داناب یزد در پایان ایستگاه پنجم و آغاز ایستگاه ششم

اختتامیه پنجمین دوره طرح ملی دانش اموزی نجات آب(داناب) و افتتاحیه ششمین دوره این طرح در استان یزد با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

اختتامیه پنجمین دوره طرح «داناب» طرح ملی دانش آموزی نجات آب با معرفی و تجلیل از برترین های این دوره در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و افتتاحیه ششمین دوره این طرح در سال جاری تحصیلی پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه و متولیان برگزاری این رویداد در محل سالن آمفی تئاتر دبیرستان دخترانه استعدادهای درخشان برازنده مقدم یزد برگزار شد.

«محمدرضا دهقانی فیروزآبادی» رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد در این مراسم با بیان این که شادابی و پویایی جامعه وابسته به آب است لذا برای حفظ این شادابی لازم است چگونگی محافظت از نعمت خدادادی آب را فراگیریم، تصریح کرد: مجموعه‌ی جهاددانشگاهی استان یزد مفتخر است که در کنار دانش‌آموزان و مسئولین دلسوز طی سالیان گذشته به عنوان مجری طرح داناب در استان فعالیت کند و در این راستا تلاش شده تا در حوزه آب و نجات آن قدم‌های مثبت و موثری برداشته شود.

وی افزود: همکاران ما در دبیرخانه اجرایی طرح داناب، برنامه‌های مختلفی را در راستای این که بتوانیم آب را بهتر بشناسیم طی پنج سال پیاپی برگزاری این طرح اندیشده و عملیاتی کردند.

دهقانی در خصوص انیمشین و برنامه‌های آقای داناب نیز گفت: «آقای داناب» خلق شده است تا به ما یادآوری کند که باید با علم و دانش آب به سراغ آب رفت و از این منبع گران قیمتی که در استان یزد همانند الماس ارزشمند است، با دانش حفاظت کرد و این دانش کسب شده را به خانواده‌ها و جامعه نیز انتقال داد.

این مسئول با تاکید بر این که دانش‌آموزان بهترین سفیران داناب در بین اعضای خانواده خود هستند، خاطرنشان کرد: طرح داناب تنها با فراگیری دانش استفاده و شناخت آب اجرایی نمی‌شود بلکه این دانش باید رنگ عمل به خود گیرد و همه جامعه این دانش را آموزش ببینند و دانش اموزان به بهترین نوع ممکن می‌توانید این مهم را تحقق بخشند.

دهقانی در پایان با بیان این که امید تمام مسئولان داناب به دانشی است که دانش‌آموزان در این طرح فرا می‌گیرند، عنوان کرد: دانش اموزان در قالب این طرح می تواند ناجی آب باشند تا این مایه حیات و دلیل شادابی جامعه را برای آیندگان نیز حفظ و نگهداری کنند.

«محمد مهدی جوادیان زاده» مدیر عامل آب منطقه ای یزد نیز در این مراسم ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، تصریح کرد: در حالی که بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۸۴ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکب آب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می کرده، پس از ۱۶ سال این میزان به ۷۰۰ ملیون مترمکعب کاهش یافته به عبارتی طی این مدت حجم سفره‌های آب زیرزمینی مورد استفاده در این بخش به نصف کاهش داشته و در صورت ادامه این روند طی ۱۶ سال آینده دیگر آبی از داخل زمین استخراج نخواهد شد.

وی با بیان این که طرح احیا و تعادل بخشی سفره های زیرزمینی آب به عنوان ترمز محکمی بر توقف رویه‌ی گذشته که به سمت نابودی ذخایر منابع آبی در حال حرکت بود، است، این مهم را در راستای اصلاح این مسیر و جایگزینی مسیری جدید در زمینه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی خواند.

جوادیان زاده افزود: این طرح به این معناست که تنها به بخشی از آبی که هر سال در سفره‌های آب زیرزمینی جمع می‌شود، مجوز استفاده داده شود و مابقی آن برای جبران برداشتهای نادرست گذشته ذخیره شود.

این مسئول به مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان در قبال آب اشاره و عنوان کرد: این مسئولیت در واقع آگاه شدن به نحوه صحیح مصرف آب و انتقال دانش مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف به دیگر اقشار جامعه است تا به نحوی در آینده تصمیم‌گیری کنیم که باعث ایجاد امید شود و هدف از تشکیل طرح داناب نیز همین امر بوده است

«محمد کاظم رحیمی نژاد» مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به شکل گیری تمدنی در فقیرترین و سخت‌ترین شرایط جغرافیایی به عنوان نگین کویر در یزد، اظهار کرد: اجداد ما ثبات کردند که خواستن توانستن است و حتی در جایی که کمترین اثری از حیات وجود دارد، با اراده انسان به عنوان اشرف مخلوقات می‌توانیم یک تمدن و جامعه‌ای را شکل دهیم که علی‌رغم تمام محدودیت‌ها امروز به یک برند قابل ارائه به کل کشور در حوزه‌های مختلف باشد.

وی افزود: وقتی انسانهایی، کیلومترها و دهها سال دست به دست هم می‌دهند و قناتی را خلق می‌کنند تا مکانی خشک و بی‌ آب و علف را به سرزمینی قابل زیستن تبدیل کنند، طبیعتاً نه تنها قدر قطره قطره‌ی این آب را بلکه قدر عمر و زمان و امکانات را نیز می‌دانند و به دلیل این ریشه‌ی محکم در توانایی، به یک دانایی میرسد که میتواند خلق‌های متعددی را داشته باشد.

رحیمی‌نژاد در پایان اظهار کرد: امروز به خودمان و فرزاندمان یادآوری می‌کنیم که مدیون چه کسانی هستیم و فرهنگ حاکم امروز بر استان و مدیریت آب ان دیار، ریشه در چه دوره و زمانی دارد و اجداد ما چه تلاش‌های کردند تا این مکان بی‌آب و علف را به مکانی برای زیستن تبدیل کنند.

در پایان از برترین‌های پنجمین دوره طرح داناب در استان یزد تجلیل و از پوستر دوره ششم طرح رونمایی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..