رشد شاخص های اقتصادی استان یزد

به گزارش یزدی نیوزهمزمان با روزهای پایانی سال سوم فعالیت دولت تدبیر و امید ، شاخص های اقتصادی فصل زمستان سال ۱۳۹۴ بیانگر رشد این شاخص ها در استان صنعتی یزد است.

بر اساس گزیده آمار شاخص ها و نماگرهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان یزد ، در فصل زمستان ۱۳۹۴ میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد نسبت به فصل قبل (پاییز) ۲.۲افزایش یافته اما نسبت به فصل زمستان سال ۹۳ حدود ۲۰درصد کاهش یافته است.
سهم مالیات های مستقیم(مالیات بر درآمد و دارایی اشخاص که قابلیت انتقال ندارد) در این درآمدها ۶۴درصد و مالیات های غیرمستقیم ( مالیات بر تولید، واردات ، مصرف و فروش کالاها و خدمات) ۳۶درصد بوده است.
بر این اساس سهم درآمدهای مستقیم نسبت به فصل قبل ۳درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل هم ۱۱درصد افزایش نشان می دهد در حالی که سهم مالیات های غیرمستقیم در فصل زمستان نسبت به فصل قبل ۴.۶درصد و نسبت به زمستان ۹۳ حدود ۳۹.۲درصد کاهش یافته است.
در بخش سپرده ها نیز آمارهای فصل زمستان بیانگر آن است که سپرده های بخش غیردولتی نزد بانک ها در دی ماه ۱۳۹۴ نسبت به ماه قبل ۲.۷درصد و نسبت به دی ماه سال ۹۳ حدود ۲۰.۹درصد افزایش یافته است و این روند بیانگر افزایش اعتماد بیشتر به این حوزه اقتصادی است.
از سوی دیگر بخش دیداری (سپرده های جاری بانک) با وجود افزایش هفت دهم درصدی نسبت به ماه قبل با کاهش ۲.۶درصدی نسبت به دی ماه سال قبل مواجه شده در حالی که سایر سپرده های (غیردیداری) شامل قرض الحسنه پس انداز ، سرمایه گذاری مدت دار ، کوتاه مدت و بلندمدت از رشد مناسبی نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل برخوردار بوده است.
در این بخش بیشترین افزایش به سپرده گذاری های کوتاه مدت از سوی بخش غیردولتی در بانک های استان یزد مربوط بوده به گونه ای که نسبت به ماه قبل حدود ۶.۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۹درصد افزایش نشان می دهد.
در بهمن ماه میزان سپرده گذاری بخش غیردولتی در بانک های استان نسبت به دی ماه حدود ۲ درصد کاهش یافته که بر اساس آن سپرده گذاری بلندمدت ۳درصد کمتر از دی ماه اعلام شده در حالی که در سپرده گذاری کوتاه مدت به عنوان بهترین شاخص این بخش شاهد رشد ۲.۵ درصدی هستیم.
در این ماه سپرده گذاری ها همچون ماه قبل بیشتر غیر دیداری بوده که سپرده های کوتاه مدت با ۳۸.۳درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل در صدر و سپرده های دیداری با ۸.۵درصد کاهش در رده پایین آمار قرار دارد.
این شاخص در اسفندماه و ماه پایانی سال ۹۴ رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که مجموع سپرده ها نسبت به بهمن ۶درصد و نسبت به اسفندماه سال ۹۳ حدود ۲۳.۷درصد افزایش یافته است.
بیشترین افزایش در سپرده گذاری مربوط به سپرده های کوتاه مدت اسفندماه است به گونه ای که نسبت به بهمن سپرده های کوتاه مدت بخش غیردولتی رشد ۲۰.۳درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۸درصد را شاهدیم.
ضمن آنکه سپرده های بلندمدت بخش غیردولتی نزد بانک ها نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته و نسبت به بهمن حدود ۱۰.۶ و نسبت به اسفندماه سال ۹۳ حدود ۲۸.۸ افزایش دارد.
در بخش بورس نیز آمارها بیانگر آن است که در فصل زمستان ۹۴ نسبت به فصل پاییز شاهد تغییر ۲۶۴.۵درصدی در تعداد سهام و حق تقدم معامله شده و تغییر ۲۴۷.۴درصدی نسبت به فصل زمستان سال ۹۳ هستیم؛ از سوی دیگر ارزش سهام و حق تقدم معامله شده نیز نسبت به فصل قبل ۳۷۳درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۶۶.۷درصد تغییر نشان می دهد.
ضمن آنکه خالص معاملات بومی و از سوی یزدی ها نسبت به فصل پاییز ۳۸۵.۸ درصد و نسبت به فصل زمستان سال قبل ۲۸۴.۲درصد تغییر داشته است.
شاخص و نماگر بیمه ای استان نیز نشانگر کاهش ۲.۵ درصدی حق بیمه دریافتی شرکت های بیمه استان در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل است که البته این بخش نسبت به فصل پاییز ۹۴ رشد ۱۰.۳درصدی داشته است.
وضعیت منفی در حق بیمه دریافتی در خسارت پرداختی شرکت های بیمه استان مثبت بوده به گونه ای که در زمستان ۹۴ نسبت به زمستان ۹۳ خسارت های پرداختی ۳.۸درصد رشد یافته و نسبت به ماه قبلی ۴۰.۲درصد افزایش دارد.
شاخص قیمت ها نیز در دو محدوده شهری و روستایی نیز تغییراتی نشان می دهد که البته در این دو مدوده آمارها بسیار نزدیک به هم بوده است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در دی ماه نسبت به آذر ۹۴حدود ۱.۲درصد کاهش داشته در حالی که همین شاخص در اسفندماه ۵/. درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر این شاخص در دی ماه ۹۴ نسبت به دی ماه سال قبل ۱۱.۳درصد تغییر داشته که این شاخص در بهمن ماه نسبت مدت مشابه سال قبل ۹.۳درصد و در اسفندماه نسبت به اسفندماه سال ۹۳ حدود ۱۰.۳درصد تغییر نشان می دهد.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی در دی ماه ۹۴ نسبت به ماه قبل ۱.۲درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵درصد تغییر داشته و این شاخص در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۸/ – درصد و نسبت به بهمن سال قبل ۱۲.۵درصد و در اسفندماه این آمار نسبت به ماه قبل ۱/. درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵بوده است.
این آمارها نشانگر آن است که در فصل زمستان ۹۴ نرخ بیکاری ۱۲.۴درصدی فصل پاییز با یک دهم درصد کاهش به ۱۲.۳درصد در زمستان رسیده در حالی که این رقم در زمستان سال قبل ۴.۷درصد کمتر یعنی ۷.۶درصد بوده است.
از سوی دیگر نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد که در زمستان سال ۹۳ حدود ۳۵.۴درصد بوده با ۶.۲درصد رشد در زمستان ۹۴ به عدد ۴۱.۶درصد رسیده که البته نسبت به پاییز همان سال که ۴۲.۱درصد بوده ۶دهم درصد کاهش داشته است.
سهم شاغلان استان در بخش های مختلف در این فصل نیز حاکی از آن است که ۴۹درصد شاغلان استان یزد که استانی صنعتی محسوب می شود در حوزه صنایع ، ۴۳درصد در حوزه خدمات و ۸درصد نیز در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.
در بخش انرژی نیز آمارهای حکایت از آن دارد که در فصل زمستان مصرف برق نسبت به پاییز ۱۶.۷درصد کاهش داشته در حالی که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶.۱درصد افزایش یافته است این در حالی است که تعداد مشترکان در فصل زمستان ۹۴ نسبت به زمستان ۹۳ حدود ۴.۱درصد افزایش داشته است.
با این حال مصرف برق خانگی در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبلبا وجود افزایش میانگین مصرف در این زمان، ۳۴.۷درصد کاهش نشان می دهد.
در بخش آب نیز در فصل زمستان حجم آب تولیدی ۷۸درصد از آب های انتقالی و ۲۲درصد از منابع زیرزمینی تامین شده است.
در این مدت تعداد انشعاب های آب نصب شده حدود ۳۲درصد کاهش داشته اما انشعاب های فاضلاب ۴۴۹.۴درصد افزایش یافته است.
شاخص های فرآورده های نفتی زمستان نیز به جز در مصرف بنزین شاهد کاهش هستیم به طوری که میزان مصرف بنزین در زمستان ۹۴ نسبت به ماه قبل ۱.۱درصد و نسبت به زمستان سال قبل ۱.۹درصد افزایش داشته است.
میزان مصرف گاز نیز که ۹۴درصد مردم استان از آن بهره مند هستند شاهد رشد ۴.۷درصدی مصرف نسبت به پاییز ۹۴ و ۵.۱درصدی نسبت به زمستان ۴۳ هستیم که این افزایش مصرف با توجه به افزایش ۵۹.۸درصدی انشعاب های جدید در استان افزایش چندانی نبوده است.
استان یزد با ۱۰شهرستان و حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از ۶ استان صنعتی کشور در مرکز ایران قرار دارد و بسیاری از شاخص های اقتصادی جزء استان های شاخص و برتر محسوب می شود.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..