از گودهای حادثه‌خیز تا زباله‌دان‌های شهر میراث جهانی

زباله‌دان‌ها و زمین‌های گودبرداری شده‌ شهر میراث جهانی یزد زیر سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری دستگاه‌های مربوطه سالهاست در بلاتکلیفی و به حال خود رها شده و جدای از مشکلات زیست محیطی، هزاران تهدید را برای شهروندان در کمین دارد.

پیمایشی کوتاه، تنها در چند خیابان و محله سطح شهر حکایت از رها شدن و بلاتکلیفی چندین ساله زمین‌هایی در جوار خیابان‌های اصلی و فرعی این شهر میراث جهانی دارد؛ از گودبرداری‌های رها شده در برخی زمین‌ها و خطر سقوط عابرین پیاده یا حتی گاهاً خودروها و ریزش ساختمان‌های مجاور این گودها به دنبال فرونشست‌های احتمالی آنها طی شبانه‌روز تا زمین‌های محل انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی زمین‌های مجاور در حال ساخت که تهدیدات زیست محیطی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

اگر از این خطرات جدی هم بگذریم، شاید نتوان از بحث فراهم شدن زمینه سرقت از خانه‌های کنار این زمین‌های رها شده یا تبدیل آنها به پاتوق شبانه و محل امن جاساز مواد مخدر معتادان که تهدیدات امنیتی را به دنبال دارد، به سادگی نمی‌توان گذر کرد.

حتی اگر چشم‌هایمان را روی این زباله‌دان‌ها که تکثیر و گسترش حشرات موزی و بهانه‌ای برای جولان سگهای ولگرد است هم ببندیم، هیچگاه حجم زیاد آب‌های سرگردان جمع شده در این زمین‌ها و گودهای رها شده در سیلاب‌ اخیر شهر که منجر به خطر نفوذ آب به زیر ساخت خانه‌های مجاور و اتفاقات ناگوار و گاهاً جبران‌ناپذیری شد را نمی‌توان فراموش کرد.

به نظر دستگاه‌ها و ارگان‌های متولی با وجود تمام این مشکلات و خطرات و لزوم ساماندهی این زمین‌ها باید تدابیر و اقدامات عجیل را در این زمینه انجام دهند چرا که وجود چنین نماهایی، زیبنده شهر گردشگرپذیر این شهر میراث جهانی نیست البته که اگر ارگانهایی همانند شهرداری و شورای شهر زیر بار این مسئولیت بروند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..