دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یزد:

کشفیات مواد مخدر امسال ۶۴ درصد کاهش داشته است/نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد اثرگذار است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با بیان این که بی اطلاعی و ناآگاهی در زمینه مواد مخدر یکی از مهمترین عوامل بروز آسیبهای این حوزه است، نقش رسانه‌ها برای پیشگیری در این زمینه را اثرگذار خواند.

«محمدحسین امامی»  در نشست با خبرنگاران، مواد مخدر را یک معضل بزرگ اجتماعی خواند و تصریح کرد: یکی از کشورهایی در دنیا هستیم که بیشترین دغدغه و درگیری با این حوزه را دارد و به همین نسبت باید فعالیتها، برنامه‌ها، مشارکتها و دغدغه مندیها بیشتر شود.

وی بر لزوم اطلاعرسانی و آگاهی بخشی در این بخش به عنوان مهمترین مقوله در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: این مهم می تواند از تبعات این بلای خانمانسور به ویژه در بین نسل جوان و نوجوان که در ابتدای کسب تجربه در جامعه است، بکاهد.

امامی با اشاره به قدرت و اثرگذاری رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف، گفت: متاسفانه از این ابزار قوی برای حفاظت و نجات نسلی که می‌خواهد وارد اجتماع ‌شود، به خوبی استفاده نمی شود لذا درخواست اصلی در این نشست نیز اطلاعرسانی و اگاهی بخشی در این زمینه است.

وی با اشاره به تغییرات و تنوع بالا در حوزه مواد مخدر، خاطرنشان کرد: نفع این وظیفه ملی و انسانی نه تنها به جامعه بلکه قطعاً به خانواده‌های خودمان نیز خواهد رسید.

وی با بیان این که کشورمان در بین موادمخدر بیشتر درگیر مواد مخدر شیشه و گل است، گفت: متاسفانه تنوع بالا در این حوزه جامعه را برای شناخت این مخدرها و پیشگیری از درگیری از آن با مشکلاتی مواجه کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از مهمترین رویکردهای این دبیرخانه‌ی استانی در این زمینه را استفاده از مشارکتهای مردمی و اجتماع محور کردن مبارزه با مواد مخدر است که طرح آن تدوین شده و در مرحله تایید نهایی قرار دارد.

وی از شروع برنامه کشوری ایجاد «مجمع خیرین یاریگران زندگی» در برخی استانها خبر داد و گفت: در راستای این برنامه یکی از فعالان اجتماعی سرشناس کشور با ایجاد این مجمع در استانها تلاش می‌کند که با گردهم آوری فعالان اجتماعی و صنعتگران، افراد آسیب دیده از این بخش را با ایجاد فرصتهای شغلی از مواجه با آسیب مجدد و تبعات بعدی، تحت پوشش قرار دهند.

امامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اقدامات پیشگیرانه در حوزه آموزش و پرورش، از جمله این اقدامات را راه‌اندازی مرکز غربالگری و مشاوره ویژه دانش‌آموزان با عنوان «خانه پیشگیری از اعتیاد» در مرکز امام حسین(ع) واقع در بلوار شهید بهشتی و همچنین تغییر نگرش در زمینه اطلاعرسانی به دانش اموزان راجع به مواد مخدر و تبعات سوءاستفاده از آنها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی و انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس ذکر کرد.

به گفته وی، در سال گذشته جمعیتی حدود ۲۲ درصد از دانش آموزان استان در قالب برنامه‌های متنوع توانمندسازی تحت پوشش قرار گرفتند.

امامی در بخش دیگری از سخنانش به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم در استان اشاره و در این رابطه از تدارک برنامه‌های گسترده‌ای برای شناخت و تبعات مصرف انواع مواد مخدر ویژه دانشجویان در این دانشگاه‌ها خبر داد.

وی عنوان کرد: ۱۲ هزار و ۴۵۹ کیلوگرم مواد مخدر در شش ماهه اول سالجاری در استان کشف شده است که نسبت به سال قبل ۶۴ درصد کاهش داشته و از دلایل آن کاهش ورود مواد مخدر به کشور بوده است.

وی با اشاره به رشد فعالیتها در حوزه آموزش و پیشگیری در سال جاری، بیان کرد: در نیمه نخست امسال بالغ بر ۲۰ هزار نفر از آموزشهای پیشگیری و توانمندسازی در مواجه با موادمخدر بهره مند شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان با اشاره به اثرات سوء مهاجرتها در افزایش جمعیت معتادان استان، بیان کرد: متاسفانه در بخش کارگری صنایع سنگین و فولاد، جمعیت کارگران مهاجر معتاد منجر به افزایش جمعیت معتادان در استان شده است.

وی با بیان این که سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ نفر بانوی معتاد یزدی داوطلب درمان اعتیاد بوده‌اند، آمار جمعیت بانوان معتاد در استان را به تبع آمارهای کشوری هم اکنون حدود ۱۵ درصد جمعیت معتادان عنوان کرد.

امامی یکی از مباحث مهم در استان را ایجاد کمپ ماده ۱۶ در یزد است، گغت: هنوز مجوز ایجاد این کمپ در استان یزد صادر نشده و امیدواریم با راه اندازی این کمپ شاهد جمع اوری مناسب معتادان متجاهر و کاهش جرائم خرد در استان باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..