شروع سال آبی جدید یزد با پیش‌بینی کاهش بارش‌ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد هشدار داد: بارندگی های سال آبی جدید یعنی از اول مهر۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲، با پیش‌بینی بارندگی کمتر از شرایط نرمال در فصل پاییز رقم خواهد خورد و لذا باید مدیریت مصرف، بیش از پیش در دستور کار شهروندان باشد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» با اشاره به کاهش بارندگی‌ها، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پیاپی در استان، گفت: سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را در حالی به پایان رساندیم که میزان بارش ۸۶.۸ میلیمتر در مقایسه با متوسط بلندمدت با کاهش ۹ درصدی مواجه بوده و ورودی سفره‌های زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شهرستان تفت با ۱۹۸.۵ میلیمتر و شهرستان بافق با ۵۲.۱ میلیمتر بارندگی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین میزان بارندگی بوده‌اند.

جوادیان زاده با بیان اینکه مقایسه میزان بارش‌ها در حوزه عملکرد استان ۷۴.۸ میلیمتر بوده است، گفت: ۳۰ درصد بارش سال آبی مذکور اختصاص به بارندگی مردادماه داشته است.

این مسئول با اشاره به تاثیرات سامانه بارشی مانسون در مردادماه سال جاری، گفت: در سامانه بارشی اخیر بالغ بر ۱۷ میلیون متر مکعب آب توسط ۲۰ طرح تغذیه مصنوعی ایجاد شده در سالهای قبل توسط شرکت آب منطقه‌ای، آبگیری شد که با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، این میزان آب، اگر قطعا تاثیرات مثبتی روی آبخوان داشته است ولیکن جبران کسری تجمعی آبخوان نخواهد کرد.

جوادیان زاده در پایان با اشاره به پیش بینی بارندگی کمتر از شرایط نرمال، نباریدن برف و کاهش ورودی سفره‌های زیرزمینی، بر همراهی همیشگی مردم و یاری رساندن به مدیران آب جهت مدیریت مصرف و گذر از تنش آبی در کنار همه اقدامات حفاظتی شرکت های آب استان تاکید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..