ایجاد مرکز سپاس در یزد

به گزارش یزدی نیوز،مدیرکل انتقال خون استان یزد از دارندگان گروه‌های خونی منفی خواست تا مراجعه بیشتری به مرکز انتقال خون داشته باشند و به صف اهداکنندگان خون بپیوندند.


نقی تقوایی  در نشستی خبری در مورد فراوانی گروه‌های خونی اظهار داشت: همه گروه‌های خونی اهداکنندگان مستمر دارند اما با توجه به اینکه اغلب افراد جامعه دارای گروه خونی مثبت هستند و اغلب اهداکنندگان را نیز همین گروه تشکیل می‌دهند، نیاز به مشارکت جدی‌تر دارندگان گروه‌های خونی منفی است.

وی بیان کرد: گروه‌های خونی نادر نیز در بانک خون استان یزد موجود است و از آن جمله می‌توان به گروه خونی O منفی اشاره کرد که تا کنون سه نفر در یزد با این گروه خونی شناسایی شده اند.

تقوایی با بیان اینکه در ایران ۴۰ نفر دارای این گروه خونی نادر هستند، افزود: انتقال خون به ویژه در استان یزد خدمات ویژه‌ای به دارندگان این گروه خونی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شعار هفته اهدای خون امسال «با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم» است، عنوان کرد: مردم یزد همواره مردمی پیشتاز در اهدای خون بوده‌اند به نحوی که بر اساس آمارهای موجود در کشور از هر هزار نفر ۲۷ نفر خون اهدا می‌کنند در حالی که در استان یزد از هر هزار نفر ۳۸ نفر اقدام به اهدای خون می‌کنند.

تقوایی با اشاره به اینکه با این میزان اهدای خون توانسته ایم نیاز بیمارستان‌های استان یزد را پاسخگو باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر توانسته ایم ۹۹ درصد گلبول قرمز، ۹۸.۲ درصد پلاسما و ۹۵.۷ درصد پلاکت خون مورد نیاز بیمارستان‌های استان یزد را تامین کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان یزد در مورد ارسال خون به سایر نقاط کشور نیز اظهار داشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از خون مصرفی در استان یزد توسط بیماران غیربومی به مصرف می‌رسد اما در عین حال در موارد خاص و ضروری اقدام به صدور خون از استان یزد به سایر استان‌ها می‌شود.

وی در مورد ماموریت جدید انتقال خون در سطح کشور نیز بیان کرد: ایجاد مرکز سپاس که مرکزی برای نگهداری سلول‌های بنیادی و بانک خون بند ناف است در دستور کار انتقال خون استان یزد قرار گرفته و هم اکنون نیروها برای آموزش به تهران اعزام شده اند.

تقوایی اظهار امیدواری کرد با همکاری و مشارکت مردم و خیران، استان یزد بتواند در این زمینه نیز نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز باشد.
 

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..