یزد، هجدهمین استان گران/ رشد اقتصادی استان بالاتر از کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان: نمی‌توان بر اساس نرخ تورم مدعی شد که یزد گرانترین استان کشور است.

به گزارش یزدی نیوز، رحمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با رد ادعای اینکه یزد گرانترین استان کشور است، گفت: این ادعا ناشی از عدم تفاوت قائل شدن بین تورم و شاخص قیمت است. افزایش تورم به معنای گرانتر بودن استان نیست و باید شاخص قیمت را مبنا قرار داد.

وی با اشاره به اینکه تورم در برخی استان‌ها زودتر و در برخی استان‌ها دیرتر رخ می‌دهد، افزود: گران و ارزان بودن استان به شاخص قیمت برمی گردد که یک سال پایه‌ای دارد و در سال ۱۳۹۵، ۱۰۰ بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار داشت: شاخص قیمت در کشور ۵۲۶ و در استان یزد ۵۳۲ است، بنابراین تفاوت چندانی در این زمینه وجود ندارد. یزد در رتبه هجدهم گرانی کشور قرار دارد و چندین استان بر اساس این شاخص از استان یزد گرانتر هستند.

وی ادامه داد: نرخ تورم استان یزد در شهریور ماه ۴۴/۹ بوده و در کل کشور هم ۴۲/۱ است. گرچه تورم استان از کشور بالاتر است، اما همانگونه که گفتیم مقوله گرانی و تورم با یکدیگر تفاوت دارد.

رحمانی تأکید کرد که نرخ تورم روستا‌های استان یزد ۴۲/۴ است که یکی از کم تورم‌ترین نرخ‌های کشور به شمار می‌آید.

وی همچنین از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: نرخ تورم بیکاری به ۷/۷ درصد رسیده که در هفت سال اخیر بی سابقه است. امسال در سامانه برای استان یزد ۱۸ هزار شغل تعریف شده که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خاطرنشان ساخت: به ازای تولید هر ۳ هزار شغل، یک درصد نرخ بیکاری مردان و به ازای تولید هر هزار شغل، یک درصد نرخ بیکاری بانوان استان کاهش می‌یابد.

وی جمعیت استان بر اساس آمار سال گذشته را یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد که ۶۴۱ هزار و ۳۰۰ تن را مذکر و ۶۱۱ هزار و ۲۰۰ تن را افراد مونث عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل بیشتر بودن آقایان هم حضور کارگران سایر استان هاست، به گونه‌ای که بیش از ۵۵ درصد بیمه شدگان در شهرستان اردکان را کسانی تشکیل می‌دهند که محل تولدشان خارج از استان است.

رحمانی با اشاره به برنامه‌های کشوری و استانی گفت: یکی از برنامه‌های دولت افزایش رشد اقتصادی به هشت درصد است که در دهه ۹۰ به طور متوسط فقط یک درصد رشد داشت. البته این رشد باید مستمر باشد و نه مقطعی.

وی با اشاره به اینکه متوسط رشد اقتصادی در جهان چهار درصد بود که پس از جنگ در اوکراین به سه درصد رسید، ادامه داد: استان یزد در تلاش است تا رشد اقتصادی را به ۸/۳ برساند و برنامه ما برای رسیدن به این عدد در مدت چهار سال خواهد بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه آمار‌ها بر اساس ۳۵ طرح در حوزه‌های مختلف اعلام می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های استان را برنامه تحولی یزد نوین تشکیل می‌دهد که شامل ۱۵ برنامه و ۱۹۰ طرح است که رقم خوردن آن کمک بزرگی به توسعه خواهد کرد.

رحمانی اظهار داشت: ۴۵۰ طرح عمرانی در استان یزد احصا شده که از طرح‌های پیشران بوده و برای تحقق آن به ۱۵ هزار میلیارد اعتبار در یکسال نیاز دارد. همچنین ۴۵۰ طرح اقتصادی مهم داریم که به ۴۵ هزار میلیارد تومان نیازمند است، بنابراین اعتبار مورد نظر برای اجرای این طرح‌های بزرگ ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی بر لزوم راه اندازی واحد‌های راکد استان تأکید کرد و گفت: ۱۷۰ واحد راکد و ۳۹۰ واحد با ظرفیت زیر ۵۰ درصد در استان داریم که مسئولان در حال رفع مشکلات آن‌ها هستند و تاکنون ۳۷ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از تلاش برای تغییر شیوه آمارگیری خبر داد و افزود: کشور تا سال ۱۴۰۵ باید از نظام سنتی در آمارگیری به نظام سیاسیت ثبت مبنا تغییر روش دهد و اطلاعات بر اساس اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی گردآوری شود. مثلا اطلاعات تحصیلی از بانک اطلاعات آموزش و پرورش، اشتغال از بانک بیمه ها، خانه از بانک بیمه‌ها و … احصا شود.

 

رحمانی با بیان اینکه در استان یزد به اشتغال کامل رسیدیم، گفت: در حال حاضر کارخانجات استان یزد با کمبود نیروی کار مواجه هستند و از میان مردان اگر کسی واقعا به دنبال کار باشد و بخواهد کار کند محدودیتی در ارتباط با وجود فرصت شغلی برای او نداریم.

 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ارتباط با بحث سرمایه‌گذاری در استان یزد مورد توجه قرار گرفته، ایجاد تسهیل در روند کاری شروع سرمایه‌گذاری است به گونه‌ای که در حال حاضر تحویل زمین به سرمایه‌گذاران یک‌روزه انجام می‌شود.

خبرنگار: سیما میدانی

بخش نظردهی بسته شده است..