انتشار کتاب «جماران تا گُلف» در یزد

کتاب «جماران تا گُلف» روایت زندگی فرمانده شهید حاج «حسن دشتی» به همت حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

«محمدصادق کوچک‌زاده» سرپرست حوزه هنری یزد ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: این کتاب بخشی از خاطرات زندگی و رزمندگی سردار شهید «حاج حسن دشتی رحمت آبادی» از فرماندهان یزدی دوران دفاع مقدس و رییس ستاد تیپ ۱۸ الغدیر را در قالب داستانی شیرین و جذاب روایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مریم طباطبایی نویسنده این اثر یکی از استعدادهای ادبی استان و رویش‌ کارگاه‌های داستان و رمان‌نویسی حوزه هنری یزد است، افزود: «جماران تا گُلف» در ۱۶۸ صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری یزد توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب عرضه شده است.

وی ادامه داد: در این زندگی‌نامه داستانی بخشی از سبک زندگی، شخصیت، اخلاق، رفتار، منش، تواضع، اخلاص، ایثار و مجاهدت‌های این فرمانده شهید به روایتگریِ اصلی همسر شهید و همچنین مادر، برادر، خواهر، دوستان و همرزمانش آورده شده است.

سرپرست حوزه هنری یزد ضمن قدردانی از همکاری خانواده¬ و هم‌رزمان شهید در گردآوری و تدوین این اثر گفت: این کتاب با همکاری حوزه هنری یزد و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تولید شده است.

«مریم طباطبایی» نویسنده کتاب «جماران تا گلف» هم در خصوص انتخاب نام کتاب و انتشار نخستین اثرش اظهار کرد: این نام با توجه به سیر داستانی کتاب انتخاب شد؛ یکی از اولین فصل‌های کتاب «بیت اول، جماران» نام دارد و فصل شهادت «چند جرعه قبل از گلف» است.

وی با بیان اینکه یزد شهدای بزرگ و انسان‌های ویژه‌ای با خصوصیت‌های شخصیتی برجسته‌ای را تقدیم انقلاب کرده که متأسفانه مهجور مانده‌اند و خیلی کار رسانه‌ای قابل قبولی درباره ایشان ارائه نشده است، گفت: کنگره‌ بزرگداشت چهار هزار شهید استان بهانه‌ای برای تألیف ۴۰ جلد کتاب برای تعدادی از این شهدای گرانقدر بود و من هم به فضل خدا توفیق یافتم زندگی‌نامه‌ داستانی «شهید حاج حسن دشتی» را بنویسم.

این کارشناسی علوم قرآنی با اشاره به اینکه شهدا بهترین الگو برای ما و نسل‌های آینده‌اند، ادامه داد: معتقدم شهدا ودیعه‌های الهی هستند که خداوند به دنیا به امانت سپرده است از این رو رسالت همه‌ ماست که به هر نحوی نسبت به شناخت و شناساندن این انسان‌های خاص و مخلص که مثل همه‌ ما زندگی انسانی داشتند ولی از مسیر همین زندگی خاکی به درجات والای ملکوت رسیدند، کمک کنیم.

این بانوی نویسنده که از تابستان ۱۳۹۶ با حضور در دوره‌های نویسندگی حوزه هنری یزد به طور جدی فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده و هم اکنون در حال نوشتن دومین اثرش است، نقش این کارگاه‌های آموزشی در رشد و پرورش استعدادهای ادبی را مؤثر دانست و گفت: هر چه در این کارگاه‌ها آموختم نقطه‌ عطف همه‌ آموخته‌هایم تاکنون بوده است.

گفتنی است، شهید حسن دشتی متولد ۲۸ اسفند ۱۳۳۷ در رحمت‌آباد یزد است. کودکی و نوجوانی پر فراز و نشیب او همراه با تحولات سیاسی و فرهنگی به رهبری عالم مجاهد، شهید آیت‌الله صدوقی(ره) در یزد و دوره جوانی‌اش نیز با شروع مبارزات علیه رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی همزمان بود. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اولین‌ نیروهای سپاه یزد به حساب می‌آمد و مدتی هم در جماران پاسدار حفاظت از بیت امام خمینی(ره) بود. حاج حسن همچنین مدتی فرماندهی سپاه بافق را بر عهده داشت و پس از آن اغلب اوقات خود را در جبهه‌های جنوب در دفاع از حریم ایران اسلامی سپری کرد و در بیشتر عملیات‌ها حضور داشت.

رییس ستاد تیپ مستقل ۱۸ الغدیر و فرماندهی لجستیک این تیپ از جمله مسئولیت‌های شهید دشتی در دفاع مقدس بود و سرانجام این سردار رشید اسلام، یکم بهمن‎ماه ۱۳۶۵ در سن ۲۸ سالگی در عملیات کربلای پنج در منطقه‌ شلمچه به فیض شهادت نائل آمد. از این شهید گرانقدر دو فرزند به یادگار مانده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «سر و مو و محاسن پرپشت و مشکی، نگاهِ چشم‌های سیاه مهربان با آن لبخند همیشگی توی صورتش، اگر جلوی هر کسی که می‌شناختش می‌گفتی حسن دشتی، همین تصویر مهربان نقش می‌بست در ذهنش و همین صورت باعث می‌شد هر کسی فقط یک بار هم او را می‌دید دلش بخواهد این یک بار دو بار و چند بار شود. اصلاً با همان یک بار نشست و برخاست، انگار که محبت حسن آقا پا داشت و می‌دوید می‌رفت کنج دل آدم می‌نشست. اولین بار من در همان سپاه بود.»

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..