دستیابی یزد به رشد اقتصادی ۷.۵۵ درصدی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با استناد به برآوردهای مرکز آمار ایران از دستیابی این استان به رشد اقتصادی ۷.۵۵ درصدی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«مجید دهقانی‌زاده» ضمن اعلام این خبر گفت: مطابق برآورد زودرس مرکز آمار ایران، استان یزد در سال گذشته رشد اقتصادی ۷.۵۵ درصدی را شاهد بوده و در این شاخص رتبه اول را در بین سایر استان‌ها به دست آورده است.

وی افزود: میزان تولید ارزش افزوده استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دهقانی‌زاده با اشاره به اینکه متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور در این سال ۴.۳۵ درصد بوده است، بیان داشت: پس از استان یزد استان‌های خوزستان و ایلام با ۷.۵۳ در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ سهم بخش صنعت از تولید ناخالص در استان ۴۷ درصد، بخش کشاورزی ۸.۸ درصد و بخش خدمات ۴۴.۲ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت استان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان از سال گذشته برنامه‌ریزی برای رشد اقتصادی ۸.۳ درصدی را در پنج محور برای سالجاری آغاز کرده‌اند، افزود: هم اکنون نیز در استان علاوه بر سرمایه‌گذاری جدید، به سهم بهره‌وری از رشد و فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال و راکد توجه ویژه‌ای شده است.

وی با تاکید بر منویات رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و پیگیری‌های استاندار یزد در تحقق برنامه‌های رشد ۸.۳ درصدی استان گفت: این روند رو به رشد در دستورکار استان قرار گرفته است.

دهقانی زاده در پایان با بیان اینکه شاخص کلیدی نرخ بیکاری استان نیز از سال گذشته روند نزولی خود را آغاز کرده و در تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۷.۷ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: موضوع تداوم رشد اقتصادی و تداوم نرخ پایین بیکاری مردان در استان، لزوم مساله مدیریت مهاجرت در استان را نشان می‌دهد تا تبعات فرهنگی و اجتماعی توسعه اقتصادی در جامعه کنترل شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..