نمایندگان مجدداً جذب فراکسیون امید می‌شوند

به گزارش یزدی نیوزهیچ فراکسیونی هم چون فراکسیون امید تشکیلاتش شکل نگرفته و کامل نشده است. مثلا همین فراکسیون ولایت هنوز معلوم نیست که هیئت رئیسه آن متشکل از چه افرادی است و چه برنامه ای دارد علیرغم همه خلل‌های موجود اما در حال حاضر فراکسیون امید، منسجم ترین فراکسیون شکل گرفته در مجلس است

اگر در فراکسیون امید در اقلیت هم باشیم، با انسجام می‌توانیم به مراتب موثرتر عمل کنیم از زمانی که یک اکثریت بدون انسجام باشیم
یکی از دلایلی که اشخاص با یک فراکسیون امید به مسیر خود ادامه ندادند، برای این بود که جایگاهی در ساختار هیئت رئیسه کمیسیون‌ها کسب کنند
آفتاب یزد – مریم علیزاده منصوری: تشکیل گعده اعتدال یا مستقلین به وسیله نارو زنندگان
مجلس دهم، همان کسانی که برای به تن‌کردن جامه وکالت مردم در میانه نگارش مشق اصولگرایی شان، به ناگاه دیکته اصلاح‌طلبی نوشتند و به محض اسکان در خانه ملت دوباره به اصل خود رجعت یافتند و از فراکسیون برآمده از لیست امید تبری جستند، واهمه کوچک‌شدن حلقه فراکسیون امید را در دل‌ها ایجاد کرد. به‌همین دلیل این پرسش در اذهان شکل گرفت که با وجود فراکسیون اعتدال در خانه ملت، سرنوشت فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس چگونه رقم خواهد خورد.
در پاسخ به این پرسش، گروهی از کارشناسان
بر این باورند که فراکسیون امید باز هم از منظر تعداد اعضا، با ریزش مواجه خواهد شد و این موضوع به خالص‌تر شدن چیدمان فراکسیون کمک خواهدکرد اما برخی دیگر معتقدند با توجه به تشکیل جلسات منسجم فراکسیون امید در هفته‌های
گذشته، بسیاری از منتخبان مردم به این ساختار اصلاح‌طلبانه جذب خواهند شد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در زمره گروه دوم به شمار می‌رود و عقیده‌اش بر این مهم استوار است که آینده بسیار روشنی چشم به راه فراکسیون امید است. مشروح گفتگوی آفتاب یزد با دکتر محمود صادقی را در ادامه می‌خوانید:
آقای دکتر! با توجه به تشکیل فراکسیون اعتدال پیش بینی‌تان از آینده فراکسیون امید چیست؟
ساختار فراکسیون امید هفته گذشته تکمیل شد و هیئت رئیسه دائمی انتخاب و شورای مرکزی شکل گرفت. کمیته‌های تخصصی هم در حال تکمیل و تشکیل هستند، از همین روی پیش بینی می‌شود که فراکسیون امید بسیار منسجم و با برنامه جلو رود و براساس برنامه‌ای که قبلا اعلام شده راهبردهای خود را مشخص کند و به این صورت کمیته‌ها
به صورت منسجم کار خود را انجام دهند. بنابراین من پیش بینی می‌کنم فراکسیون به صورت بسیار فعالانه، در تمامی حوزه‌های درون مجلس اثرگذار خواهد بود. اما در ارتباط با بحث فراکسیون مستقلین یا اعتدالیون و فراکسیون امید من فکر می‌کنم باید مقداری منتظر بمانیم و ببینیم که دوستان طرح و برنامه شان چیست و اساسا چه‌تعداد از اعضای لیست امید به این فراکسیون ملحق شده اند. من بر این باورم که تشکیل فراکسیون‌های متنوع سیاسی امری مثبت است چرا که موجب
شفاف‌تر و روشن تر شدن فضای سیاسی مجلس می‌شود و امر مذموم و ناپسندی نیست و به شفاف شدن فضای جامعه کمک می‌کند تا افراد نتوانند با تابلوهای مبهمی رای مردم را بگیرند و تغییر رنگ بدهند. تشکیل فراکسیون اعتدال یا مستقلین امری منفی نیست. احتمالا بخش قابل توجهی از آن را فراکسیون اصولگرایان تشکیل می‌دهند و بخشی هم ممکن است از فراکسیون امید باشد. این ساختار سوم در خیلی از مسائل می‌تواند با فراکسیون امید اشتراک نظر داشته باشند و من شخصا فکر می‌کنم هر دو فراکسیون می‌توانند به تعامل با یکدیگر بپردازند و وجود فراکسیون سوم تاثیر منفی بر روی فعالیت فراکسیون امید نگذارد و ما هم می‌توانیم با توجه به تکمیل تشکیلات‌مان منسجم‌تر کارها را پیش ببریم.
با توجه به اینکه در اولین جلسه فراکسیون امید ۱۶۰ نفر حاضر بودند اما در نشست آخر این فراکسیون ۸۰ نفر شرکت کردند، این ریزش فراکسیون امید را ناشی از چه چیزی می‌دانید؟
در آخرین جلسه حدود ۸۴ نفر حضور داشتند. معمولا بخشی از افراد، چیزی در حدود یک سوم، در جلسات شرکت نمی‌کنند. این عدم حضور را نمی‌توان ملاک تعیین تعداد اعضای یک فراکسیون دانست.
خیلی از افراد هستند که اتفاقا به صورت فعال و مستمر در فراکسیون فعالیت می‌کنند اما به دلیل مسافرت یا حضور در جلسات دیگر در نشست اخیر فراکسیون امید شرکت نکرده اند. تعداد ما در فراکسیون امید حداقل ۱۲۰ تا ۱۲۵ نفر است. به هرحال در همان انتخابات ریاست مجلس هم مشخص شد که تعدادی از نمایندگان با ما اصلاح‌طلبان در
بسیاری از مسائل همسو و هماهنگ نیستند. من فکر می‌کنم با جدا شدن برخی اشخاص در این مقطع می‌توانیم با انسجام بیشتری برنامه‌های‌مان
را پیش ببریم. ولو اینکه در اقلیت هم باشیم، اگر اقلیت منسجمی باشیم می‌توانیم به مراتب موثرتر عمل کنیم از زمانی که یک اکثریت بدون انسجام باشیم. در مجلس گفته می‌شود اگر ده نفر باشند که با هم باشند و دارای انسجام و برنامه باشند بهتر از ۱۰۰ نفر هستند که در یک گروه قرار بگیرند اما منفعلانه عمل کنند. در هر صورت واقعیتی که در انتخابات وجود داشت این بود که فراکسیون امید از یک ماهیت ائتلافی برخوردار بود و غیرقابل پیش‌بینی نبود که در ادامه بخشی از فراکسیون از آن جدا شود. اشخاص ممکن است به دلایل مختلف نخواهند یا نتوانند با یک فراکسیونی به مسیر خود ادامه دهند از جمله افرادی که به دلیل برخورداری از ترس موهومی از حضور در فراکسیون امید سرباز زدند و احتیاط کردند به خاطر بحث‌های ردصلاحیتی. نکته دیگر در شکل‌گیری کمیسیون است که اشخاص برای اینکه جایگاهی در ساختار هیئت رئیسه کمیسیون‌ها کسب کنند، با بعضی از افراد فراکسیون ولایت تعاملاتی داشتند. بخشی از ریزش فراکسیون امید هم شاید به دلیل ضعف در مدیریت فراکسیون بوده باشد به هر صورت می‌خواهم بگویم که اکنون با وجود همه اتفاقات روی داده، هیچ فراکسیونی هم چون فراکسیون امید تشکیلاتش شکل نگرفته و کامل نشده است. مثلا همین فراکسیون ولایت هنوز معلوم نیست که هیئت رئیسه آن متشکل از چه افرادی است و چه برنامه ای دارد.علیرغم همه خلل‌های موجود اما در حال حاضر فراکسیون امید، منسجم ترین و شفاف‌ترین فراکسیون شکل گرفته
در مجلس است.
در صحبت هایتان اشاره کردید که بخشی از ریزش‌های فراکسیون امید به دلیل ضعف مدیریتی بوده است. در این باره توضیح بیشتری بدهید.
در واقع فراکسیون امید زمانی شکل گرفت که اعضای این فراکسیون به طور کامل یکدیگر را پیدا نکرده بودند و نمی شناختند. شاید انتظار این بود که هیئت رئیسه بتواند این ارتباطات را برقرار کند اما در مجلس آنقدر مسائل با سرعت در طول یک ماه و نیم گذشته پیش رفت که فرصت کافی نبود برای اینکه هیئت رئیسه فراکسیون فعالانه عمل کند به عنوان مثال شعب مجلس جزء اولین بخش هایی است که شکل می‌گیرد و هیئت رئیسه نتوانست به طور کامل بین اعضای خود در شعب ارتباط برقرار کند و عاملی بشود برای شناسایی آنها به یکدیگر. اولین ضربه و مشکل را در شعب با یکدیگر پیدا کردیم که افرادی از لیست امید، عضو فراکسیون بودند ولی یکدیگر را نمی‌شناختند اولین ضعف ما در آنجا آشکار شد و این خودش در مسائل بعدی اثر گذاشت. اگر اعضای هیئت رئیسه فعال تر عمل می‌کردند و در شعب بهتر عمل می‌نمودند، این عملکرد می‌توانست به تدریج در همه اتفاقات بعدی از جمله شکل گیری خود کمیسیون‌ها و انتخابات داخلی کمیسیون‌ها و مسائل بعدی اثر خود را نشان دهد. به هر حال نخستین ضعف ما در آن قسمت بود که به ترتیب در مقاطع دیگر مثل شکل گیری کمیسیون‌ها و انتخابات‌های داخلی هم خود را نمایان ساخت. اما تدریجا که هیئت رئیسه و اعضا، خودشان را پیدا کردند، می‌توان شاهد بهبود عملکرد فراکسیون در دو هفته اخیر بود. چرا که اکنون می‌بینیم در انتخاب اعضای ناظر مجلس در شوراهای مختلف تقریبا غالب نمایندگان ناظر، از فراکسیون امید هستند و یا اینکه با برنامه فراکسیون امید رای می‌آورند. این امر حاکی از آن است که فراکسیون به تدریج در حال پیدا کردن خودش است و مدیریتش هم منسجم‌تر خواهد شد.
پس این پیش بینی را با توجه به انسجام حاکم بر فراکسیون امید ندارید که در آینده ریزش هایی از درون فراکسیون امید صورت بگیرد.
خیر. من آینده را با توجه به شکل گیری ساختارها، رو به قوت می‌بینم حتی ممکن است بعضی اشخاصی که در این مدت دچار واگرایی شدند وقتی قوت و قدرت فراکسیون امید را با چشمان خود مشاهده کردند، مجددا جذب فراکسیون ما شوند. من آثار این انسجام و امید به آینده را به خوبی در فراکسیون امید می‌بینم و معتقد هستم که از سایر فراکسیون‌های مجلس نیز جذب خواهیم داشت.
آقای دکتر، آیا هجمه‌های وارد شده به دکتر عارف مبنی بر عملکرد ضعیف ایشان در ریاست فراکسیون امید را می‌پذیرید؟
ببینید در هیئت رئیسه اولیه فراکسیون امید مدیریت به آن معنای مورد انتظار جامعه و افکار عمومی شاید عملا امکان پذیر نبود. یعنی اشخاصی آمدند و هرکدام برای خود ایده هایی داشتند. آقای دکتر عارف هم نهایت تلاششان این بود که به این انسجامی که لازمه کار است در هیئت رئیسه لطمه‌ای وارد نشود. این مهم از ویژگی‌های شخصی ایشان است چرا که آقای دکتر عارف انسانی بسیار اخلاق‌مدار هستند و بسیار ملاحظات اخلاقی را درنظر می‌گیرد و به همین دلیل مجموع شرایط را به گونه ای پیش نبرد که آن قاطعیت و برش مورد انتظار از او دیده شود به هر حال روش ایشان اینگونه نیست و بیشتر تلاش می‌کند با هم‌نظری و اجماع کارها را پیش ببرد. رفتار دستوری و چکشی از ایشان دیده نمی شود ممکن است در پاره‌ای از اوقات ابراز چنین برخوردهایی هم لازم باشد اما رویه آقای دکتر عارف اقناعی و در عین حال اخلاقی است.
پس شائبات ایجاد شده مبنی بر قهر ایشان را نمی پذیرید.
خیر. آقای دکتر عارف کاملا مصمم است و طی هفته گذشته آنچه ما از ایشان دیدیم این بود که با عزم راسخ به مدیریت فراکسیون می‌پرداخت و در جلسه خود مجمع و شورای مرکزی هم بنابر این گذاشته شد که نوبت‌های برگزاری جلسات هیئت رئیسه به صورت هفته ای یکبار باشد و شورای مرکزی دو هفته ای یکبار و جلسات مجمع هم ماهی یکبار یعنی ما به این شکل کاملا منظم برنامه ریزی کرده ایم و آقای دکتر کاملا به اوضاع مسلط است.
در انتخابات ریاست مجلس بنا به گفته منابع آگاه برخی وزرای عضو حزب اعتدال و توسعه دخالت کردند و طبق شنیده‌ها نیز تشکیل فراکسیون مستقلین (اعتدال) با حمایت این افراد صورت گرفته است. به نظر شما این فراکسیون می‌تواند به دولت ضربه بزند و همانند پوست خربزه ای زیر پای دکتر روحانی قرار بگیرد؟
تاثیرگذاری برخی دولتی‌ها در انتخابات ریاست مجلس را من رد نمی کنم چراکه بعضی وزرا در سمت و سو دادن به شکل گیری هیئت رئیسه دخالت کردند ولی من هنوز در مورد دخالت این دولتی‌ها در حمایت از فراکسیون اعتدال چیزی نشنیده ام. آقای دکتر نوبخت نماینده مردم تهران و برادر سخنگوی دولت در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید به شدت این خبر را نقض کرد و گفت که فراکسیون اعتدال یا مستقلین، هیچ ارتباطی با حزب اعتدال و توسعه ندارد و من هم هنوز قرائنی مبنی بر ارتباط فراکسیون سوم با دولت را در اختیار ندارم اما به طور کلی با بعضی از اعضای این فراکسیون، من پیش از اعلام رسمی موجودیت آن گفتگو داشتم، این افراد رویکردشان این نیست که با فراکسیون امید حالت تقابلی داشته باشند و ادعایشان این است که ما می‌توانیم با یکدیگر در انجام امور نمایندگی و همینطور در کمک به دولت هم افزایی داشته باشیم. بنابراین وجود این فراکسیون را با همین اطلاعات فعلی، مزاحمی برای آقای دکتر روحانی نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم که این فراکسیون برای دولت آسیب‌زا باشد.

روزنامه آفتاب یزد

بخش نظردهی بسته شده است..