رخداد اولین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم در روز ۳ آبان

آسمان روز سه‌شنبه، ۳ آبان ماه میزبان پدیده خورشیدگرفتگی جزئی است و این پدیده نجومی در سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود.

امیرعباس شهدادی، مدیر واحد فناور دهکده نجوم پارک علم و فناوری استان کرمان و دبیر انجمن نجوم کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خورشیدگرفتگی جزئی روز سه‌شنبه، گفت: این خورشید گرفتگی و کسوف پیش رو در روز سه‌شنبه، ۳ آبان ماه جاری رخ می‌دهد و این رویداد در آسمان سراسر ایران قابل مشاهده است.

وی خورشیدگرفتگی را پدیده‌ای دانست که به واسطه قرار گرفتن ماه در میان خورشید و زمین و افتادن سایه ماه بر روی زمین، رخ می‌دهد.

شهدادی ادامه داد: این خورشیدگرفتگی از حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و تا حدود ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت. اوج گرفت در ساعت ۱۵ خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم کرمان یادآور شد: این رخداد نجومی در تهران در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه آغاز می‌شود و ساعت ۱۴و ۵۸ دقیقه به اوج خود خواهد رسید و انتهای گرفت در ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه است.

 

وی خورشیدگرفتگی روز ۳ آبان ماه را از نوع “گرفت جزئی” عنوان کرد و یادآور شد: کسوف جزئی زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، اما قرص ماه فقط جزئی از قرص خورشید را می‌پوشاند.

شهدادی با تاکید بر اینکه هر ساله ۲ تا ۵ خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد، خورشیدگرفتگی بعدی قابل رصد را در روز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ دانست.

مدیر واحد فناور دهکده نجوم پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به رصد پدیده خورشیدگرفتگی در روز ۳ آبان ماه، توضیح داد: این پدیده نجومی با چشم غیر مسلح قابل رصد است؛ از این رو رعایت نکات ایمنی الزامی است. بهتر است در زمان رصد این پدیده از عینک‌های مخصوص استاندارد رصد خورشید استفاده شود. اگر این نوع عینک‌ها در دستری نبود، می‌توان از عینک‌های جوشکاری نمره ۱۴ و یا دو لایه نمره ۷ استفاده شود.

وی تاکید کرد: استفاده از عینک آفتابی و عکس رادیولوژی گزینه مناسبی برای رصد این پدیده نیست و در صورت عدم رعایت این نکات، آسیب جدی به چشم و بینایی رصدگران وارد می‌شود.

شهدادی با اشاره به برنامه رصدی، اظهار کرد: به دلیل شرایط موجود امکان رصد در سطح شهر نداریم، ولی با همکاری آموزش و پرورش دو دبیرستان فرزانگان متوسطه اول و علامه حلی برنامه رصد عمومی خواهیم داشت.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..