استاندار یزد مطرح کرد؛

واگذاری معادن به تعاونی ها به منظور سهامدار کردن و بهره‌مندی اقتصادی مردم

استانداریزد بر واگذاری معادن به تعاونی‌های فراگیر به منظور سهامدار کردن و بهره مندی اقتصادی مردم از آنها در استان تاکید کرد و گفت: معادن انفال هستند اما عموم مردم از اینکه یزد استانی معدنی هست حس خوبی ندارند به این دلیل که بهره‌ای از آن نمی‌برند.

«مهران فاطمی» در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: معادن آنچنان که شایسته بوده موجب توسعه و رشد استان نشدند؛ البته اتفاق‌های خوبی افتاده و به خاطر همین معادن و سرمایه‌گزاری‌های آن شرکت‌های بزرگی پای کار آمدند و زنجیره‌هایی شکل گرفتند که خود این سرمایه‌گذاری اتفاق خوبی هست.

وی با اشاره به این که متأسفانه مردم استان از معادن، متنفع نشده‌اند، گفت: معادن انفال هستند اما عموم مردم از اینکه یزد استانی معدنی هست حس خوبی ندارند به این دلیل که بهره‌ای از آن نمی‌برند و هر چه جلوتر می‌رویم با چالشی که مردم در برابر معدن کار قرار می‌گیرند، بیشتر مواجه می‌شویم به صورتی که مردم یزد این نعمت بزرگ را به جای نعمت، نقمت می‌دانند.

استاندار به روستای کردآباد اشاره کرد و گفت: این روستا با وجود ۱۵ معدن فعال، جاده آن بهسازی نشده است و سیما و منظر آن هم نامطلوب است، بزرگترین معدن استان یعنی چادرملو که در روستای خرانق واقع شده است اما بهره‌ای برای مردم آن نداشته و اکنون خرانق یکی از محروم ترین بخش استان است؛ همچنین روستای حاجی آباد زرین در اردکان یکی از محرومترین روستای استان و عقدا نیز با وجود نعمت معادن، محروم‌ترین بخش استان است.

وی ادامه داد: متأسفانه جاده یزد – طبس هفته‌ای چند کشته دارد و کشته‌های آن به علت تصادف با ماشین‌های سنگین رخ می‌دهد؛ ۷۰ درصد بار ترافیکی این جاده مربوط به سه معدن آن است؛ چرا اقدامی برای دو بانده شدن این جاده از درآمد همین معادن نمی‌شود؟

فاطمی یادآور شد: وقتی این اتفاق می افتد انگیزه‌ای برای حمایت از سوی مردم باقی نمی‌ماند و مردم معدن را در برابر خود می‌دانند و معدنکار هم می‌گوید من قانونی عمل کردم. البته شاهد اقدامات مثبتی از سوی برخی معادن بوده‌ایم.

استاندار به اعطای ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شرکت های معدنی برای تأمین آب استان اشاره کرد و گفت: این مقدار را از هزینه‌های مالیاتی آنها کم می‌شود زیرا نفع آب به همه مردم می‌رسد.

وی افزود: اقدام دیگر اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای خط پدافند آب از از سوی یکی از مجموعه‌های معدنی استان بود که با اجرای آن ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب به ظرفیت فعلی اضافه می‌شود.

استاندار اضافه کرد: همچنین ۴۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی چادرملو برای خرید دستگاه تشخیص و درمان سرطان هزینه شد که تا قبل از آن مردم باید برای درمان به خارج کشور یا تهران می‌رفتند.

به گفته وی، شرکت پروازی نیز در استان دایر و خرید هواپیما با حجم سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان از محل مشارکت معدن اتفاق افتاد.

وی از وجود سه ظرفیت در حوزه معدن استان یاد کرد و گفت: تخفیف ۲۰ درصد حقوق دولتی که قبلا در اختیار شورای معادن استان بود ولی الان در اختیار شورای عالی معادن است که باید این را احیا کنیم؛ ما می‌گوییم این تخفیف را برای معادن می‌گیریم ولی شما به ازای آن طرح‌های عمرانی را به نفع مردم اجرا و حمایت کنید.

وی تصریح کرد: ظرفیت دوم که پیگیری شده است را سهم ۱۲ درصد و ۱۵ درصد اعلام کرد که به خزانه می‌رود.

استاندار ادامه داد: ما در قانون برنامه هفتم که در حال نوشته شدن است باید بتوانیم احکامی را اضافه کنیم که صراحت داشته باشد یعنی پایدار شود که حقوق مردم رعایت شود.

وی به نحوه واگذاری معادن هم گریزی زد و اظهار کرد: مدلی وجود دارد که معادن را به عموم مردم بدهیم و مردم سهامدار شوند که باید روی آن کار کرد؛ معادن می‌تواند به تعاونی های فراگیر بدون مزایده واگذار شود.

به گفته دکتر فاطمی، در مجموعه تعاون، تعاونی‌هایی داریم که بیش از ۷۰ هزار عضو دارند و اعضای آن افراد تحت پوشش کمیته امدادی و بهریستی هستند که باید دید ۲۰ تا ۳۰ درصد سهام اینها چقدر می‌تواند تولید ثروت کند.

فاطمی به فناوری‌های حوزه معدن هم اشاره کرد و افزود: باید معادن از شرکت های دانش بنیان به صورت همه جانبه حمایت کنند تا شاهد انجام افزایش ارزش مواد معدنی و بهره برداری از باطله های معدنی بود.

خبرنگار: سیما میدانی

بخش نظردهی بسته شده است..