فعالیت ۲۲ مرکز درمان پیشگیری هاری در یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد از فعالیت ۲۲ مرکز درمان پیشگیری هاری در استان یزد خبرداد.

به گزارش یزدی نیوز دکتر محسن میرزایی با اشاره به اهمیت بیماری هاری و درمان پیشگیری هاری در موارد حیوان گزیدگی اظهارداشت: هاری از قدیمی‌ترین و مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که همچنان به عنوان یک بیماری کشنده (با کشندگی ۱۰۰درصد) مطرح و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است.

وی با اشاره به این که شعار روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۲، پایان مرگ ناشی از هاری با رویکرد سلامت واحد نامگذاری شده است، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بالغ بر ۵۹ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ما نیز در سال گذشته، ۱۶ نفر و در سال جاری تا کنون ۶ مورد به علت ابتلا به هاری جان خود را از دست داده اند.

دکتر میرزائی با اشاره به آمار بیماری هاری در یزد افزود: در استان یزد آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد و خوشبختانه با اقدامات موثر درمان پیشگیری بیماری از آن سال به بعد مورد مرگ ناشی از بیماری هاری در استان ثبت نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در سال گذشته ۱۶ کانون بیماری هاری حیوانی (موارد مثبت هاری حیوانی) و در سال جاری نیز تاکنون ۶ کانون بیماری هاری حیوانی (موارد مثبت هاری حیوانی) با همکاری دامپزشکی استان شناسایی و کنترل شده که با اقدامات درمان پیشگیری موثر مورد ابتلا هاری انسانی نداشته ایم.

دکتر میرزائی با بیان اینکه اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری گزیده شدن توسط حیوان هار می‌باشد، یاداور شد: کشور ایران در منطقه اندمیک بیماری هاری طبقه بندی شده و هرگونه گزش توسط حیوانات مخزن بیماری، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند اقدامات درمان پیشگیری از بیماری می‌باشد.

وی توضیح داد: هرسال تقریبا ۲۵۰ یورو برای هر نفر درکشور صرف تامین سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان پیشگیری از هاری در افراد حیوان گزیده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که ۸۰ درصد گزش‌ها در کشور توسط سگ گزارش شده است، تاکید کرد: در استان یزد سگ با ۵۱ درصد موارد گزش در رتبه اول و گربه با ۴۵ درصد موارد گزش‌ها رتبه بعدی به خود ختصاص داده است.

وی عنوان کرد: درمان پیشگیری از بیماری هاری شامل شستشوی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای زخم، تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری به صورت ۲۴ ساعته در اتاق‌های درمان پیشگیری هاری در سطح استان توسط پرسنل دوره دیده انجام می‌شود.

دکتر میرزائی با اشاره به فعالیت ۲۲ مرکز درمان پیشگیری هاری در استان تصریح کرد: یک مرکز در شهرستان یزد، یک مرکز در زارچ، ۴ مرکز در شهرستان اردکان، ۲ مرکز در شهرستان ابرکوه، ۳ مرکز در شهرستان اشکذر، ۱ مرکز در شهرستان بافق، ۱ مرکز در شهرستان بهاباد، ۳ مرکز در شهرستان تفت، ۴ مرکز در شهرستان خاتم، ۱ مرکز در شهرستان مهریز و ۲ مرکز در شهرستان میبد فعال هستند.

وی توصیه کرد: جهت پیشگیری از بیماری اقدامات درمان پیشگیری و تکمیل نوبت‌های بعدی واکسیناسیون که به صورت رایگان در اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز هاری انجام می‌شود، ضروری است.

از سال ۲۰۰۷ میلادی روز ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهر سالروز در گذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است و هدف از نامگذاری جلب حمایت و مشارکت عمومی و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها، نهاد‌های دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری، کنترل و حذف بیماری هاری است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..