یک عضو شورای شهر یزد اعلام کرد؛

فعالیت ۲۰۰۰ کارگاه پارچه‌بافی در یزد/ضعف انتقال دانش فنی حوزه نساجی در یزد

رئیس کمیسیون میراث‌فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد ضمن تاکید بر ضرورت انتقال دانش استادان صنایع دستی به نسل امروز، ایجاد سازمانی در بافت تاریخی برای رسیدگی به امور هنرمندان منسوجات سنتی را خواستار شد.

«فاطمه حقیرالسادات» در نشست کمیسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد گفت: تمرکز بر موضوع تبلیغ و ساماندهی منسوجات سنتی شهر یزد امری مهم است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وی ادامه داد: صنایع دستی یزد و منسوجات آن قدمت تاریخی دارد و از قدیم شهر یزد شهر نساجی بوده است و کارگاه‌های تولید پارچه‌های رنگی و دستگاه‌های مختلف نساجی در شهر یزد وجود داشته است، به طوری که ۱۶ نوع پارچه رنگی و زیبا در یزد بافته می‌شد و اکثر مردم یزد در منزل دستگاه‌های شَربافی(شَعربافی) داشتند، همچنین کارخانه های بزرگ پارچه و نساجی متعددی در یزد وجود داشت.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد افزود: اکنون نیز یزد به نوعی قطب نساجی کشور است چرا که دو هزار کارگاه کوچک و بزرگ پارچه‌بافی در این شهر موجود است.

به گفته وی، متاسفانه با کم‌کاری و کاهش رونق نساجی، در حال حاضر قطب نساجی از یزد گرفته شده و اگر به نساجی در شهر یزد بها داده نشود به مرور زمان این هنر زیبا در یزد فراموش خواهد شد.

حقیرالسادات تاکید کرد: در حقیقت باید هنرهایی که از گذشته در یزد رونق داشته است، حفظ شود و صنایع دستبافت و نساجی یزد احیا شود چرا که از اصالت ساکنین یزد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث انتقال دانش فنی حوزه نساجی در یزد بسیار ضعیف عمل شده یعنی در انتقال تجربه و دانش اساتید گذشته به نسل امروز توجه چشمگیری نشده است و در این خصوص باید شیوه‌های آموزشی مدون در حوزه صنایع دستبافت توسط استادان قدیم، با حمایت مسئولان آغاز و تجربه استادان به نسل حاضر منتقل شود.

حقیرالسادات در خصوص زری‌بافی نیز اظهار کرد: زری بافی، سابقه‌ای طولانی در یزد دارد به طوری که باید سازمانی در بافت تاریخی در اختیار هنرمندان منسوجات سنتی از جمله ترمه و زری بافی قرار گیرد، عکس و شناسنامه و مدال هنرمندان این رشته نصب تا مورد شناخت همگان قرار گیرد، همچنین ضرورت دارد نهادی بر روی کیفیت ترمه‌های یزد نظارت جدی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در آینده‌ای نزدیک دو جشنواره در شهر یزد برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای در حوزه شناسایی بهترین صنایع دستی یزد از نظر کیفیت و تنوع توسط داوران و همچنین در نمایشگاه صنایع دستی با کیفیت در معرض دید تمام ارگان ها و نهاد ها قرار می‌گیرد تا هدایای خود را از این محصولات تهیه کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر در پایان نیز تاکید کرد: زمانی شهر یزد در زمینه صنایع دستی موفق است که پدر مادرها دانش و تجربه خود در این زمینه را در اختیار نسل امروز قرار دهند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..