یک مسئول در سازمان مدیریت یزد اعلام کرد؛

اختصاص اعتبارات پژوهشی امسال استان به موضوعات اجتماعی و فرهنگی

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از اختصاص اعتبارات پژوهشی موضوع بند هـ ‍‍‍‍‍‍‍‍ تبصره ۹قانون بودجه ۱۴۰۱ به موضوعات اجتماعی و فرهنگی خبر داد.

«مهدی دهقان منشادی» ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به پیشنهاد مطرح شده در کارگروه «اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده» و همچنین تاکید استاندار یزد مبنی بر اهمیت نقش پژوهش در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی استان و نیز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مقرر شد در سال جاری اعتبارات پژهشی موضوع بند هـ تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ به موضوعات اجتماعی و فرهنگی اختصاص یابد.

وی افزود: بدین منظور با انجام مکاتبه یا تشکیل نشست‌های مختلف، نیازهای پژوهشی حوزه اجتماعی و فرهنگی با نظر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه و نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی احصا شد.

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد یادآور شد: از جمله جلساتی که در این زمینه تشکیل شد می توان به نشست هم‌اندیشی با دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشی‌ نشین شهر یزد جهت طرح موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

دهقان منشادی گفت: موضوعات و نیازهای احصا شده در چند نشست کارشناسی جمع بندی شده و پس از آن در کارگروه «آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان» به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با ارسال فراخوانی عمومی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نیز در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) از پژوهشگران درخواست کرد تا کاربرگ‌های پیشنهادی (پروپوزال) خود را جهت بررسی ارسال کنند.

وی اظهار کرد: پس از مهلت زمانی فراخوان، تعداد ۳۹ کاربرگ‌ پیشنهادی برای ۱۰ عنوان پژوهشی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان دریافت شده است.

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، گفت: با بررسی دقیق کاربرگ‌های پیشنهادی و با در نظر گرفتن شاخص های ارزیابی این کاربرگ‌ها و نظرات اعضای کمیته پیش‌بینی در دستورالعمل اجرایی مرتبط، کاربرگ‌های‌ پیشنهادی ارسالی ۱۰ متقاضی برای ۱۰ طرح پذیرفته شد.

دهقان منشادی اضافه کرد: این عناوین پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باید به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شود تا پس از ثبت در سامانه سمات و طی مراحل قانونی مطابق با دستورالعمل به مرحله انجام درآیند.

به گفته وی، بررسی عوامل موثر بر ترجیحات فرزندآوری و نگرش‌ها در خانوارهای استان، ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی و ارایه تجارب موفق و راهکارهای کاهش، تحلیل و بررسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در مدارس استان یزد و ارایه راهکارهایی برای کاهش آن، واکاوی سبک زندگی اجتماعی فرهنگی یزدی‌ها در گذشته و حال، شناسایی فرصت‎های (آینده) شغلی بانوان مبتنی بر پایداری خانواده‌، بررسی توانمندی‌ها و سنجش استعدادهای دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌نشین شهر یزد، تدوین برش استانی طرح جامع مهندسی فرهنگی کشور و ارایه برنامه عملیاتی استان یزد، شناسایی ظرفیت‎های بهبود وضعیت سرگرمی و اوقات فراغت شهروندان استان، آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی توسعه صنعتی شهرستان میبد و واکاوی چالش‌ها ( اجتماعی، فرهنگی و امنیتی) و فرصت‌های گردشگری استان عناوین این ۱۰ طرح هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت استان، این طرح‌های پژوهشی پس از انجام و تصویب، جهت اجرای نتایج به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شده و برای استفاده عموم پژوهشگران بر روی سامانه پژوهش‌های توسعه‌ای استان به نشانی http://research.yazdmporg.ir قرار خواهد گرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..