سهم زنان از اهداء خون در استان یزد ۳.۳ درصد است

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل انتقال خون استان یزد سهم زنان را از اهداء خون در استان۳.۳ درصد اعلام کرد و گفت: مشارکت این قشر در زمینه اهداء خون کمرنگ است که بخشی از آن به باورهای رایج در جامعه مبنی بر کم خونی بانوان بازمی گردد.

نقی تقوایی به مناسبت هفته انتقال خون در جمع خبرنگاران استان افزود: اکثر زنان به علت ترس از ابتلا به کم خونی از اهدای خون پرهیز می کنند در صورتیکه این تصور درستی نیست و خون گیری از مراجعان در صورتی که شرایط لازم را برای اهداء داشته باشند، انجام می شود.
وی اظهار کرد: مراکز انتقال خون قبل از اینکه اقدام به خونگیری کنند ابتدا معاینات لازم را انجام می دهند و اگر شخص شرایط لازم برای اهداء داشت، خون گیری انجام می شود.
تقوایی یادآور شد: بانوانی که مبتلا به کم خونی هستند از آنها خون گیری نمی شود و قرص آهن نیز به آنان ارائه می شود .
وی در ادامه افزود: در سال گذشته مجموعا ۵۰ هزار نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که از ۴۱ هزار نفر آنها خونگیری بعمل آمد.
تقوایی اظهار داشت: متوسط اهداء کنندگان خون در این استان به ازای هر یکهزار نفر جمعیت ۳۸.۵ نفر است در حالیکه این رقم در کشور ۲۷ نفر می باشد.
وی با بیان اینکه ۵۸ درصد اهدا کنندگان خون استان یزد را اهداء کنندگان مستمر تشکیل می دهند، افزود: این رقم در کشور ۵۲ درصد است و اهدا کننده مستمر به کسانی اطلاق می شود که در یک دوره یکساله حداقل ۲ بار خون اهدا کند.
تقوایی اظهار کرد: انتقال خون استان یزد افزون بر ۹۹ درصد نیاز به خون و فراورده های خونی بیمارستان های استان را تامین می کند با توجه اینکه به ۴۵ درصد تخت های بیمارستان های استان توسط بیماران غیربومی اشغال می شود، بخش قابل توجهی از اهداء خون استان برای بیماران نیازمند سایر مناطق کشور که در یزد درمان می شوند، مصرف می شود.
تقوایی افزود: سال گذشته ۹۹ درصد گلبول قرمز، ۹۸.۲ درصد پلاسما و ۹۵.۷ درصد پلاکت مورد نیاز بیمارستان های استان، در یزد تامین شد که این میزان در کشور بی نظیر است.
*** شناسایی چهار نفر دارای گروه خونی نادر
مدیر پایگاه انتقال خون یزد گفت: چهار نفر در استان دارای گروه خونی نادر o بمبئی شناسایی شده که سه نفر از این تعداد ساکن استان و یک نفر دیگر غیر بومی است.
تقوایی مجموع تعداد افراد این گروه خونی در کشور ۴۰ نفر بیان و اظهار کرد: این افراد فقط از گروه خونی خود قادر به دریافت خون هستند.
گروه خونی فردی که بین پنج تا ۱۰ هزار نفر از جمعیت مشاهده نشده باشد نادر نامیده می شود.
*** اجرای طرح کاهش ضایعات خون
مدیرکل انتقال خون یزد گفت: به علت اینکه برخی از فرآورده های خونی را نمی توان در مدت زمان طولانی نگهداری کرد طرح کاهش ضایعات خون در استان اجرا شد.
وی با بیان اینکه این طرح در کشور به عنوان الگو معرفی شده، اظهار کرد: در راستای این طرح ضایعات خون به شدت کاهش یافته و تقربیا خونی در استان به هدر نمی رود.
تقوایی هزینه تولید و تهیه هر کیسه فرآورده های خونی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بیان کرد و افزود: با اجرای طرح کاهش ضایعات خون، یک میلیارد ریال صرفه جویی شد.
مدیر کل انتقال خون استان یزد مدت مجاز نگهداری پلاسما را دوسال، گلبول قرمز ۳۵ روز و پلاکت را سه روز بیان کرد.
***خیران پایگاه های انتقال خون را یاری کنند
تقوایی گفت: از خیران انتظار می رود همانطور که درهمه عرصه ها پیشقدم هستند، پایگاه ها انتقال خون استان را در خرید دستگاه ها و تجهیزات یاری کنند.
وی اظهار کرد: پایگاه انتقال خون استان به یکسری دستگاه های خاص نیاز دارد که هزینه خرید آنها سنگین است و تامین این مبالغ از طریق بودجه های دولتی ممکن نیست، بنابراین نیاز به همراهی خیران داریم.
*** بجای حجامت ، خون اهدا کنیم
تقوایی با بیان اینکه فردی که اقدام به حجامت می کند تا یک سال نمی تواند خون اهدا کند اظهار کرد: عمل حجامت را رد نمی کنیم اما با توجه به اینکه در اهدای خون، فرد می تواند جان انسان های دیگر که نیاز به خون و فرآورده های خونی دارند را نجات دهد، توصیه به اهدا خون می کنیم.
تقوایی با بیان اینکه چهار پایگاه انتقال خون در استان فعال است گفت: در شهرستان هایی که پایگاه وجود ندارد براساس برنامه ریزی، تیم هایی از استان به آن مناطق اعزام و از مردم خونگیری انجام می شود.
وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان با مشکل کمبود نیرو روبرو است، افزود: انتقال خون یک ارگان حیاتی است و باید مسئولان در زمینه تامین بودجه به این بخش توجه ویژه کنند.
وی از راه اندازی مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیرخویشاوندی (مرکز سپاس) در آینده نزدیک در استان خبرداد.
هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرستان های اردکان و میبد و یزد فعال است.
در این نشست، از خبرگزاری ایرنا، صداوسیمای مرکز یزد و هفته نامه ملک بعنوان رسانه های برتر در حوزه انتقال خون تقدیر شد.
شعار هفته انتقال خون 'با اهدای خون، زندگی را به اشتراک بگذاریم' نامگذاری شده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..