مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد:

تنها ۳ درصد اراضی کشاورزی بهاباد سند کاداستری دارد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در حال حاضر تنها سه درصد اراضی کشاورزی بهاباد دارای سند کاداستری است.

به گزارش یزدی نیوز، مهدی اقبال، در نشست قرارگاه حدنگاری شهید سردار سلیمانی شهرستان بهاباد اظهار داشت: هویت سازی و مستندسازی و اجرای کامل قانون کاداستر بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم توسعه جزو وظایف قانونی دستگاه‌هاست و باید با جدیت دنبال شود.

وی، خواستار مستندسازی مالکیت اراضی کشاورزی، مدارس هبه‌ای و اراضی و املاک حوزه آموزش و پرورش و همچنین موقوفات شد و گفت: بی‌توجهی به این مهم می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان اینکه سنددار کردن خانه‌های روستایی و کاداستر اراضی و املاک روستایی وکشاورزی، تثبیت مالکیت روستاییان است، افزود: این امر مهم سبب می‌شود روستاییان اطمینان کافی از مالکیت خود بر واحدهای مسکونی و ملک تحت تملک داشته باشند.

اقبال عنوان کرد: در استان نیز قرارگاه حدنگاری به ریاست استاندار و رئیس کل دادگستری و در شهرستان ها با مدیریت فرماندار و رئیس دادگستری و همچنین عضویت دستگاه‌های مرتبط و متولی زمین و املاک تشکیل شده تا در زمینه اجرای کامل قانون کاداستر بویژه در بخش کشاورزی همکاری جدی داشته باشند.

وجود ۲ هزار سند دفترچه ای قدیمی در روستاهای بهاباد

وی درباره وضعیت فعلی اسناد مالکیت کاداستری شهرستان بهاباد نیز بیان کرد: در حال از ۶ هزار و ۶۲۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی شهرستان در مجموع ۲۵۲ هکتار و تنها سه درصد سنددار شده و ۳۶۱ ملک موقوفه و ۱۰۰ قطعه از اراضی و املاک آموزش و پرورش بدون سند است ضمن آنکه حدود ۲ هزار سند دفترچه‌ای قدیمی در روستاها داریم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد، حضور بخشداران، دهیاران و شوراها را برای اعتمادسازی و اطلاع رسانی در راستای اجرای قانون کاداستر خواستار شد و تصریح کرد: در آینده، قانون اعتباربخشی اسناد رسمی و حذف قولنامه های عادی به تصویب می رسد و برای استان‌هایی همچون یزد که بیشتر معاملات از طریق اسناد عادی انجام می شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

اقبال با بیان اینکه مشکلات ثبتی در شهرستان بهاباد زیاد است، افزود: برای حل این مشکلات باید فراتر از تکالیف تعیین شده و اهداف پیش بینی شده گام برداشته و از فرصت قانون تعیین ساماندهی برای صدور اسناد کاداستری شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با توجه به تقاضامحور بودن کاداستر اراضی کشاورزی استفاده کنیم.

استفاده از قانون ساماندهی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر راهگشاست

وی با اشاره به لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اتمام کاداستر در بهاباد عنوان کرد: برای کاهش هزینه ها و ترغیب مردم برای دریافت سند مالکیت کاداستری و تعویض اسناد دفترچه‌ای، استفاده از قانون ساماندهی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر راهگشاست؛ ضمن آنکه راه و شهرسازی در اجرای قانون نهضت ملی تولید مسکن، در مرحله اول، نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌ها به ویژه راه و شهرسازی، اوقاف، آموزش و پرورش و بنیاد مسکن هستیم.

مدیرکل ثبت اسناد استان همچنین از احداث ساختمان جدید اداره ثبت اسناد واملاک بهاباد خبر داد و اظهار امیدواری کرد: تا در صورت تامین اعتبار و جانمایی مناسب، کلنگ احداث ساختمان ثبت اسناد بهاباد بزودی به زمین زده شود.

وی در عین حال با تقدیر از همکاری های جهاد کشاورزی و امور اراضی، اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن استان بر لزوم تبلیغ و اطلاع رسانی در تریبون های نمازجمعه و توسط بخشداران، دهیاران و شوراها برای ترغیب مردم جهت تشکیل پرونده صدور اسناد کاداستری و تعویض اسناد دفترچه‌ای تأکید کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..