگر حوزه فعالیت کمیته امداد را حوزه اکرام ایتام خواند و افزود: مردم نیک اندیش کشورمان در این حوزه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم به حساب فرزندان خود که شامل ۴۱۰ هزار یتیم هستند، واریز کرده‌اند و هیچ پولی به حساب کمیته امداد نرفته بلکه تنها هدایت این شبکه مهم مردمی از سوی کمیته امداد صورت گرفته است.

آسوده سومین مجموعه‌ای که کمیته امداد نسبت به صیانت و هدایت از منابع آن اقدام می‌کند را گروه‌های مردمی در راستای مردمی سازی نیکوکاری و اقدامات خیری مردم ذکر کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار مرکز تیکوکاری در کشورمان فعالیت می‌کند که ۵۰ درصد آنها در مساجد و امام جماعت محور هستند و کمک‌های جمع آوری شده در این محلات، در همان محله هزینه می‌شود.

وی در رابطه با بخش صدقات نیز گفت: طی هفت ماهه امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق پنج میلیون صندوق صدقات خانگی و ۳۰۰ هزار صندوق بیرون توسط کمیته امداد جمع اوری و به صورت مستقیم در سرفصلهای مختلف هزینه شده است.

وی تاکید کرد: هیچ صدقه‌ای از یک استان در استانی دیگر و حتی در خارج کشور تاکنون هزینه نشده و نمی‌شود و از نظر شرعی نیز قابل قبول نیست ولی گاهاً دشمن برای بی اعتماد کردن مردم این مباحث را مطرح می‌کند.

معاون مشارکتهای کمیته امداد با بیان این که این نهاد در یک کلام امانت دار مردم است، از تحت پوشش قرار داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار با جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر خبر داد و گفت: کمیته امداد همچنین ۷۰۰ هزار دانش آموز بی بضاعت و ۸۰ هزار بیمار صعب العلاج را تحت پوشش دارد، از ابتدای امسال ۷۰ هزار جهیزیه اهدا کرده و تا نیمه آذر ۵۰ هزار جهیزیه دیگر به دست نوعروسان نیازمندان خواهد رساند.

آسوده در پایان با تاکید بر اهتمام به فریضه جهاد تبیین، گفت: اگر خوب تبیین نکنیم و درون مردم نباشیم و از حکمرانی الهی و ارزشها و دستاوردها برای مردم نگوییم، با مشکل مواجه خواهیم شد و کار به جایی می‌رسد که به جای این که ما پشت علی زمانه بایستیم، علی زمان سپر ما می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..