افزایش روند ابتلا به تب مالت در مهریز

no-thumbs

از ابتدای امسال تاکنون بیست وچهار مورد ابتلا به تب مالت در مهریز گزارش شده است.

به گزارش یزدی نیوز:سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز روند ابتلای سالانه به بیماری تب مالت رو به افزایش است که در همین راستا باید از مصرف لبنیات غیر بهداشتی پرهیز شود.

دکتر مختاری در کارگاه آموزشی آشنایی و مقابله با بیماری تب مالت (بروسلوز) گفت:تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه انتقال پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تب مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است، تصریح کرد: عامل بروز این بیماری، میکروبی به نام بروسلا است که مقاومت زیادی دارد و تنها در دمای بالا از بین می‌رود

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان مهریز اشاره کرد:مصرف فرآورده‌های لبنی به صورت سنتی و غیر پاستوریزه و عدم همکاری برخی دامداران جهت اتلاف دام‌های آلوده و عدم واکسیناسیون دام‌ها از مهمترین دلائیل ابتلا به این بیماری می‌باشد

دکتر مختاری افزود:موارد مثبت تب مالت در سال گذشته در شهرستان مهریز نوزده مورد بوده، اما از ابتدای سال جاری تاکنون بیست وچهار مورد است که روند افزایشی به خود گرفته و با افزایش چهل و پنج درصدی مواجه است.

وی با بیان اینکه علائم ابتلا به تب مالت در حیوانات با انسان متفاوت است، گفت: این بیماری در حیوانات به صورت سقط جنین به ویژه در دام‌های سبک و کاهش وزن، کاهش شیر و اختلال سیستم گوارشی نمود پیدا می‌کند.

وی راه‌های انتقال بیماری تب مالت استفاده از لبنیات خام و تازه به ویژه پنیر و خامه برشمرد وگفت: نگهداری پنیر در آب نمک به مدت دو تا سه ماه توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف شیرخام غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی و تماس تنفسی مستقیم با دام نیز منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود و مصرف شیرخام غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی و تماس تنفسی مستقیم با دام نیز منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود.

مختاری در خصوص راهکار‌های جلوگیری از بیماری تب مالت، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم و ضروری است که از مصرف لبنیات مشکوک و شیر خام قبل از جوشاندن خودداری شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..