باز هم مرگ مشکوک بیماران در بیمارستان

به گزارش یزدی نیوز با اتفاقاتی که پیرامون قصور تیم پزشکی در مداوای عباس کیارستمی(فیلمساز نامی کشورمان) رخ داد؛ – آن‌چه به ظن پزشک معالج او در کشور فرانسه، منجر به مرگ این جهره بین‌المللی شد-، بار دیگر نام پزشکان ایرانی به دلیل کوتاهی در انجام  وظیفه خود، سر زبان‌ها افتاد.

 
اوایل سال ۹۴ بود که سریالی طنز تحت عنوان «در حاشیه» از شبکه سوم سیما به کارگردانی مهران مدیری پخش شد؛ سریالی که از همان قسمت‌های نخست، اعتراض پزشکان کشور را به دنبال داشت؛ «پزشکان طناز غیرمتخصص و غیرحرفه‌ای که دست به انجام اعمال جراحی پیچیده می‌زدند»، اعتراض‌ها را تا جایی رساند که سریال را خیلی زودتر از موعد به انتها رساند.
 
در میان اعتراض به برنامه‌های تلویزیونی تحت عنوان توهین به قشر یا حرفه یا قوم خاصی، شاید یکی از بیشترین اعتراض‌ها را اصحاب حوزه سلامت، به خود اختصاص دهند؛ اگر قصد جانبداری از هیچ کدام ازطرفین بحث نباشد و زحمت، اخلاق و انسانیت بسیاری از اهالی سلامت کشورمان، فراموش نشود، با اتفاقات ریز و درشتی که همه روزه در حوزه سلامت کشور رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد، افردای که در حوزه خود ضعف بیشتری- به هر دلیل- داشته باشند، خیلی بیشتر به فریاد مبرا کردن خود از عیب‌ها و توضیح خود برمی‌خیزند.
 
اخبار مربوط به حوزه سلامت که گاه شکلی فاجعه‌آمیز هم به خود می‌گیرند، تبدیل به اخباری روزانه شده‌اند که به راحتی می‌توانند خوراک نوشتاری روزنامه‌های کشور را هم تامین کنند؛ اخباری نظیر قطع اشتباهی پای یک بیمار کهنسال در یکی از بیمارستان‌های تهران یا خودکشی یکی دیگر به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های پذیرش؛ و تصاویری از بیمارانی که که جلوی درب بیمارستان می‌خوابند به این دلیل که بیمارستان حاضر نشده بدون دریافت هیچ هزینه‌ای آن‌ها را بستری کند.
 
خبر سوختن یک مادر و فرزند تازه متولدشده‌اش به دلیل ایمنی نبودن دستگاه‌های بیمارستان یا عدم مهارت پرستاران یا تیم مراقب؛ اخباری که جهانی هم شدند مانند کشیدن بخیه صدرای پنج‌ساله در خمینی‌شهر بله دلیل نداشتن هزینه بخیه‌ای که بر چانه‌ پاره‌شده‌اش زده بودند.
 
خبرها همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و به باقی ماندن یک باند در گلوی پسربچه بوشهری می‌رسد که عمل لوزه انجام داده بود و حالا مسمویت در بیمارستان آن هم با غذایی که گفته می‌شود با عنوان «نذری» و از خارج از بیمارستان به بیماران بخش دیالیز داده‌اند!
 
داستان یک مرگ مشکوک
 
سه بیمار دیالیزی در بیمارستان سینا، در شهرستان کارون، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته جان خود را از دست دادند. بیمارستان سینا در شهرستان کارون ابتدای جاده اهواز- آبادان در منطقه کوت عبداله واقع شده است؛ این بیمارستان از سال ۱۳۴۷ برای بیمارستان ریوی و مرکز نگهداری مسلولین تأسیس شد.
 
فرماندار شهرستان کارون با اعلام این خبر، می‌گوید: سه بیمار دیالیزی روز دوشنبه هفته گذشته و روز چهارشنبه در حالی که دچار اسهال و حالت تهوع شده بودند به بیمارستان سینا مراجعه کردند.
 
غلام علیدادی، توضیح می‌دهد:از این سه بیمار ۲ نفر در بیمارستان جان خود را از دست دادند و یک بیمار دیگر نیز در منزل جان خود را از دست داد؛ این اتفاق طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته رخ داده است.
 
در همین حال و در پی مرگ مشکوک سه بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای شهرستان کارون، پرونده این بیماران به پلیس و پزشکی قانونی ارجاع شده است.
 
رئیس بیمارستان: بیماران فوت‌شده خیلی حساس بودند
 
اما در پی انتشار خبر فوت ۴ بیمار دیالیزی، صاحب حسینی‌نژاد رئیس بیمارستان سینا،  فوت چهار بیمار دیالیزی در این بیمارستان را رد کرده و اظهار می‌کند: سه بیمار دیالیزی در این بیمارستان فوت کرده اند و پرونده آنها برای بررسی بیشتر و تشخیص علت فوت، به پزشکی قانونی ارجاع شده است.
 
حسینی نژاد همچنین توضیح می‌دهد: در بررسی اولیه علت فوت این بیماران عفونت روده‌ای تشخیص داده شده است.
 
او می‌گوید: بخش دیالیز بیمارستان سینا ۸۵ بیمار دیالیزی دارد که این بیماران یک روز در میان تحت دیالیز سه تا چهار ساعت قرار می گیرند.
 
رییس این بیمارستان با بیان این‌که نتیجه بررسی‌ها حکایت از عفونت روده‌ای این بیماران داشته گفت: بررسی کامل بخش دیالیز از نظر آب، دستگاه و محلول انجام شده و از این بابت مشکلی وجود نداشته زیرا بخش دیالیز اخیرا نوسازی و بهسازی شده است.
 
این مقام مسئول اظهار می‌کند: با توجه به این‌که این بیماران از نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند با کوچکترین آلودگی دچار مشکل می‌شوند.
 
حسینی نژاد می‌افزاید: غذای مصرفی بخش دیالیز شبیه سایر بخش‌ها بوده و در آن روز حدود ۵۰۰ نفر از این غذا مصرف کرده‌اند که هیچ‌کدام دچار عارضه نشده‌اند بنابراین احتمالا رعایت نکردن بهداشت فردی نزد بیماران عامل این مشکل بوده است.
 
نذری بودن غذا تکذیب شد
 
اما در حالی‌که اخبار اولیه بر مبنای نقل‌قول‌هایی که از سوی رئیس بمارستان سینا ازائه می‌شد، از مرگ ۴ بیمار آن هم به دلیل مصرف غذای نذری، حکایت می‌کرد، حسینی‌نژاد در اخبار تکمیلی، مصرف غذای نذری و مسمومیت با غذای نذری را تکذیب کرده و توضیح می‌دهد: هیچ‌گونه غذای نذری در بیمارستان توزیع نشده و حراست بیمارستان از توزیع هر گونه غذا به غیر از غذای بیمارستان جلوگیری می‌کند.
 
خبرگزاری برنا اما پیش از اینتشار این خبر، حادثه را این‌گونه نقل کرده بود: «حسینی نژاد رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگویی در خصوص علت فوت ۴ بیمار دیالیزی اعلام کرد: علت فوت ۴ بیمار دیالیزی در بیمارستان سینا توزیع مواد غذایی نذری مسموم بین بیماران بخش دیالیز بوده است؛ او افزود: این مواد غذایی که توسط فردی از بیرون تهیه شده بود بین بیماران توزیع شد، مسمومیت این مواد غذایی به قدری بود که منجر به فوت همزمان ۴ بیمار دیالیزی شد.»
 
کسی به فکر بیماران دیالیزی نیست
 
گزارش‌ها حاکی است، علاوه بر پزشکی قانونی، این پرونده در نیروی انتظامی نیز در حال بررسی است. به گفته یک منبع آگاه، مرگ مشکوک بیماران دیالیزی در پلیس آگاهی خوزستان مطرح شده است. البته هنوز این بررسی ها به نتیجه نرسیده است.
 
اما در میان صحبت‌های ضد و نقیض رئیس بیمارستان و مقام‌ها مسئول اگر کنکاش کنید، سوال‌هایی ممکن است در ذهنتان بماند؛ اگر غذایی به بیماران دیالزی با عنوان نذری داده شده، با توجه به سیستم حساس بدنی این افراد- به گفته رئیس بیمارستان-، چرا این کار صورت گرفته؛ اگر این بیماران- مانند سایر بیماران- نباید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند؟
 
اگر هم این غذاها نذری نبوده، غذای بیمارستان چه ایرادی داشته که سبب مرگ بیماران شده؟ حتی اگر قضیه را به حساب حساس‌بودن بیش از حد بیماران دیالزی بگذاریم، باز بی‌مبالاتی مسئولان بیمارستان توجیه نمی‌شود؛ بلکه به نظر می‌رسد با حساس‌بودن بیماران، حساسیت آن‌ها می‌بایست صدچندان می‌شده نه این‌که بخواهند همین حساسیت را وسیلهای برای توجیه کار خود قرار دهند.

بخش نظردهی بسته شده است..