مدیر کل ثبت اسناد و املاک یزد هشدار داد؛

لزوم مستندسازی مالکیت مدارس هبه‌ای و موقوفات/شرایط نامساعد اراضی زراعی مهریز به لحاظ مالکیت

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد خواستار مستندسازی مالکیت مدارس هبه‌ای و اراضی و املاک حوزه آموزش و پرورش و همچنین موقوفات شد و گفت: بی‌توجهی به این مهم می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

«مهدی اقبال» در قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی اداره ثبت اسناد و املاک مهریز که با حضور مسئولان این شهرستان برگزار شد، گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۹۰۰ ملک روستایی در شهرستان مهریز دارای اسناد دفترچه‌ای قدیمی است که باید هر چه سریعتر اسناد تک برگی برای آنها صادر شود.

وی با بیان این که یکی از سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، موضوع اتمام کاداستر و مستندسازی و هویت سازی اراضی است، اظهار کرد: در همین راستا قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی تشکیل شد و ابلاغ آن به تمامی استانها نیز صورت گرفت و مقرر شد در فرمانداری‌ها با ریاست فرمانداران و رئیس دادگستری، جلسات این قرارگاه برگزار شود.

این مسئول عنوان کرد: بر اساس این ابلاغ، تمام متولیان امر زمین باید پای کار بیایند و امیدواریم این برنامه در مهریز نیز با جدیت پیگیری شود.

اقبال با بیان این که همواره با کمبود اعتبار در حوزه کاداستر مواجه بودیم، تصریح کرد: خوشبختانه این مشکل اکنون برطرف شده و دستگاه‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بدون دغدغه پای کار بیایند تا در زمینه مستندسازی اراضی اقدام لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: در شهرستان مهریز در حوزه دستگاهی ضعیف اقدام شده و لازم است دستگاه‌های متولی پای کار بیایند و در حوزه آموزش و پرورش نیز بسیاری از مدارس و املاک و اراضی مستندسازی نشده و مدارسی که به صورت هبه در اختیار مدارس قرار گرفته، مدعی پیدا می‌کند و در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد همچنین بر لزوم اقدام جدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اختصاص بودجه به منظور مستندسازی موقوفات تاکید کرد و گفت: در صورتی که مستندسازی انجام نشود، ممکن است مشکلات جدی در این زمینه ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به روستاهای بزرگی که در شهرستان مهریز وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه هیچ سندی در این روستاها صادر نشده و انتظار داریم دهیاران و شوراهای روستا، برای صدور اسناد مالکیت، مالکان را پای کار بیاورد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان همچنین بر تشکیل جلسه ای به منظور ارائه آموزش‌های لازم برای جمع آوری مدارک اراضی برای دهیاران و بخشداران تاکید کرد و گفت: باید از اعتباراتی که امسال در نظر گرفته شده، استفاده کنیم و طرح کاداستر را به طور کامل اجرایی کنیم.

اقبال با بیان اینکه اراضی زراعی شهرستان مهریز نیز به لحاظ سند مالکیت در شرایط مساعدی نیست، بیان کرد: امیدواریم با مساعدت فرماندار مهریز که از فرمانداران نمونه استان است، سند مالکیت و طرح کاداستر این اراضی به سرعت انجام شود.

«محمد دهقان بنادکی» فرماندار مهریز هم بر اهتمام جدی تمام دستگاه های شهرستان مهریز برای اجرای طرح کاداستر در مناطق شهری و روستایی این شهرستان تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت کاداستر، اظهار کرد: تشکیل قرارگاه جهادی کاداستر و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه کاداستر، اهمیت این موضوع را به وضوح نشان می دهد و اگر این طرح به درستی اجرا شود، بسیاری از مراجعات قضایی و مشکلات مردم در حوزه املاک کاهش می یابد.

وی بیان کرد: همه دستگاه های شهرستان مهریز این مهم را جدی بگیرند و برای اجرای طرح کاداستر در شهرستان مهریز همه تلاش خود را به کار گیرند.

دهقان بنادکی عنوان کرد: اطلاع رسانی و آموزش از موضوعات بسیار مهم در حوزه اجرای طرح کاداستر است و این آموزش باید از بنگاه های املاک آغاز شود و با نصب بنر همچنین برگزاری جلسات توجیهی برای شوراهای روستا و دهیاران ادامه یابد تا طرح به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر مشکل اعتبار در این زمینه مطرح نیست، افزود: اکنون فقط دستگاه ها باید پای کار بیایند و طرح را با جدیت پیگیری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: شهرستان مهریز در زمینه اجرا و اتمام طرح کاداستر از شهرستانهای پیشتاز در استان یزد باشد.

فرماندار در پایان نیز عنوان کرد: با پشتکار دستگاه‌ها و پیگیری فرمانداری، دو هفته یک بار جلساتی برای تعیین تکلیف کاداستر در مهریز برگزار شود تا این طرح به نتیجه برسد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..