بیستمین کنگره آسمانی عروج در دانشگاه آزاد یزد برگزار می‌شود

بیستمین یادواره هشت شهید گمنام و ۹ شهید دفاع مقدس و دو شهید مدافع حرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد عصر چهارشنبه ۲۵ آبان در معراج شهدای این دانشگاه برگزار می‌شود.

«محمدرضا دهقانی اشکذری» رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در آستانه برگزاری این کنگره گفت: بدون شک وزن کنگره آسمانی عروج در حوزه فرهنگی با هیچ برنامه دیگر فرهنگی قابل مقایسه نیست و این ارزش مهم و کلیدی برنامه فرهنگی و معنوی است چرا که مهمترین ابزاری که می توانستیم جوان ها را به حال و هوای انقلاب برگردانیم و با مبانی و ارزش های انقلاب آشنا کنیم چنین برنامه‌هایی بوده است

وی با بیان این که کنگره آسمانی عروج و تدفین هشت گمنام در این دانشگاه، عطر و بوی دانشگاه را عوض کرد، گفت: در همه سال های گذشته و با همه فراز و نشیب‌هایی که داشتیم، این حال و هوای مجموعه شهادت و ازخودگذشتگی و ایثار را همراه با اخلاص و برکت را که تاثیر نامحسوس داشته است، مشاهده کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: طی این ۲۰ سال که ۲۰ کنگره را پشت سر گذاشتیم، دهها نفر انسان بالنده، ارزشمند و توانمند را شهدا، پرورش داده‌اند که این ویژگی دوم و از آثار فرهنگی این برنامه آسمانی است.

رئیس دانشگاه آزاد استان در ادامه مقبره‌ی شهدا در دانشگاه را بنا به تعبیر امام(ره) دارالشفا خواند و گفت: دارالشفا تعریف دقیقی است چرا که وقتی دچار دردهای جسمانی می‌شویم به دارالشفاهای جسمانی مراجعه می‌کنیم و این معراج‌ها و مقبره‌ها به ویژه از نوع گمنام و از نوع هشت شهیدی که اولین شهدای گمنام دانشگاهی بودند، دارالشفایی است تا دردهای روحانی و قلبی خود را با آنها شفا بخشیم.

وی در مورد شهید محمدخانی و حضورش و تأثیرش در برگزاری این یادواره بیان کرد: شهید «محمدحسین محمدخانی» بهترین مصداق جمله فرمانده‌اش سردار شهید سلیمانی است که تا «شهید نباشی، شهید نمی‌شوی» می‌دانند و این را کسانی درک می کنند که با این شهید از نزدیک هم نفس بودند چرا که وقتی با این شخصیت همنشین می‌شدی، در رفتار و کردار و اخلاق و پوشش و سخن گفتنش اخلاص و روحیه شهادت را لمس می‌کردی.

وی عنوان کرد: البته این از ابتدای تولد وجود نداشته و این نیست که بگوییم در بدو تولد این خصلت به طور کامل در وی بوده است و تمام ویژگی‌ها را داشته است بلکه جدا از این که زمینه‌های خانواده در وجود این خصلتها مؤثر بوده، قطعاً یکی از معجزات شهدای گمنام یزد پرورش محمدخانی بوده است به عبارتی شهید محمدخانی ذیل پرورش و رسالت شهدا توانست شهید محمدحسین محمدخانی شود و این لقب تاریخی «عمار حلب » را بگیرد.

دهقانی اشکذری گفت: این شخصیت بزرگ تاریخی ماندگار شد و این از دستاوردهای این شهدای دانشجویی است که اگر ما نیز بخشی از اثرات وجودی شهدا را بشناسیم، می‌توانیم به این جایگاه برسیم. شهید محمدخانی با همه وجود از این ظرفیت استفاده کرد و دوستان خود را در همه طیف‌ها و اعتقادات و روحیات انسان سازی کرد و خود را ساخت و دیگران را با خودش برد و این ویژگی بزرگ نیروسازی و پرورش را محمدحسین داشت.

وی در این مورد افزود: فرمایش رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، اول خودسازی و بعد جامعه پردازی و تمرکز سازی است پس اگر اهل خودسازی نباشیم، هرگز نمی توانیم در دیگران اثرگزار باشیم.

وی تاثیر برگزاری این قبیل یادواره‌ها در دانشگاه را به عنوان بیمه دانشگاه دانست و گفت: کلیدی‌ترین رویداد دانشگاه در طول سال همین کنگره عروج شهداست و هیچ جایگزینی را برای آن نمی‌توانیم تصور کنیم و لذا بیشترین حمایت در توجه به این برنامه ها را داریم. البته مشکلاتی در تأمین اعتبار و بروکراسی اداری و سایر مشکلات خودش را هم دارد که این دیگر جنس این برنامه هست، چون کار شهدا نیروسازی است و مواظبت در طراحی و خلاقیت می‌خواهد و انتهای کار نیز اخلاص هست.

رئیس دانشگاه آزاد یزد در پایان عنوان کرد: قطعا کیفیت برنامه‌ها بهتر از کمیت آنهاست و هرچند در این روزهای مهم، نظام جمهوری اسلامی نیاز به وحدت و انسجام و شور دارد ولی ما نمی‌توانیم موضوعی جزء شهدا و پرورش این اتفاق بزرگ را داشته باشیم لذا امیدواریم امسال هم همچون نوزده کنگره گذشته، آن را به نحو شایسته برگزار کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..